Annons

Svartvit eller färg gatufoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

pro_henrik

Ny medlem
Hej på Er,
Jag är rätt ny på fotosidan -har mestadels varit inne på flickr tidigare och det är där jag mest lägger upp mina bilder.

Jaja,jag har en liten fundering och undrar lite hur Ni resonerar -jag gillar nog mest färgbilder till Street Photo och ville höra lite hur ni tycker.

En utav mina favoritbilder som jag tagit i Street photo sammanhang är denna

https://flic.kr/p/fdNdQ1

En fattig EU medborgare sitter och ber om växelmynt undren skylt med texten "sale" bredvid "the body shop" samtidigt som en blond högrest man ser åt hennes håll.

jaja vad säger Ni -Svartvitt eller färg?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej på Er,
Jag är rätt ny på fotosidan -har mestadels varit inne på flickr tidigare och det är där jag mest lägger upp mina bilder.

Jaja,jag har en liten fundering och undrar lite hur Ni resonerar -jag gillar nog mest färgbilder till Street Photo och ville höra lite hur ni tycker.

En utav mina favoritbilder som jag tagit i Street photo sammanhang är denna

https://flic.kr/p/fdNdQ1

En fattig EU medborgare sitter och ber om växelmynt undren skylt med texten "sale" bredvid "the body shop" samtidigt som en blond högrest man ser åt hennes håll.

jaja vad säger Ni -Svartvitt eller färg?
Kul att du använder dig av vårt forum, Henrik! I mitt tycke så är det för lite aktivitet i forumet! Så, till att börja med, så vill jag bara peka på att jag gillar din aktivitet!

För egen del så gillar jag både färg och svartvitt när det gäller gatufoto. Brukar välja att behålla de bilder i färg där just färgen bidrar med något. Jag hade nöjet att få språka just med en av mästarna när det gäller gatufoto i färg, Alex Webb, och han sa att i ett färg(gatu)foton så tycker han att färgen skall ha en betydelse. Han föredrog mina svartvita bilder! :)

Apropå din bild så känns den inte som en "färgbild".

Mvh
Fredrik
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nja...jag vet inte , men jag tror det är en "smaksak". Själv har jag ju studerat Bresson's bilder vilka är i S/V. För mig är gatufoto lika med S/V , men det är jag det. Dessutom så tycker jag att blir så bra när man fotar analogt med tanke på spektrat svart och vitt..nyanserna. Men som sagt , en smaksak.
 

Light Head

Aktiv medlem
Jag är mycket intresserad av street, men får inte till något av det jag försöker med. Förmodligen är jag fast i andra tekniker, som inte möjliggör bra foto från gatan.

Men, sv eller färg!? Som jag ser det så är det två helt olika saker, där motivet avgör,, situationen bestämmer.

Färg, då är just färgerna viktiga för bilden. Det kan vara färgerna som r det att vattnas i munnen på fotografen s.a.s.

Sv? För mig så innehåller svartvita foto ofta betydligt mer känslor, mer fantasi, me spänning! En ”felaktig” exponering fungerar ofta väldigt bra på sv men sällan lika bra för färg.

Nu måste jag bara börja plåta på gatunivå, för detta är en intressant genre!
 

alfin

Aktiv medlem
Tycker det är en lite lustig kommentar, att om det ska vara i färg, så ska färgen ha någon betydelse. Vår omvärld är i färg. Allt vi ser är färger. Det svartvita måste därför tillföra något om det ska vara berättigat i en modern kontext som jag ser det.

Om man enkelt hade kunnat göra färgfilm istället för svartvit film på den tiden det begav sig hade naturligtvis den svartvita filmen aldrig slagit igenom annat än som konstnärligt uttryck. Jmf blyert- eller kolteckning vid sidan om oljemålningar i färg.

Att så många av dagens gatufotografer och andra ser det svartvita fotot som det naturliga måste bero på någon sorts nostalgisk dröm om svunna tider. Kanske också en generationsfråga.

Vissa bilder gör sig absolut bäst i svartvitt, men långt ifrån alla och lite kritisk urskillningsförmåga hos alla gatufotowannabes vi ser omkring oss hade inte skadat. Sedan är ju Fredrik ett undantag som blandar och ger!

Men jag är ingen gatufotograf, så vad vet jag? 😎
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Beror på bilden. Om färgen inte tillför något är den imo onödig och tar fokus från det viktiga.

Alla har vi olika stil men i mina Gatufoton är oftast formen det viktigaste. En slags kubism om man vill använda fina termer. Då är färg oftast bara störigt.

Att omvärlden är i färg tycker jag är ett svagt argument för att använda just färg. Om jag ville fånga världen som den såg ut. Osållad och slät. Då behövs ingen kamera, man har ju ögonen.

Omvärlden rör sig, betyder inte det att man med den logiken bör hålla sig till video?
 

MNB

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare i forumet kring denna frågan. Varför ska man låsa sig till en punkt som denna? Allt beror på den aktuella bilden. Om svart-vitt passar bättre för en bild, så kör svart-vitt. Någon annan så är färg det som höjer bilden. Då kör man färg.

Jag har aldrig förstått personer som tvunget kör det ena eller andra stenhårt, fotografering är en kreativ process. Kreativitet och regler klingar för mig dåligt ihop.

Mina gatufoton är blandade friskt mellan färg och svart-vitt. Jag använder t om det som "en grej" på instagram där jag postar 3 i färg och 3 i svart-vitt, om vartannat.

https://instagram.com/mikelusion för den som är intresserad.
 

alfin

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare i forumet kring denna frågan. Varför ska man låsa sig till en punkt som denna? Allt beror på den aktuella bilden. Om svart-vitt passar bättre för en bild, så kör svart-vitt. Någon annan så är färg det som höjer bilden. Då kör man färg.

Jag har aldrig förstått personer som tvunget kör det ena eller andra stenhårt, fotografering är en kreativ process. Kreativitet och regler klingar för mig dåligt ihop.

Mina gatufoton är blandade friskt mellan färg och svart-vitt. Jag använder t om det som "en grej" på instagram där jag postar 3 i färg och 3 i svart-vitt, om vartannat.

https://instagram.com/mikelusion för den som är intresserad.
Jag gillar dina färgbilder, de är riktigt bra! Dina svartvita sotar igen och är sisådär i mitt tycke. Ska du blanda bör du nog blanda mer slumpmässigt än 3 + 3. Det senare blir rätt stelt. Tycker jag. Som inte är Street Photographer! 🤫
 

MNB

Aktiv medlem
Jag gillar dina färgbilder, de är riktigt bra! Dina svartvita sotar igen och är sisådär i mitt tycke. Ska du blanda bör du nog blanda mer slumpmässigt än 3 + 3. Det senare blir rätt stelt. Tycker jag. Som inte är Street Photographer! 🤫
Sotar igen?

Ah smaken är olika.
 

alfin

Aktiv medlem
Sotar igen?

Ah smaken är olika.
Jag vet inte om det bara har med smak att göra. Du gillar uppenbarligen att svärta skuggorna så till den grad att det finns få detaljer och/eller gråskalor i bilderna. Färgbilderna lyfter eftersom färgerna kontrasterar till det svarta, men många av dina svartvita bilder sotar bara igen när du redigerar så. Sedan är Instagram inget bra bildvisningsmedium, så det ser kanske bättre ut på din bildskäm hemma. Själv har jag en stor hårdvarukalibrerad Eizo-skärm och den ska kunna se lågdagerdetaljer om de finns i bilden.
 

MNB

Aktiv medlem
Jag vet inte om det bara har med smak att göra. Du gillar uppenbarligen att svärta skuggorna så till den grad att det finns få detaljer och/eller gråskalor i bilderna. Färgbilderna lyfter eftersom färgerna kontrasterar till det svarta, men många av dina svartvita bilder sotar bara igen när du redigerar så. Sedan är Instagram inget bra bildvisningsmedium, så det ser kanske bättre ut på din bildskäm hemma. Själv har jag en stor hårdvarukalibrerad Eizo-skärm och den ska kunna se lågdagerdetaljer om de finns i bilden.
Det är min stil så det är 100% meningen att dom är så svarta.
 
ANNONS