Annons

Trasigt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JuliaL1

Medlem
Hej!

Det kanske är helt hopplöst, men vänder mig ändå hit för att se om det kanske finns någon möjlighet att rädda mitt vidvinkelobjektiv.

Hela det yttersta glasskiktet av linsen är helt sprucket. Har ingen aning om vad som hänt, kameran samt 2 objektiv låg i kameraväskan under en bussresa från ca 1800 meter över havet till 4.900 meter. När vi kom till en utsiktsplats på 4.900 m tog vi fram kameran för att fota, och märkte att linsskyddet inte gick att ta loss. Det var precis som om det hade varit fastklistrat vid objektivet. Lyckades peta och göra rent med papper runt det och fick loss det, då ramlade massa glassplitter ut. Måste ha varit trasigt redan innan för glaset var förmodligen det som gjorde att linsskyddet satt fast (typ små bitar ungefär som sand som satt på insidan hela vägen under linsskyddet.

Det ser precis ut som om glaset har exploderat, vet inte om det berodde på trycket. Det märkliga är att våra andra objektiv (standard som följde med kameran + en telezoom) inte har några skador alls.

Är det något som går att fixa, eller måste man köpa ett helt nytt objektiv? Har inget kvitto eftersom objektivet är köpt i andra hand, så lär knappast få något från försäkringsbolaget :(

Tacksam för svar!
Mvh
Julia
 

aqtek

Medlem
Hej Julia
Är det inte bara filtret som gått sönder? det går ju ofta ganska lätt att ta bort och ersätta med ett nytt om man vill.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej!

Det kanske är helt hopplöst, men vänder mig ändå hit för att se om det kanske finns någon möjlighet att rädda mitt vidvinkelobjektiv.

Hela det yttersta glasskiktet av linsen är helt sprucket. Har ingen aning om vad som hänt, kameran samt 2 objektiv låg i kameraväskan under en bussresa från ca 1800 meter över havet till 4.900 meter. När vi kom till en utsiktsplats på 4.900 m tog vi fram kameran för att fota, och märkte att linsskyddet inte gick att ta loss. Det var precis som om det hade varit fastklistrat vid objektivet. Lyckades peta och göra rent med papper runt det och fick loss det, då ramlade massa glassplitter ut. Måste ha varit trasigt redan innan för glaset var förmodligen det som gjorde att linsskyddet satt fast (typ små bitar ungefär som sand som satt på insidan hela vägen under linsskyddet.

Det ser precis ut som om glaset har exploderat, vet inte om det berodde på trycket. Det märkliga är att våra andra objektiv (standard som följde med kameran + en telezoom) inte har några skador alls.

Är det något som går att fixa, eller måste man köpa ett helt nytt objektiv? Har inget kvitto eftersom objektivet är köpt i andra hand, så lär knappast få något från försäkringsbolaget :(

Tacksam för svar!
Mvh
Julia
Vad är det för objektiv...dyrt och fint eller ett #kitobjektiv# ?
Dyrt och fint...kolla med kameraverkstan. Billigt...köp nytt!
 

PMD

Aktiv medlem
Kan vi få se en bild av hur skadan ser ut? Det blir lättare att svara på dina frågor då.
 

JuliaL1

Medlem
Försöker bifoga bilden här. Funkar det?

Hela ytterlinsen är liksom förstörd, men det innanför är OK.
Objektivet är ett vidvinkel från Sigma, verkar finnas beg. för ca 4000 och nya för ca 5000. Så om det går att laga för mindre än så skulle det ju vara värt det, jag var väldigt nöjd med objektivet.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Försöker bifoga bilden här. Funkar det?

Hela ytterlinsen är liksom förstörd, men det innanför är OK.
Objektivet är ett vidvinkel från Sigma, verkar finnas beg. för ca 4000 och nya för ca 5000. Så om det går att laga för mindre än så skulle det ju vara värt det, jag var väldigt nöjd med objektivet.
Det där ser ut att bara vara filtret som gått. Ta bort glasskrotet och skruva av filtrets ring. Förhoppningsvis så har inte glaskrosset skadat objektivets frontlins. Sök på bilder på objektivet så ser du hur det egentligen ska se ut. Det ska inte finnas något glas som täcker hela diametern framtill, utan frontlinsen är bara så stor som det som får plats innanför den breda plastytan som ligger innanför filterringen.
 

aqtek

Medlem
Försöker bifoga bilden här. Funkar det?

Hela ytterlinsen är liksom förstörd, men det innanför är OK.
Objektivet är ett vidvinkel från Sigma, verkar finnas beg. för ca 4000 och nya för ca 5000. Så om det går att laga för mindre än så skulle det ju vara värt det, jag var väldigt nöjd med objektivet.
Det är filtret som gått sönder!
Det sker när filterringen får en stöt och deformeras då de är gjorda i ganska mjuka material. Glaset däremot deformeras inte utan spricker bara sönder.
Tyvärr gör deformeringen också att ringen ofta blir trög o svår att gänga av från objektivet. Kan hjälpa att då försiktigt, med en tång, bocka tillbaka deformationen. När ringen väl är borta kan du sätta dit ett nytt filter om du vill annat fungerar det bra utan filter. På ringen står det vad det är för filter du haft.
Lycka till
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag sållar mig till de som säger att det är ett filter också.

Så här ser objektivet ut utan filter,
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/2017_Sigma_10-20_mm_f-3.5_EX_DC_HSM.jpg

så här ser det ut med filter,
http://i.ebayimg.com/images/g/i9QAAOSwTM5YuZqJ/s-l300.jpg

och på din bild har jag markerat vad filtret sitter, diltret kan du skruva av, och jag har markerat var frontlinsen är.
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=143727&stc=1&d=1492858447


Skruva av filtret, eller det som är kvar av det (ringen som jag markerat på bilden), så blir det bra.

Sen vill jag gärna spekulera lite i att det är tryckskillnaden och tätheten mellan objektiv och filter som gjort att filtret gått sönder.
 

Bilagor

JuliaL1

Medlem
Tack så mycket! Vi tog bort allt glas, har fortfarande inte fått bort själva filtret, lämnar kanske in det i värsta fall.
Så glad att objektivet iaf fungerar och att vi bara kan skaffa ett nytt filter! :D
 

AWid

Aktiv medlem
Tack så mycket! Vi tog bort allt glas, har fortfarande inte fått bort själva filtret, lämnar kanske in det i värsta fall.
Så glad att objektivet iaf fungerar och att vi bara kan skaffa ett nytt filter! :D
Du behöver inget nytt filter. De försämrar bara bildkvaliteten. Finns många trådar här på forumet som handlar om varför resp. varför inte man ska använda UV-filter (två läger som i alla andra frågor:)

Det finns också flera trådar med tips och trix om hur man tar bort (hela eller trasiga) UV-filter som fastnat. Sök på forumet så hittar du säkert någon metod som du själv kan använda.

Tillägg: Kolla den här tråden t ex:)
 

iSolen.se

Guest
...

Sen vill jag gärna spekulera lite i att det är tryckskillnaden och tätheten mellan objektiv och filter som gjort att filtret gått sönder.
Tryckskillnaden är 3000 meter, 1/3 atmosfär. Dvs precis som när man flyger reguljärt. Jag tror det fått sig någon smäll, det är för lite tryckskillnad. Sen tror jag om det vore tryckskillnad skulle krossmönstret vara symmetriskt, det ser ut som skadan börjar i en kant.

TS: Jag har fått en frontlins förstörd av krossat filter. Aldrig mer.

TS2: För att ta bort filtret, linda en lampsladd runt, slå knut, och dra åt med penna/skruvmejsel. Då blir du urstark.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Tack så mycket! Vi tog bort allt glas, har fortfarande inte fått bort själva filtret, lämnar kanske in det i värsta fall.
Så glad att objektivet iaf fungerar och att vi bara kan skaffa ett nytt filter! :D
Ta en kabel tex en gammal usb kabel och lägg den runt själva filterringen och dra loss. Jag har gjort detta många gånger och det fungerar även när filtret suttit riktigt hårt. Med kabeln runt så går det jätte lätt.
 

pemrby

Aktiv medlem
Straps (buntband) funkar också bra. välj bredd som passar filterringen. Med två buntband i varandra så får man två lösa ändar som funkar som handtag.
 
ANNONS