Annons

Vilka online tjänster för att leverera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej!
Vilka online tjänster använder ni för att leverera bilder till kunder?
Jag har använt mig av dropbox men det fungerar inte alls något bra :( Sidan drar ur färgerna ur bilderna när kunder laddar ner trots att filstorleken inte påverkas samt kunderna har svårt att få ner dem både till dator och telefon. Tack på förhand.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Sprend

Hej!
Vilka online tjänster använder ni för att leverera bilder till kunder?
Jag har använt mig av dropbox men det fungerar inte alls något bra :( Sidan drar ur färgerna ur bilderna när kunder laddar ner trots att filstorleken inte påverkas samt kunderna har svårt att få ner dem både till dator och telefon. Tack på förhand.
Jag använder gratisversionen av Sprend (https://sprend.com/). Kan skicka filer upp till 2 GB. Fungerar klockrent.

/ mvh FiCa1
 
Hej!
Vilka online tjänster använder ni för att leverera bilder till kunder?
Jag har använt mig av dropbox men det fungerar inte alls något bra :( Sidan drar ur färgerna ur bilderna när kunder laddar ner trots att filstorleken inte påverkas samt kunderna har svårt att få ner dem både till dator och telefon. Tack på förhand.
Det låter väldigt konstigt. Är du säker på att det inte har med mottagaren att göra? Eller har du missat att inkludera en färgprofil?

Zippa bilderna så får du garanterat inte det problemet (förutsatt att bilderna har en färgprofil såklart).
 
Senast ändrad:

Zuunes

Ny medlem
Hej!
Vilka online tjänster använder ni för att leverera bilder till kunder?
Jag har använt mig av dropbox men det fungerar inte alls något bra :( Sidan drar ur färgerna ur bilderna när kunder laddar ner trots att filstorleken inte påverkas samt kunderna har svårt att få ner dem både till dator och telefon. Tack på förhand.
Använder Wetransfer (https://wetransfer.com/) och Smash (https://fromsmash.com/) för alla typer av stora filer och multipla filer.
 

angelpoison

Aktiv medlem
Ursäkta sent svar, tack för allas svar!

Det är när kunderna laddar ner bilderna från dropbox till sin telefon färgerna blir sämre, när de laddar ner till datorn har jag inte hört att någon sagt samma sak.
 

Walski

Aktiv medlem
Ursäkta sent svar, tack för allas svar!

Det är när kunderna laddar ner bilderna från dropbox till sin telefon färgerna blir sämre, när de laddar ner till datorn har jag inte hört att någon sagt samma sak.
Det är nog för att bilderna inte har färgprofilen sRGB. Jag kan tänka mig att mobiltelefonernas bildvisningsappar inte stödjer till exempel Adobe RGB, och om du laddat upp dem med den färgprofilen så kommer mobilen översätta själv till sRGB varpå färgerna blir sämre (eller i alla fall inte som du tänkt dig).

Att det fungerar för kunden när de använder dator är således för att programmet de visar bilden i kan hantera Adobe RGB.

Om du använder Lightroom så kan du exportera bilderna med sRGB (du ändrar det i exportfönstret).
 

angelpoison

Aktiv medlem
Jasså :( Jag använder photoshop, inte lightroom, kan jag göra på något annat sätt i det programmet för att kunder ska slippa detta problem?
 

iSolen.se

Guest
Ursäkta sent svar, tack för allas svar!

Det är när kunderna laddar ner bilderna från dropbox till sin telefon färgerna blir sämre, när de laddar ner till datorn har jag inte hört att någon sagt samma sak.
Som sagt, det spelar ingen roll om bilderna går via dropbox, mail eller någon annan filtjänst, du har antagligen använt någon annan färgprofil än sRGB och missat att inkludera den. Kör sRGB och du slipper mycket bekymmer.
 

angelpoison

Aktiv medlem
Har kameran inställd på sRGB.

I windows färghanteringsinställningar är sRGB IEC61966-2.1 valt som ICC-profil för min skärm.

I Camera Raw är Color Space inställt på sRGB IEC61966-2.1.

I Photoshop under Color Settings så är det inställt:
Working Spaces RGB = sRGB IEC61966-2.1.
Color Management Policies RGB = Preserve Embedded Profiles

I "Spara som"-dialogen i Photoshop så är .jpeg valt och ICC Profile: sRGB IEC61966-2.1 ikryssat. Jag antar att det är det som du menar med tilldelas ICC-färgprofil?
 

Bilagor

ANNONS