Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

stinatiren

Ny medlem
Är helt ny här och vänder mig åt forumet för att få hjälp och tips angående om köp råd av fullformatskamera. Har tittat mycket på Canon 6D och 5D iii men vill gärna få råd om vad ni har för erfarenhet! Jag vill fota porträtt, naturen, landskap, macro och rymden och vill gärna ha wi-fi! 😊
 

martinot

Aktiv medlem
Är helt ny här och vänder mig åt forumet för att få hjälp och tips angående om köp råd av fullformatskamera. Har tittat mycket på Canon 6D och 5D iii men vill gärna få råd om vad ni har för erfarenhet! Jag vill fota porträtt, naturen, landskap, macro och rymden och vill gärna ha wi-fi! 😊
För inbyggd WiFi så är det 6D, 6DII (nya versionen), Nikon D750, Pentax K1 eller Sony A7-serien som gäller.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vad för budget har du?

Annars skulle jag nog kolla på den nya 6D mark ii över den gamla. Jag har använt den en del och tycker att autofokusen på inte är så vass, vilket den nya modellen verkar ha förbättrat mycket. Skulle möjligtvis gå för den gamla modellen ifall du hittar en begagnad i fint skick.

Annars finns det alltid Sony's A7 serie. En A7ii eller A7r ii ifall du har råd är bra. Men objektiven är bra mycket dyrare för Sony, dock är de skarpa o bra.

Nikons D750 är också sjukt populär eftersom den är så allround.

Begagnade 5D mark iii finns der gott om med men akta så det inte är en som gått några 100000 exponeringar bara som de flesta har gjort
 

martinot

Aktiv medlem
Vad för budget har du?

Annars skulle jag nog kolla på den nya 6D mark ii över den gamla. Jag har använt den en del och tycker att autofokusen på inte är så vass, vilket den nya modellen verkar ha förbättrat mycket. Skulle möjligtvis gå för den gamla modellen ifall du hittar en begagnad i fint skick.

Annars finns det alltid Sony's A7 serie. En A7ii eller A7r ii ifall du har råd är bra. Men objektiven är bra mycket dyrare för Sony, dock är de skarpa o bra.

Nikons D750 är också sjukt populär eftersom den är så allround.

Begagnade 5D mark iii finns der gott om med men akta så det inte är en som gått några 100000 exponeringar bara som de flesta har gjort
Denna veckan har Rajala kanon pris på bla. D750 för 16 500, inklusive frakt:
https://www.rajalaproshop.se/nikon-d750-kamerahus-svart.html

Grymt mycket kamera för de pengarna IMO.

Sedan vet jag inte hur bra den är för astrofoto (har varit sugen, men inte ännu testat), eller om den går att modifiera för det.

Vet att D810 finns i en speciell version för det, men på 800-serien så måste man tyvärr köpa till WiFi-modulen extra:
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/astrophotography/
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/astrophotography/getstarted/lens/index.html
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/astrophotography/getstarted/
http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/dslr-cameras/d810a.html

Har även sett att många moddat Canons 6D för astrofoto (genom att plocka bort/ersätta filter framför sensorn). Kan också vara värt att kika närmare på.
 

lonian

Aktiv medlem
Någon specifik anledning till Wifi?

Skulle avråda till en Nikon i alla fall.
Jag har nikond750 och upplever att Wi-Fi är ostabil, appen på mobilen fryser och stänger av om man försöker överföra mer än 1 bild. Appen måste man senare döda genom att manuellt gå in i inställningar för program och rensa minnet.

Min polare kör Sony och där verkar Wi-Fi funka bättre.
Hur väl det funkar på Canon vet jag ej. Men kolla upp hur bra apparna är och stabiliteten om du tänkt överföra till smartphone innan köp om nu Wi-Fi är viktig.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Någon specifik anledning till Wifi?

Skulle avråda till en Nikon i alla fall.
Jag har nikond750 och upplever att Wi-Fi är ostabil, appen på mobilen fryser och stänger av om man försöker överföra mer än 1 bild. Appen måste man senare döda genom att manuellt gå in i inställningar för program och rensa minnet.

Min polare kör Sony och där verkar Wi-Fi funka bättre.
Hur väl det funkar på Canon vet jag ej. Men kolla upp hur bra apparna är och stabiliteten om du tänkt överföra till smartphone innan köp om nu Wi-Fi är viktig.
Har testat WiFi på 6D och 5DIV. På dom två fungerar WiFi bra.

Vad har du för budget? Budget för objektiv?
Har du några objektiv sedan tidigare?

För Makro är en vikbar skärm rätt skönt att ha.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Mest för pengarna får du nog med Nikon D750 eller Canon 6D. Båda har mkt stort utbud av objektiv att välja på, både nytt och begagnat. Dessutom ofta till priser som inte kräver att man börjar sälja av kroppsdelar. Sony tar däremot ofta friskt betalt.

Canon 6D såldes även i en version utan wi-fi, så försäkra dig att du inte får den. Wi-fi-funktionen funkar bra och appen låter dig göra det mesta av det du behöver.

Nikon D750 har haft problem med slutaren och de har just gått ut med att fler kameror än de trodde tidigare kan vara påverkade, så kolla upp det innan köp.

Hade jag personligen valt, utifrån det du beskriver, så hade jag nog tagit en begagnad 6D, kan fås för 7-8000:-, eller gått på den nya 6D mk II. Jag hade nog inte gått på D750, trots att det är en kanonfin kamera, men dels så är slutarproblemet lite tråkigt, wi-fi och LiveView är kasst (i jämförelse) och överlag tycker jag 6D mk ii verkar vara en modernare kamera, med pekskärm, DPAF, blåtand, gps etc och bara någon tusenlapp dyrare. Sen är Canons objektiv lite billigare, räkna överlag 20-30% mer för Nikons motsvarande objektiv.

Men, ofta kan detaljer vara avgörande: Behöver du inbyggd blixt eller dubbla kortplatser? Ja då är D750 att föredra.

Kan du leva med ett mer begränsat utbud av objektiv kanske Pentax kan vara något? Vill du ha en spegellös? I så fall är Sonys modeller det uppenbara valet.
 

martinot

Aktiv medlem
Nikon D750 har haft problem med slutaren och de har just gått ut med att fler kameror än de trodde tidigare kan vara påverkade, så kolla upp det innan köp.

Känns som en ganska stor överdrift av ett generellt icke-problem.

De flesta som har kameran har inte problemet, eller om de har det så har de i de flesta fall inte ens märkt av det.

Sedan så har Nikon gått ut med att de kommer att åtgärda felet (för de kameror som har felet) oavsett om det är garanti kvar eller inte.

Så i detta fallet så kommer TS inte att drabbas oavsett om TS köper nytt eller flera år beg.

WiFi kanske däremot är ett problem (jag har faktiskt aldrig testat WiFi på varken min D750, Fujikameror, eller Panasonic - så kan inte kommentera den aspekten).

Kan du leva med ett mer begränsat utbud av objektiv kanske Pentax kan vara något? Vill du ha en spegellös? I så fall är Sonys modeller det uppenbara valet.
Sony är i stort sett det enda spegellösa systemet skulle jag påstå - om sensorn just skall vara 36 mm x24 mm (vilket jag läser som att vara ett absolut krav för TS).

Räknar inte med Leica då jag antar, kanske felaktigt, att TS vill ha ett system med AF (dvs. i första hand för fotografering).
 

pecillo

Aktiv medlem
Canon 5D MKIII är bästa kameran du kan få för pengarna. Dom börjar komma ner i behagliga priser på blocket etc.

Då 6D MKII verkar vara en "fail" från Canon's sida så tror jag inte 6D MKI kommer vara lika lätt att hitta i andra hand heller.

Angående Wifi så har 5D MKIII dubbla kort platser. Så man kan ha ett Eye-Fi kort i SD kort platsen. Vilket inte är lika bra som att ha inbyggd wifi självfallet men allt är en fråga om budget.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 5D MKIII är bästa kameran du kan få för pengarna. Dom börjar komma ner i behagliga priser på blocket etc.

Då 6D MKII verkar vara en "fail" från Canon's sida så tror jag inte 6D MKI kommer vara lika lätt att hitta i andra hand heller.

Angående Wifi så har 5D MKIII dubbla kort platser. Så man kan ha ett Eye-Fi kort i SD kort platsen. Vilket inte är lika bra som att ha inbyggd wifi självfallet men allt är en fråga om budget.
5D mk iii är en bra kamera, men har också svaga sidor, som t.ex, avsaknad av wi-fi. Ett Eye-FI kort kan iofs överföra jpg-bilder men gör det inte möjligt att fjärrstyrda kameran etc så det är mkt stor skillnad mot inbyggd wi-fi.

5D mk iii har också sämre brusprestanda än 6D och visst besvär med bandningar när man lyfter t.ex. djupa skuggor.

Att Canon 6D mk II skulle vara ett "fail" baseras enbart på att den inte har 4k, vilket säkert är avgörande för somliga, men betydelselöst för andra. Jag har en känsla av att den kommer att gå rakt in på försäljningstoppen för FF-kameror. .Vi kan nog lugnt räkna med att dess sensor är avsevärt bättre än både 5D mk iii och den ursprungliga 6D.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon 5D MKIII är bästa kameran du kan få för pengarna. Dom börjar komma ner i behagliga priser på blocket etc.

Då 6D MKII verkar vara en "fail" från Canon's sida så tror jag inte 6D MKI kommer vara lika lätt att hitta i andra hand heller.

Angående Wifi så har 5D MKIII dubbla kort platser. Så man kan ha ett Eye-Fi kort i SD kort platsen. Vilket inte är lika bra som att ha inbyggd wifi självfallet men allt är en fråga om budget.
5Dmk3 är en jättebrakamera, men om den är "bäst" beror helt på vad man skall fota. Går inte att säga det så entydigt och allmängiltligt som du hävdar.

T.ex. så är DR ganska dåligt jämfört med 6D, och de bägge de är i sin tur klart sämre än det mesta som Nikon och Sony har (finns några undantag där också).
 

pecillo

Aktiv medlem
5D mk iii är en bra kamera, men har också svaga sidor, som t.ex, avsaknad av wi-fi. Ett Eye-FI kort kan iofs överföra jpg-bilder men gör det inte möjligt att fjärrstyrda kameran etc så det är mkt stor skillnad mot inbyggd wi-fi.

5D mk iii har också sämre brusprestanda än 6D och visst besvär med bandningar när man lyfter t.ex. djupa skuggor.

Att Canon 6D mk II skulle vara ett "fail" baseras enbart på att den inte har 4k, vilket säkert är avgörande för somliga, men betydelselöst för andra. Jag har en känsla av att den kommer att gå rakt in på försäljningstoppen för FF-kameror. .Vi kan nog lugnt räkna med att dess sensor är avsevärt bättre än både 5D mk iii och den ursprungliga 6D.
Det ligger en del sanning i det du säger... Men jag håller fast vid att 6D är mindre vanlig på andrahandsmarknaden och "4k failen" gör att ännu färre gör uppgraderingen även om det inte påverkar alla. Men allt handlar som sagt om avvägning av pris som jag nämnde. Angående ISO hanteringen så har väl både 6D och 5DMK3 eb DIGIC 5+ processor? Det bör göra båda kamerorna lika bra på att hantera brus men 5D'n har en flex megapixlar så den borde vara bättre) men ja självfallet så är 6DMK2's Digic 7 bättre. Det är en typ 5 år nyare processor teknik och även om man kan argumentera för att taket på moore's law har nåtts på datorprocessorer (vilket jag inte håller med om) så känns det inte som om det gäller för kameraprocessorer.

Så i kort: (det här är MIN åskikt också i beräkning :p)
- Bildkvalite för foton: lika.

- Kamerahuset överlag = 5D (vinner på 2 kortplatser och compact flash, bättre viewfinder, bättre af punkter, fler fps. 6D har wifi & mindre hus som sina. + men 1 av dom kan man fixa med radiotrigger/eye-fi kort. Vist behöver du kunna editera raw on the spot o där av vill ha wifi inbyggt då har du ambitioner som är i nivå med riktiga profs.)

- Pris: 5D MK3.

Om man inte har problem med pengar eller har massor med objektiv redan alt. är ok med adapter o manuelfokus så skulle jag säga att bästa skulle vara att lägga pengarna på en Sony A9. Det verkar vara en riktigt jävla grym kamera.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det ligger en del sanning i det du säger... Men jag håller fast vid att 6D är mindre vanlig på andrahandsmarknaden och "4k failen" gör att ännu färre gör uppgraderingen även om det inte påverkar alla. Men allt handlar som sagt om avvägning av pris som jag nämnde. Angående ISO hanteringen så har väl både 6D och 5DMK3 eb DIGIC 5+ processor? Det bör göra båda kamerorna lika bra på att hantera brus men 5D'n har en flex megapixlar så den borde vara bättre) men ja självfallet så är 6DMK2's Digic 7 bättre. Det är en typ 5 år nyare processor teknik och även om man kan argumentera för att taket på moore's law har nåtts på datorprocessorer (vilket jag inte håller med om) så känns det inte som om det gäller för kameraprocessorer.

Så i kort: (det här är MIN åskikt också i beräkning :p)
- Bildkvalite för foton: lika.

- Kamerahuset överlag = 5D (vinner på 2 kortplatser och compact flash, bättre viewfinder, bättre af punkter, fler fps. 6D har wifi & mindre hus som sina. + men 1 av dom kan man fixa med radiotrigger/eye-fi kort. Vist behöver du kunna editera raw on the spot o där av vill ha wifi inbyggt då har du ambitioner som är i nivå med riktiga profs.)

- Pris: 5D MK3.

Om man inte har problem med pengar eller har massor med objektiv redan alt. är ok med adapter o manuelfokus så skulle jag säga att bästa skulle vara att lägga pengarna på en Sony A9. Det verkar vara en riktigt jävla grym kamera.
Det är ett faktum att 5D mk iii har sämre brusprestanda, pga av dess fixed pattern noise
Den här också lägre frame rate än 6D mk ii (6 mot 6.5)WiFi handlar inte om överföringen av bilder så mkt som att kunna fjärrstyrda kameran. Det är extremt användbart för somliga av oss.

Det är inga stora skillnader men personligen skulle jag nog hellre gå på nya 6d, om jag skulle välja
 

pecillo

Aktiv medlem
Det är ett faktum att 5D mk iii har sämre brusprestanda, pga av dess fixed pattern noise
Den här också lägre frame rate än 6D mk ii (6 mot 6.5)WiFi handlar inte om överföringen av bilder så mkt som att kunna fjärrstyrda kameran. Det är extremt användbart för somliga av oss.

Det är inga stora skillnader men personligen skulle jag nog hellre gå på nya 6d, om jag skulle välja
Jo det skulle jag nog också om vi pratar 5DMK3 och 6DMK2.
Men frågan var väl inte 6DMK1 och inte 6DMK2. För svaret är nästan alltid ta den nyaste kameran speciellt om den är "högre" model serie om det inte är en frågan om ekonomi.

Det där med noise pattern känner jag inte till. Kanske borde läsa på om det... :)
 

martinot

Aktiv medlem
Om man inte har problem med pengar eller har massor med objektiv redan alt. är ok med adapter o manuelfokus så skulle jag säga att bästa skulle vara att lägga pengarna på en Sony A9. Det verkar vara en riktigt jävla grym kamera.
Nackdelen med A9, eller snarare E-mount generellt, är enligt mig objektiven (IMO antingen vissa undermåliga, brist på vissa, och sedan ett gäng bra, men som är riktigt dyra).

När man väljer att investera och låsa in sig i ett helt nytt ekosystem så är det "fail" att endast kika på kamerahusen. Bara en liten del av dem totala prestanda- och prisekvationen.

Annars så håller jag med om att det är generellt fina spegellösa kamerahus (bortsett från lite stökig mjukvara/menyer och lite brister i ergonomi).

En annan nackdel, för dig som klagar på Canons låga DR, är att A9 har lägre DR än tidigare Sony FF-kameror. Tom. Canons motsvarande modell, 1DX II, har något högre DR även på låga/normala ISO än DR.

Så oavsett prisfrågan (1DX IIoch A9 ligger i en helt annan prisklass än en instegsmodell som 6D/II), så är blir det ju skumt att klaga låg DR, och sedan i samma andetag rekommendera det Sonykamerahus som har tom. lägre DR än Canons motsvarande modell.

A9, precis som 1DX II, eller Nikon D5 och D500 (även om den senare har bra DR) är kameror som har sensorer som optimerats för AF (för sport, action, etc) och inte för bildkvalitet/DR.
 
Senast ändrad:
ANNONS