Annons

Nikon d700 - m42-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej allesammans,

Jag har planer på att införskaffa en Nikon d700 och eftersom jag redan har m42-objektiv till min andra kamera (Canon) så undrar jag om det finns någon sida där man kan se om de m42-objektiven man har fungerar på d700 eller om de slår i spegeln?

Det finns en sida, fast för Canon, där man kan se om objektivet (m42) man vill använda, med m42-adapter såklart, slår i spegeln när man fokuserar på oändlighet och jag skulle jättegärna vilja veta om det finns en liknande sida fast för Nikons fullformatskameror?

För det skulle ju vara väldigt tråkigt om man köper ett m42-objektivet, fäster det på adaptern men sedan kan man inte använda det eftersom det kolliderar med kamerans spegel (slutaren).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet torde vsra mindre med Nikon då registeravståndet är 4mm längre men jag känner inte till någon tabell. Sedan får du kolla huruvida det går att få oändlighetsfokus med adapter till Nikon (utan skärpeförstörande glas i adaptern).
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tvärtom väl. Nikons registeravstånd är längre än M42, så det går inte att fokusera på oändligt med de flesta, eller så slår spegeln i bakre linsen.
Min Helios 44-2 slår exempelvis i spegeln om jag fokuserar längre bort än ca 5 meter. Fortfarande användbart som porträttobjektiv alltså.
 
ANNONS