Annons

Hur många pixel för landkskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Om motivet tillåter så hade jag nog satsat på att köra panorama och sparat pengarna. Har du räknat vad en migration till Nikon kommer kosta dig?

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Jag kommer att skriva ut visa bilder i A3-A2-format .

[...]

Jag har 3 frågor som behöver hjälp med:

1- Behöver jag 36 megapixel för landskap?

2- Blir det något signfikant skillnad i bildkavalite mellan Nikon D810 och D850 för landskap?
(D810 har tappat sin pris i och med 850an är på gång). Dock Wi-Fi är viktigt!

3- Nikon D810-D850 eller sony 7 RII? A99?
För sony kan jag använda mina Canon objektiv(bukigt!). Men jag kan köpa Nikon original objektiv och sälja/behålla min Canon utrustning okcså. Jag tycker canon är efter när det gäller Dynamic Range!
En D850 (8256 x 5504 px) kan printa 69,9 x 46,6 cm i 300 ppi och 58,2 x 38,8 cm i 360 ppi utan interpolering.

(8256 px / 300 ppi x 2,54 cm/inch = 69,9 cm)

En Canonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 300 ppi. Samma gäller vanligtvis för labbutskrifter (Crimson kör 400 ppi för vissa storlekar). En Epsonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 360 ppi.

En A2 är 59,4 x 42 cm. En A2+ är 63,5 x 43,2 cm.

Så, vill du kunna printa A2 eller A2+ utan interpolering behöver du Nikon D850. Alla andra med lägre pixelantal interpoleras vid utskrift av A2. Kan bli bra ändå, men talar vi fine-art utskrifter, så hoppa över skrönor om 6 MP-kameror som printar vepor på 2 meter som bara blir sååå bra (på 10 meters betraktningsavstånd?). Då talar vi inte fine-art utskrifter längre. Do the math.
 

148637

Avslutat medlemskap
Mellanformat!!

Pengar är inget problem! Varför då stoppa vid småbildsformat? Mellanformat ger högre bildkvalité. Idag skriva ut i A3 - A2 (+) imorgon ?
Tycker frågan är enkel - om pengar inte är ett problem. Fujifilm GFX
 

Lahn

Aktiv medlem
En D850 (8256 x 5504 px) kan printa 69,9 x 46,6 cm i 300 ppi och 58,2 x 38,8 cm i 360 ppi utan interpolering.

(8256 px / 300 ppi x 2,54 cm/inch = 69,9 cm)

En Canonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 300 ppi. Samma gäller vanligtvis för labbutskrifter (Crimson kör 400 ppi för vissa storlekar). En Epsonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 360 ppi.

En A2 är 59,4 x 42 cm. En A2+ är 63,5 x 43,2 cm.

Så, vill du kunna printa A2 eller A2+ utan interpolering behöver du Nikon D850. Alla andra med lägre pixelantal interpoleras vid utskrift av A2. Kan bli bra ändå, men talar vi fine-art utskrifter, så hoppa över skrönor om 6 MP-kameror som printar vepor på 2 meter som bara blir sååå bra (på 10 meters betraktningsavstånd?). Då talar vi inte fine-art utskrifter längre. Do the math.
Har du någon gång jämfört ett utskrift gjord i 100 dpi med en utskrift i 300 dpi. Det är nästan omöjligt att ser skillnad utan förstoringsglas. Klart skriver cannon i 300dpi och mera, men det kan du inte ser med dina ögon utan förstoringsglas. Det är sällan att man ser nogån kolla på en A2 med näsan rakt i bilden. Klart kan man skaffa en Ferrari men om man verkligen behöver dess hastighet är en annan fråga.

Exempel
5583 X 3722 Pixels
Max storlek 300dpi: 472.7 X 315.2 mm
Max storlek 72dpi: 1972.8 X 1315.2 mm

Vi har på jobbet en ecosolvent skrivare från Roland, den klara max 100dpi. Tryck resultatet är fantastiskt från 10 cm håll.
 

Studiomats

Aktiv medlem
En D850 (8256 x 5504 px) kan printa 69,9 x 46,6 cm i 300 ppi och 58,2 x 38,8 cm i 360 ppi utan interpolering.

(8256 px / 300 ppi x 2,54 cm/inch = 69,9 cm)

En Canonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 300 ppi. Samma gäller vanligtvis för labbutskrifter (Crimson kör 400 ppi för vissa storlekar). En Epsonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 360 ppi.

En A2 är 59,4 x 42 cm. En A2+ är 63,5 x 43,2 cm.

Så, vill du kunna printa A2 eller A2+ utan interpolering behöver du Nikon D850. Alla andra med lägre pixelantal interpoleras vid utskrift av A2. Kan bli bra ändå, men talar vi fine-art utskrifter, så hoppa över skrönor om 6 MP-kameror som printar vepor på 2 meter som bara blir sååå bra (på 10 meters betraktningsavstånd?). Då talar vi inte fine-art utskrifter längre. Do the math.
Går att göra "fine art" printar där ingen ser vilken upplösning kameran har haft. Har man ett bra utgångsmaterial så räcker det alldeles utmärkt med hälften av en D850 upplösning i A2 storlek. Det är bevisats sen många år tillbaks.
 

Lahn

Aktiv medlem
En D850 (8256 x 5504 px) kan printa 69,9 x 46,6 cm i 300 ppi och 58,2 x 38,8 cm i 360 ppi utan interpolering.

(8256 px / 300 ppi x 2,54 cm/inch = 69,9 cm)

En Canonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 300 ppi. Samma gäller vanligtvis för labbutskrifter (Crimson kör 400 ppi för vissa storlekar). En Epsonskrivare avsedd för fine-art utskrifter printar i 360 ppi.

En A2 är 59,4 x 42 cm. En A2+ är 63,5 x 43,2 cm.

Så, vill du kunna printa A2 eller A2+ utan interpolering behöver du Nikon D850. Alla andra med lägre pixelantal interpoleras vid utskrift av A2. Kan bli bra ändå, men talar vi fine-art utskrifter, så hoppa över skrönor om 6 MP-kameror som printar vepor på 2 meter som bara blir sååå bra (på 10 meters betraktningsavstånd?). Då talar vi inte fine-art utskrifter längre. Do the math.
Jag våga säger att om två år kommer någon att framföra en liknande beräkning som du här.

Han kommer att skriva att man behöver en 100MP kamera för att göra den perfekta A2 utskrift eftersom alla skrivare printa i över 500dpi. Bara en gissning för framtiden ;-)

Den enda som profitera av detta är kameratillverkaren.
 

alfin

Aktiv medlem
Har du någon gång jämfört ett utskrift gjord i 100 dpi med en utskrift i 300 dpi. Det är nästan omöjligt att ser skillnad utan förstoringsglas. Klart skriver cannon i 300dpi och mera, men det kan du inte ser med dina ögon utan förstoringsglas. Det är sällan att man ser nogån kolla på en A2 med näsan rakt i bilden. Klart kan man skaffa en Ferrari men om man verkligen behöver dess hastighet är en annan fråga.
Någonstans i pipelinen sker en interpolering till skrivarens utskriftsupplösning. Huruvida man kan se någon skillnad på en interpolerad respektive icke interpolerad bild beror på, bla hur bilden är tagen, detaljer i själva bilden, hur slutskärpningen gjorts etc. Allt annat lika, så är en icke interpolerad utskrift bättre än en interpolerad. Ferrariexemplet blir bara töntigt i sammanhanget.

Vi har på jobbet en ecosolvent skrivare från Roland, den klara max 100dpi. Tryck resultatet är fantastiskt från 10 cm håll.
Det är väl en sublimeringsskrivare? Kan du välja fine-art papper till den? Skriva ut med barytaemultion? Vad har printarna för livslängd?
 

alfin

Aktiv medlem
Går att göra "fine art" printar där ingen ser vilken upplösning kameran har haft. Har man ett bra utgångsmaterial så räcker det alldeles utmärkt med hälften av en D850 upplösning i A2 storlek. Det är bevisats sen många år tillbaks.
Då är utskriften interpolerad. Men visst kan det bli bra. Jag har inte sagt något annat.
 

Lahn

Aktiv medlem
Någonstans i pipelinen sker en interpolering till skrivarens utskriftsupplösning. Huruvida man kan se någon skillnad på en interpolerad respektive icke interpolerad bild beror på, bla hur bilden är tagen, detaljer i själva bilden, hur slutskärpningen gjorts etc. Allt annat lika, så är en icke interpolerad utskrift bättre än en interpolerad. Ferrariexemplet blir bara töntigt i sammanhanget.

Det är väl en sublimeringsskrivare? Kan du välja fine-art papper till den? Skriva ut med barytaemultion? Vad har printarna för livslängd?
Det enda jag vill säger med det är att man inte behöver så många pixlar. Det är som med mobilen, upplösning blir mer och mer på skärmen, men vi har kommit till en punkt då det inte längre spelar roll, för vi ser inte alla dessa pixlar.
 

iSolen.se

Guest
Det enda jag vill säger med det är att man inte behöver så många pixlar. Det är som med mobilen, upplösning blir mer och mer på skärmen, men vi har kommit till en punkt då det inte längre spelar roll, för vi ser inte alla dessa pixlar.
Jag hörde samma sak om HDtv för några år sedan. Nu är standard 4K och även om man inte ser pixlarna upplevs bilden skarpare.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Då är utskriften interpolerad. Men visst kan det bli bra. Jag har inte sagt något annat.
Det jag reagerade på var orden "kan". Det blir bra! För du kan inte slarva när du ska ha fram bilder för print, varken från en 20 mpix kamera eller från en 50 mpix. Interpoleringen är ingen kvalitetssänkning som man ser om den görs på ett rätt sätt och med måtta.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7RII är andra spegellösa generationen från Sony, A7RIII lär vara på gång under senhöst eller nästa år, deras senaste A9 har förbättringar vad gäller menyer, vilket förmodligen A73 får ta del av. Bli inte skrämd av Sonys menyer så illa är det inte. Använder man C/N under 10 år så blir det så klart lite konstigt att under någon halvtimme mickla runt med en helt annan kamera.
 

iSolen.se

Guest
Svårt att överföra tanken till tryck. Men kanske man ser i framtiden mer på pappret.
Som jag nämnt tidigare, annonser och andra utskrifter har blivit större och betraktningsavstånd luddigt eftersom vi har enheter som vi zoomar med.

För vi har väl inte hängt upp oss på endast och bara A2 utskrifter? (tänk om han vill ha A1...)
 

alfin

Aktiv medlem
Det jag reagerade på var orden "kan". Det blir bra! För du kan inte slarva när du ska ha fram bilder för print, varken från en 20 mpix kamera eller från en 50 mpix. Interpoleringen är ingen kvalitetssänkning som man ser om den görs på ett rätt sätt och med måtta.
Men för att du ska veta hur bra det blir måste du jämföra med den ointerpolerade bilden, eller hur? (Missförstå mig inte, det blir vanligtvis mycket bra!)
 

alfin

Aktiv medlem
Det enda jag vill säger med det är att man inte behöver så många pixlar. Det är som med mobilen, upplösning blir mer och mer på skärmen, men vi har kommit till en punkt då det inte längre spelar roll, för vi ser inte alla dessa pixlar.
Jag håller tyvärr inte med dig. Jag tillhör dem som tycker fler pixlar ger ett mervärde i många avseenden. Högre upplösning, skarpare bilder, bättre möjligheter till att printa stort, möjlighet att beskära bilderna etc.
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag håller tyvärr inte med dig. Jag tillhör dem som tycker fler pixlar ger ett mervärde i många avseenden. Högre upplösning, skarpare bilder, bättre möjligheter till att printa stort, möjlighet att beskära bilderna etc.
Denna tråd handla om utskrifter i max A2 då behövs inte mera pixlar. I alla andra avseenden är det naturligtvis bra att har pixlar att jobba med men det är inte det viktigaste.

Om det våre så viktigt, hur kunde man då bara får fram tryck för gallerier och utställningar för i tiden, då vi fotade med mindre än 36MP?

Jag skrev det redan tidigare du kan på en A2 print inte avgöra med blotta ögat om fotografiet är tagen med APS-C eller fullformat.
 
ANNONS