Annons

Nikon D7500 eller D500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag är på jakt efter en ny kamera och har dragit åt snaran litegrann iallafall vad gäller utbudet (tittade först på både canon och nikon).
Jag är ute efter en kamera att fota främst sport, men även andra saker.

Vilken tycker ni är den bästa kameran av dessa?
Nikon D500 verkar ju vara bättre med fler fokuspunkter, men den är ju också äldre än D7500. Den kostar också lite mer, men det kanske är värt pengarna?

Tacksam för råd och tips!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Att D500 är något äldre ska du inte tänka på. D500 har ett bättre AF system än D7500 men det är också mycket annat som skiljer till D500 fördel, det är endast priset som talar för D7500. Bl.a så kan man sätta en funktionsknapp att snabbt skifta mellan en punkt AF och flera punkter, vilket kan vara praktiskt om objektet ändrar sig från stillastående till rörelse. Jag har en D7200 och en D750, det är förvånansvärt vad en liten skillnad i AF systemet kan göra i betydelse för antal användbara bilder, där en aning kraftfullare AF i D750 gör att man kanske får ut 80% fler bilder i en serie, nu pratar jag dock extremfoto såsom flygande, svalor, trollsländor etc.

Sedan så kan ju en D7500 vara tillräckligt bra för dig, du kan ju också fundera på fullformat en D750 skulle jag tro är tillräckligt snabb för att hänga med i sport, annars så finns ju tex D4
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Sitter lite i samma sits, men kommer använda den mest till djur/natur/fågel, och har kommit fram till att jag kommer köra på d500, mestadels pga bättre autofokus, men även framerate och bättre buffert. tänker mig att dessa faktorer borde vara av vikt även vid sport-foto.

För annan typ av foto kanske det dock finns lite annat att ta i beaktande, beroende på vad du kan tänkas vilja fota. :)
 

Jennifer86

Aktiv medlem
Tack för era funderingar! Det verkar ju onekligen som att D500 är en bättre kamera på flera sätt.
Är dock lite osäker på om den kanske är för svår för mig... har kollat på lite videos om den och det finns ju såå mycket inställningar i den mot vad jag har i min gamla kamera. Det blir att fundera vidare!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
D500:s styrka ar snabbheten och det ar viktigt om du vill fotografera faglar och djur i rorelse eller sport och action.

D500 har snabbare autofokus med fler och noggfrannare fokuspunkter, fokuserar battre i morker, tar fler bilder per sekund och framfor allt mycket storre buffert.

D500 har ocksa lite battre sokare, en mer hogupplost skarm, medan D7500 ar lattare och billigare.

D7500 ar utmarkt och racker for de allra flesta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för era funderingar! Det verkar ju onekligen som att D500 är en bättre kamera på flera sätt.
Är dock lite osäker på om den kanske är för svår för mig... har kollat på lite videos om den och det finns ju såå mycket inställningar i den mot vad jag har i min gamla kamera. Det blir att fundera vidare!
Fast egentligen är det väl bara ett fåtal som har betydelse. Väldigt många inställningar på avancerade kameror handlar om att fintrimma kamerorna så att de passar just dig och inget man behöver pilla på i först taget.

Oftast är det snarare så att ju mer proffsinriktad en kamera är desto lättare är den att använda, De fysiska reglagen är bättre och fler, dvs färre saker gömmer sig i svåråtkomliga menyer. De är helt enkelt gjorda för att det ska vara enkelt att komma hem med lyckade bilder.

Tror inte du behöver vara rädd att inte klara av att hantera en D500.
 

andersm73

Aktiv medlem
Att D500 är något äldre ska du inte tänka på. D500 har ett bättre AF system än D7500 men det är också mycket annat som skiljer till D500 fördel, det är endast priset som talar för D7500. Bl.a så kan man sätta en funktionsknapp att snabbt skifta mellan en punkt AF och flera punkter, vilket kan vara praktiskt om objektet ändrar sig från stillastående till rörelse. Jag har en D7200 och en D750, det är förvånansvärt vad en liten skillnad i AF systemet kan göra i betydelse för antal användbara bilder, där en aning kraftfullare AF i D750 gör att man kanske får ut 80% fler bilder i en serie, nu pratar jag dock extremfoto såsom flygande, svalor, trollsländor etc.

Sedan så kan ju en D7500 vara tillräckligt bra för dig, du kan ju också fundera på fullformat en D750 skulle jag tro är tillräckligt snabb för att hänga med i sport, annars så finns ju tex D4
Var lite inne på samma som trådstartaren, men kan inte heller bestämma mig om efterträdare/uppdatering till gamla trotjänaren D7000. Tänkte ett tag köra en tillfällig lösning med D7200, men det är såpass skillnad mellan den och D750? Det är väl i grunden samma AF-modul, även om det är något olika för DX/FX.

Lär inte bli fågelfoto, men däremot sport, och då är det ju trevligt med bra AF. FX lockar ju också rätt bra mtp på bildkvalitet, m.m, även om man tappar "skenbar brännviddsförlängning" DX, som tex D500 har. Dess snabbhet/proffsighet är ju trevligt med; decisions, decisions ;-)
/A.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Var lite inne på samma som trådstartaren, men kan inte heller bestämma mig om efterträdare/uppdatering till gamla trotjänaren D7000. Tänkte ett tag köra en tillfällig lösning med D7200, men det är såpass skillnad mellan den och D750? Det är väl i grunden samma AF-modul, även om det är något olika för DX/FX.

Lär inte bli fågelfoto, men däremot sport, och då är det ju trevligt med bra AF. FX lockar ju också rätt bra mtp på bildkvalitet, m.m, även om man tappar "skenbar brännviddsförlängning" DX, som tex D500 har. Dess snabbhet/proffsighet är ju trevligt med; decisions, decisions ;-)
/A.
Först det är en stor skillnad mellan D7000, D7100 och D7200, har haft samtliga och den har bara blivit bättre o bättre, jag upplevde D7200 som ett klart lyft jämfört med D7100 inte bara buffer. Jag blev också förvånad att det var skillnad i AF mellan D7200 o D750, det som skiljer är antal korslagda punkter i f/8, jag vet inget mer. Använder kamerorna med Nikon 200-500. Jag köpte en D750 i vintras, tänkte mest för vidvinkel och allround och ha D7200 mer till fåglar, men det har blivit så att det har blivit mer o mer fågel med D750. Det blir faktiskt fler bättre bilder ut från D750 även om jag då behöver beskära D750 något mer.
Just för väldigt snabba motiv på kortare avstånd, tex svalor inom 10-40m så hinner D750 betydligt bättre med, varför vet jag inte kanske kombo med objektivet, kanske börjar min D7200 tappa lite prestanda? Men notera att jag tyckte att min D7200 satte AF betydligt bättre än D7100 etc.

Jag vet inte riktigt vart jag går just nu, ett ben är på väg mot D500, detta för att få ett av de bättre AF systemen, det andra benet går mot D850 som är ganska lik D500 i prestanda man får både DX och FX i ett. Det är då priset på D850 som gör att troligen blir det en D500 först
 
ANNONS