Annons

Vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Vilken (budget)-blixt funkar bra ute som inne, nära och på lite håll?

(Viltrox JY680A on-camera speedlite light flash GN33)

(Andoer AD-560 universal flash speedlite on-camera flash GN 50 W)

Eller något annat.
 

Erik X

Aktiv medlem
Köp inte något jättebilligt, jag gissar att du vill ha fungerande TTL. Var också beredd på att lågbudgetkopiorna har ännu blåare ljus än märkesblixtarna
Är själv rätt såld på original RT-blixtar eftersom de går att fjärrstyra trådlöst, ett jätteplus när man stoppar in dem i softboxar. Men de kostar.. :) Det finns väl tredjepartsblixtar med RT iofs.
Och så surar jag för att 5D3 inte har inbyggd radiosändare, tur iaf att Yongnuo har gjort en överkomlig piratkopia YN-E3-RT
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag har en YN 568EX som jag tycker sköter sin uppgift väl....
Den har även high speed synk ifall behov skulle uppstå.
 

Yosemite

Medlem

Håller helt med. Jag har använt Canons EX600 men ersatt alla (utom en) med YongNuos rip-off-kopior. Tycker YN-600 funkar riktigt bra och de har dessutom möjlighet att vara optisk slav (alltså inte IR) vilket gör att de kan användas i manuellt läge t ex tillsammans med mina Profoto.
Tänk på att YongNuos YN600 finns i en MK1 och MK2 variant (tvåan den nyaste alltså :) )
Samma med sändaren: YongNuos sändare har tydligen AF-assist vilket min Canon sändare inte har.
En tusenlapp för en radiostyrd kraftig blixt får nog beskrivas som en rätt bra deal.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Håller helt med. Jag har använt Canons EX600 men ersatt alla (utom en) med YongNuos rip-off-kopior. Tycker YN-600 funkar riktigt bra och de har dessutom möjlighet att vara optisk slav (alltså inte IR) vilket gör att de kan användas i manuellt läge t ex tillsammans med mina Profoto.
Tänk på att YongNuos YN600 finns i en MK1 och MK2 variant (tvåan den nyaste alltså :) )
Samma med sändaren: YongNuos sändare har tydligen AF-assist vilket min Canon sändare inte har.
En tusenlapp för en radiostyrd kraftig blixt får nog beskrivas som en rätt bra deal.
Varför har du ersatt Canon med YN? Jag kör själv med Canon men blixtrören har gått några gånger så jag har varit tvungen att byta dom. Köpte på mig tre st YN600 EX-RT men har inte börjat använda dom än.
Hur tycker du att skillnaden är förutom att dom kostar en sjättedel mot Canon?
 

afe

Aktiv medlem
"Våga vägra Facebook", och svaret var kanske inte så himskans hjälpsamt i sammanhanget ....
 

gliz68

Aktiv medlem
Pha

"Våga vägra Facebook", och svaret var kanske inte så himskans hjälpsamt i sammanhanget ....
Gillar inte jargongen på vissa sociala medier. Lätt att vara ohyfsad och otrevlig just för att det är lätt och inte medför att behöva faca den man är tyken mot. Är med i några sådanahär nischade sidor b.l.a guldforum och SAABforum hade saab förut. Har mycket bättre bil nu VOLVO S80. jagrullar.se .För övrigt den största mobil jag haft.

Jo, blixt. Vill skaffa något som är lite mer klös i. Inte viktigt med fjärrutlösning men gärna snabb recycel eller vad det heter. Så man kan fota även i "mörker" på rörliga ting.

Mina två förslag,? Något att satsa på?
 

gliz68

Aktiv medlem
Bredd

liiite bredare än FS i sin helhet.
Fast du kanske tillhör VVF?
Inte med i VVF men vist. Det är bara sunt förnuft som drivit mig till det. Gillar inte HÄNT I VECKAN, SVENSK DAMTIDNING och annat skvaller heller. Nischar mina intressen istället.
Här på FS är alla lite nördar och jag är på god väg. Lär mig nytt nästan var dag.

Jo, blixt. Vill skaffa en kraftigare blixt. Inte direkt i behov av fjärrutlösare men vill kunna fota en serie i snabb följd när det är lite dunkelt.

Är mina förslag något att satsa på?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aldrig hört talas om de du räknat upp.
Jag hade tittat på ngn av V860 och AD200 (mer effekt) AD600 (än mer effekt)
Och en Godox radiostyrning.

860 klarar väl alla sorters blixtrande. Men tror det förutsätter Canon eller Nikon.
Vet inte om AD klarar HSS eller "repeter flash" du får läsa på.

http://www.godox.com/EN/index.html
 

gliz68

Aktiv medlem
Köpt blixt

Aldrig hört talas om de du räknat upp.
Jag hade tittat på ngn av V860 och AD200 (mer effekt) AD600 (än mer effekt)
Och en Godox radiostyrning.

860 klarar väl alla sorters blixtrande. Men tror det förutsätter Canon eller Nikon.
Vet inte om AD klarar HSS eller "repeter flash" du får läsa på.

http://www.godox.com/EN/index.html

Köpt en blixt nu. Ska ha något som jag kan lära mig med.
Det blev en, GODOX TT520II GN33 Flash light speedlite. Budgeten tillåter inte mer men den verkar vara ett bra val. Recycle 0.1-5 sek och wireless och så får jag se vad det är mer jag kan ha den till när jag lärt mig mer och vet vad den klarar. Jämförde med vissa föreslagna modeller och denna klarar mycket av dom i den högre klassen av "budgetmodellerna".

Tack för hjälpen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så är det en helmanuell blixt med radiotrigger.
Sätt kameran helmanuell.
Exponera för bakgrunden.
Belys huvudmotivet med blixten lagom mycket.
 
ANNONS