Annons

Tips för att skicka objektiv smartast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
En vän ska skicka ett objektiv till mig under veckan och jag undrar om det är smartast att använda sig av PostNord, Schenker eller DHL?
Och om det finns någon paketform/tjänst som är smartast att använda sig av?
Till exempel om det finns någon försäkring som ingår eller annat som är värt att tänka på.

Självklart kommer objektivet packas väl osv.

Alla tips är välkomna.
 

cardazio

Aktiv medlem
För mindre lättare objektiv tycker jag postnord fungerar. Via skicka direkt/lätt för du spårbart och försäkrat. Större och tyngre grejer hade jag nog tagit Schenker eller bussgods på och då väljer du till försäkring bara.

Packa låda-i-låda dvs fixera objektivet i första lådan. Vaddera runt den lådan och lägg det paketet i en till låda med dubbelwellkartong.
 

cardazio

Aktiv medlem
Skicka lätt är inte försäkrat, det är en av anledningarna till att det är så billigt jämfört med exempelvis REK som är försäkrat upp till 10000kr.
Bra förtydligande, skrev lätt/direkt pga kom inte ihåg vad det hette, men menar den nedan iaf (direkt). Bökigt att skriva på mobilen.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket-privat/postpaket

Du kan skicka paket upp till 20 kg. Via Skicka Direkt kan du välja att betala och skriva ut frakthandlingarna via datorn innan du lämnar in paketet hos ett ombud. Via sms-avisering vet din mottagare direkt när det finns att hämta hos ombudet. Paketet är framme redan nästa vardag*. Paketet får en unik identitet som du lätt kan spåra via postnord.se.

Leverans: Paketet är framme redan nästa vardag*.
Vikt: Skicka upp till 20 kg.
Ansvar: Vi ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor. Det går dessutom att teckna en kompletterande varuförsäkring.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bra förtydligande, skrev lätt/direkt pga kom inte ihåg vad det hette, men menar den nedan iaf (direkt). Bökigt att skriva på mobilen.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket-privat/postpaket

Du kan skicka paket upp till 20 kg. Via Skicka Direkt kan du välja att betala och skriva ut frakthandlingarna via datorn innan du lämnar in paketet hos ett ombud. Via sms-avisering vet din mottagare direkt när det finns att hämta hos ombudet. Paketet är framme redan nästa vardag*. Paketet får en unik identitet som du lätt kan spåra via postnord.se.

Leverans: Paketet är framme redan nästa vardag*.
Vikt: Skicka upp till 20 kg.
Ansvar: Vi ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor. Det går dessutom att teckna en kompletterande varuförsäkring.
Notera att försäkringen för "skicka lätt" hos postnord bara gäller om man betalar för 3 kg och uppåt. Annars betalar de bara tillbaka portot. Informationen ligger "dold" om man inte lusläser tjänstevillkoren för de olika vikterna.
 

roger96

Aktiv medlem
Postnords varuförsäkring gäller inte begagnade varor. Schenker och DHL har 5000 kr som högsta ersättningsbelopp, ingen information om begagnat som jag har hittat.
 

andreas89

Aktiv medlem
Postnords varuförsäkring gäller inte begagnade varor.
Villkoren säger att upp till 10 000 SEK för REK och upp till 50 000 SEK för Postpaket ersätts skadat gods enligt rådande marknadsvärde. Så skulle man knappast skriva om inte begagnade varor täcktes.

I "Varuförsäkring" avskrivs begagnat gods, men det är en ytterligare försäkring upp till 200 000 SEK som man kan köpa till utöver den som redan ingår.

Rätta mig gärna om jag har fel men det enda riskabla jag ser i villkoren är att "skador ska styrkas" så det kan nog vara en god vana att fota kartongen när man lämnar in den så att man har bra bevisläge om den kommer fram kvaddad.
 

PMD

Aktiv medlem
Postnords varuförsäkring gäller inte begagnade varor. Schenker och DHL har 5000 kr som högsta ersättningsbelopp, ingen information om begagnat som jag har hittat.
Schenker har slarvat bort ett paket som skulle till mig (innehöll en begagnad Nikonmotor). Det tog visserligen några veckor, men de ersatte mig för fraktkostnad och varuvärde utan att protestera. I det här fallet handlade det inte om ett stor belopp (drygt 300 kr) så om man skickar något mer värdefullt så kan det vara på sin plats att undersöka villkoren.
 

Mats G

Aktiv medlem
Post Nord, suck!

Post Nord erkänner inte att de misshandlat paket så innehållet skadats. Det säger per automatik att det är bristfälligt förpackat.
Dubbla kartonger med bubbelplast emellan dem och massor med bubbel i den inre är ett minimum.
En tredje yttre låda i rostfritt 2 mm stål, så är du hemma!
 

Peter -

Aktiv medlem
Hej
Jag skickade ett objektiv (med markndadsvärde på ca 4,000) REK med postnord. Tyvärr stals postsäcken där mitt paket låg.
Som tur var hade jag inköpskvittot kvar (köptes begagnat i affär för ca 10 år sedan) som löd 2,500,-.
Jag fick tillbaka ca 1,700,-.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nåja, om det är dyrare fotoprylar än för någon tusenlapp föredrar jag att göra en personlig affär utan inblandning av speditionsföretag.
Men hittills har inget kommit bort. Risken är väl att man inte får ut marknadsvärdet om något händer.
 

iSolen.se

Guest
Hej
Jag skickade ett objektiv (med markndadsvärde på ca 4,000) REK med postnord. Tyvärr stals postsäcken där mitt paket låg.
Som tur var hade jag inköpskvittot kvar (köptes begagnat i affär för ca 10 år sedan) som löd 2,500,-.
Jag fick tillbaka ca 1,700,-.
Varför tycker du det var tur? Att få 1700 kr för något som är värt 4000 är uselt. Det spelar ingen roll vad du betalade för det, eller om du fick det gratis.
 

Klas Oskarsson

Ny medlem
Begagnad fotoutrustning verkar ej kunna försäkras vare sig med Postnord eller Schenker.


Från Postnord 2022-12-05
PostNord ansvarar för varuvärden upp till 5 000 kronor per sändning. Utöver PostNords ansvar kan du teckna en separat varuförsäkring. Maximalt försäkringsbart värde är 200 000 kronor per paket. Ersättningens storlek baseras på varans värde. Mer information om ansvar och varuförsäkring finns i villkoren för Postpaket inrikes. Varuförsäkringen gäller inte om innehållet är begagnat.


Från Schenker 2022-12-05:

Undantag
Varuförsäkringen omfattar inte och ersätter ej skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av eller kan hänföras till:

  • Mobiltelefoner, surfplattor, spelkonsoler, datorer och liknande elektroniska konsumentprodukter
samt:
  • Begagnade varor kan försäkras men ersätts endast vid totalförlust eller totalskada.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag vet inget om försäkring. Däremot har jag försökt reklamera hos Postnord eftersom en vara jag skickade skadades. Postnord vägrade eftersom de menade att jag inte packat tillräckligt bra. I samband med det fick jag klart för mig att ett paket enligt Postnord ska tåla att träffas av ett annat paket som väger 25 kg (eller var det 30 kg?) som faller från en meters höjd. Så.... packa bra!
 

Johan mårtensson

Aktiv medlem
Det är lättare att skicka folk till månen än att få ut ersättning av PostNord!
Kolla upp bussgods och teckna en extra försäkring. (Kostar några tior).
De betalar ut direkt om det händer något.
Naturligtvis måste man packa ordentligt även hos dem.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej
Jag skickade ett objektiv (med markndadsvärde på ca 4,000) REK med postnord. Tyvärr stals postsäcken där mitt paket låg.
Som tur var hade jag inköpskvittot kvar (köptes begagnat i affär för ca 10 år sedan) som löd 2,500,-.
Jag fick tillbaka ca 1,700,-.
Du borde kanske bett att få en oberoende värdering, av t.ex. fotohandlare eller verkstad och hänvisat till denna. Vet inte om det hjäper men det är ju så försäkringsbolag tycker du ska göra om du vill försäkra begagnad utrustning
 
ANNONS