Annons

Nikon F2 Photomic överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Jag har också haft problem med ljusmätaren i min F2A. Mätarnålen hoppade. Fick den fixad. Det var nog någon typ av rengöring av "kolbanorna". Slutartidsindikeringen ligger också helt fel, men det är inget jag bryr mig om. Outslitlig kamera för en amatör.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Siffran i fönstret framtill på sökaren ska visa ljusstyrkan hos objektivet om man har monterat objektivet rätt. Har du gjort "indexeringsdansen" (först vrida bländaren till minsta öppning och sen till största öppning)?

Med ett objektiv som har en ljusstyrka som inte är ett helt bländarsteg så kommer fönstret framtill förmodligen att visa ett läge mellan två bländarvärden för hela steg.

Bländarvisningen i sökaren bör visa 1.8 när bländaren står på f/1.8. Rör mätarnålen på sig när du vrider från f/2.0 till f/1.8? (Helst på stativ så att kameran inte rubbas).
Även om jag gör "indexeringsdansen" ett flertal gånger så står det fortfarande 2 i fönstret på husets framsida. Likaså om jag exempelvis går igenom alla bländarvärden från minsta bländaren till största så står det fortfarande f/2 i sökaren när jag roterar bländarringen till 1,8 på objektivet.

Jag har knäppt en hel del bilder med bländarvärdet 1,8 (f/2 i huset) och ska framkalla filmerna imorgon och kan därmed se om kameran gör rätt exponeringen eller om jag får tänka efter när jag ska använda 50mm-objektivet. Dvs att jag får tänka att kameran exponerar som 1,8 men i sökaren står det f/2 och får därmed använda en anna slutartid än vad ljusmätaren visar i sökaren.

To be continued som man säger på utrikiska.
 

PMD

Aktiv medlem
Rör sig kopplingsspaken på sökaren (den som sitter i bländarkopplingsklon på objektivet) när du växlar från f/2 till f/1.8?
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Siffran i fönstret framtill på sökaren ska visa ljusstyrkan hos objektivet om man har monterat objektivet rätt. Har du gjort "indexeringsdansen" (först vrida bländaren till minsta öppning och sen till största öppning)?
DP-1 har inte en skala för det främre fönstret som kan visa 1.8 så jag tror att det är normalt att den visar 2.0. nästa steg på skalan i DP-1 är 1.4 Det är ju bara ett halvt steg mellan 2.0 och 1.8. Det lilla fönstret i sökaren borde däremot visa 1.8 OM det står 1.8 på bländarringens lilla skala. Det finns ju två tryckta skalor en "normal" och en med mindre storlek som är den som man se via fönstret inne i sökaren.
 

PMD

Aktiv medlem
DP-1 har inte en skala för det främre fönstret som kan visa 1.8 så jag tror att det är normalt att den visar 2.0. nästa steg på skalan i DP-1 är 1.4 Det är ju bara ett halvt steg mellan 2.0 och 1.8.
Med ett objekiv som har ljusstyrkan f/1.8 borde fönstret på framsidan visa ett läge mellan 1.4 och 2.0. Med mitt Nikkor 28mm f/3.5 monterat visar fönstret ett läge mellan 2.8 och 4.

Det lilla fönstret i sökaren borde däremot visa 1.8 OM det står 1.8 på bländarringens lilla skala. Det finns ju två tryckta skalor en "normal" och en med mindre storlek som är den som man se via fönstret inne i sökaren.
DP-1 har en egen inbyggd bländarskala för bländarvisnong i sökaren. Icke-AI-objektiv har bara en tryckt skala på bländarringen och den sitter inte så till att den skulle kunna speglas in i sökaren.

AI-sökarna visar dock, via nån sorts liten spegel den extra, inre, bländarskalan som finns på AI-objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll för det tekniska, men f/1,8 är 1/3 steg större öppning än f/2. Det är f/1,7 som är halva steget, mellan f/1,4 och f/2.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
DP-1 har en egen inbyggd bländarskala för bländarvisnong i sökaren. Icke-AI-objektiv har bara en tryckt skala på bländarringen och den sitter inte så till att den skulle kunna speglas in i sökaren.

AI-sökarna visar dock, via nån sorts liten spegel den extra, inre, bländarskalan som finns på AI-objektiv.
Sant, så är det ju såklart. Jag har ju en AI-sökare på min F2:a så jag tänkte inte på det :)

Men då gissar jag att det inte finns någon tryckt 1.8 på den skalan heller i DP-1
 

PMD

Aktiv medlem
Men då gissar jag att det inte finns någon tryckt 1.8 på den skalan heller i DP-1
Det stämmer.

Jag har som sagt inget f/18-objektiv utan AI att prova med, men det finns ingenting mellan f/1.4 och f/2 när jag provar med ett 50mm f/1.4 och med 28mm f/3.5 så visar fönstret i DP-1-sökaren någonstans mellan f/2.8 och f/4. Det finns dock ingen markering för halva eller tredjedels bländarsteg.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Uppdatering;
Jag hämtade ut bilderna idag och gjorde upptäckten att kameran & objektivet exponerar korrekt vid 1.8 trots att det står f/2 i både fönstret och intui sökaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Men bländarringen stannar kvar i ändläget (f/1.8)? I så fall är det nog glapp pga slitage någonstans i kopplingen till sökaren.

En annan intressant sak att testa vore att se om mätarnålen rör lite på sig när du vrider från 2 till 1.8 på bländarringen. Om den gör det så är allt lugnt och då är det bara visningen av bländaren som inte är korrekt vid fullt öppen bländare.

Ett tredjedels bländarstegs felexponering är dessutom inte så mycket att bry sig om vid "normal" fotografering med film. Exponeringslatituden för de flesta filmer sväljer det.
 
ANNONS