Annons

Timanställd fotograf, vad kan jag betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

emsems

Medlem
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig här med mina funderingar.

Jag är inte utbildad fotograf, min erfarenhet kommer från mina tre år på mediaprogrammet. Sedan dess har jag endast fotat som hobby och inte gjort några betalda jobb.

Jag ska ha en intervju med ett företag angående en extratjänst som fotograf, vilket innebär att jag jobbar ca 1 dag/veckan (timanställning). Bilderna används online och på sociala medier.

Nu försöker jag göra så mycket research som möjligt, och blev rekommenderad denna sidan: https://www.sfoto.se/wp-content/uploads/2018/03/prisguiden_2018.pdf

Är det rimligt för mig att ta dessa priser? Jag är inte utbildad fotograf, så jag ser även det här som en bra erfarenhet, men vill inte ta för lite betalt heller.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske inte

Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!
 

emsems

Medlem
Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!
Tack för svar! Hmm, jag får nog gå dit på intervjun och höra lite mer om vad dom tänkt sig. Det jag fick info om i mailet var att det är en "frilansande fotograf på timbasis" ca en gång i veckan. Men som sagt jag antar att det är ganska stor skillnad på uppdrag och anställning, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
 

martinot

Aktiv medlem
Vet inte hur de tänker, men när jag hör ordet "frilans" så tänker jag själv (oavsett fotobranschen eller inte) på just uppdrag som faktureras.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det där beror ju lite på. En anställd fotograf tjänar ca 30000 kr/månad brutto vid heltidsanställning. En anlitad egen företagare som fotograferar på uppdrag är något helt annat. För en timanställning ska du nog inte begära mer än 180-200 kr/timmen detta förutsatt att det är en legitim anställning. (arbetsgivaren betalar sociala avgifter och semesterersättning etc. Du kan ju alltid chansa och begära 250. Räknar de med att du använder egen utrustning kan du ju alltid göra tillägg för detta. Kanske någon här har haft ett liknande jobb och kan berätta mer?!

30 tusen, det låter väl extremt lite? En normal lön ligger väl på 37-45 någonstans för en fotograf i alla fall i Stockholm. Timanställd borde väl rent logiskt ha mycket högre lön, precis som korta uppdrag har dyrare timpris.

Se till att du inte använder din egen utrustning utan företaget köper in de du behöver. Det kan bli ganska dyrt för de

Sen ska du ha semesterersättning på lönen. Vet inte hur mycket men brukar väl vara 12 procent.

Ska du vara anställd eller frilans?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Knappast 45

30 tusen, det låter väl extremt lite? En normal lön ligger väl på 37-45 någonstans för en fotograf i alla fall i Stockholm. Timanställd borde väl rent logiskt ha mycket högre lön, precis som korta uppdrag har dyrare timpris.

Se till att du inte använder din egen utrustning utan företaget köper in de du behöver. Det kan bli ganska dyrt för de

Sen ska du ha semesterersättning på lönen. Vet inte hur mycket men brukar väl vara 12 procent.

Ska du vara anställd eller frilans?
Genomsnittslönen för en fotograf 25-34 år är 30 lök. Kanske högre i Stockholm.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=fotograf

Nu vet vi inte säkert om det är en (tim)anställning eller uppdrag vi pratar om så vi kanske ska avvakta.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för svar! Hmm, jag får nog gå dit på intervjun och höra lite mer om vad dom tänkt sig. Det jag fick info om i mailet var att det är en "frilansande fotograf på timbasis" ca en gång i veckan. Men som sagt jag antar att det är ganska stor skillnad på uppdrag och anställning, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Hur länge får du jobba vid varje tillfälle och har du långt till jobbet? Du bör kanske försäkra dig om en minimidebitering per gång.

Räkna på att du behöver få in dubbelt så mycket som du vill betala dig själv och får du inte jobba hela dagar kan du behöva ta höjd för att du inte har 100% debiteringsgrad för den tid du lägger ned för att klämma in det här jobbet. Om du ska fakturera dem dvs.
 

emsems

Medlem
Tack för alla svar.

Som jag förstår det vill dom ha en frilansande fotograf som hjälper till en dag i veckan och fakturerar beroende på antal timmar.

Så därför funderar jag på om en ’normal timlön’ dvs 150-200kr är för lite?

Studio + utrustning finns.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Då är det för lite

Då är det givetvis för lite. Vill du ha ut som en anställd fotograf i början av sin karriär får du dubbla det. Se till att försöka få till ett kontakt där du har betalt för minst ett antal timmar (4-5) per tillfälle. Blir jobbigt annars om du behöver binda upp en dag och kanske bara jobba 1-2 timmar. En variant kan vara att begära t.ex. lite mer om det är under 3 timmar och ditt ordinare "pris" för om det blir 4-8 timmar/dag. Var du vill lägga dig är en balansgång och förhandlingssak. Kan alltid vara bättre att gå ut lite högre och förhandla om det.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du skriver timanställd i trådtiteln och nu säger du frilansare? Du kanske borde bestämma dig innan du startar tråden för nu är all svar helt olika då du rört till det.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fakturera 5000 för an halvdag och 10000 för en heldag. Inget mindre än halvdag. Lägg på moms.

Lägg på 50 procent om det är helger eller konstiga tider.

Se till att friskriva dig mot om saker går sönder, även om saker skulle bli inställda så ska du ha betalt om de bokas av för sent
 

emsems

Medlem
Då är det givetvis för lite. Vill du ha ut som en anställd fotograf i början av sin karriär får du dubbla det. Se till att försöka få till ett kontakt där du har betalt för minst ett antal timmar (4-5) per tillfälle. Blir jobbigt annars om du behöver binda upp en dag och kanske bara jobba 1-2 timmar. En variant kan vara att begära t.ex. lite mer om det är under 3 timmar och ditt ordinare "pris" för om det blir 4-8 timmar/dag. Var du vill lägga dig är en balansgång och förhandlingssak. Kan alltid vara bättre att gå ut lite högre och förhandla om det.

Jag tänkte ge förslag om ett minimum på 4tim/dag.

När ni sätter priserna, tänker ni inkl. moms och alla avgifter då? Jag kommer fakturera via frilansfinans och ca 50% av priset går ju till avgifter, moms osv.

Är 1000kr/Tim inkl. Moms och avgifter för mycket?

Eller som du säger är det bättre jag tar det dubbla av en timlön och ta ca 500kr/Tim inkl. Moms och avgifter.

Tack för att ni tar er tid och svarar!
 

emsems

Medlem
Jag insåg att det blev lite rörigt, jag får nog dubbelkolla med dom vad det är dom menar. Blev själv förvirrad av ’frilansare på timbasis’.

Jag ska ha min intervju till veckan så jag kan återkomma. Tack för alla svaren.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Sedan hade jag ett sidospår där jag också gjorde fotouppdrag som bröllop och dop. Mest för att kunna debitera kameror och objektiv på företaget.
Där kunde jag debitera 600 kr per timme och sällan debitera all tid jag la ner på att göra fotoböcker, utksrifter mm.
Efter ett år bestämde jag mig för att enbart göra denna typ av fotograferingar för mina nära och kära.
Då givetvis utan debitering.
De priser du nämner räcker ju inte till avskrivningen av utrustningen. Hur skall man man leva på en fotografering i veckan och 200-300 kr per timme.
 

emsems

Medlem
Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Sedan hade jag ett sidospår där jag också gjorde fotouppdrag som bröllop och dop. Mest för att kunna debitera kameror och objektiv på företaget.
Där kunde jag debitera 600 kr per timme och sällan debitera all tid jag la ner på att göra fotoböcker, utksrifter mm.
Efter ett år bestämde jag mig för att enbart göra denna typ av fotograferingar för mina nära och kära.
Då givetvis utan debitering.
De priser du nämner räcker ju inte till avskrivningen av utrustningen. Hur skall man man leva på en fotografering i veckan och 200-300 kr per timme.
200-300kr per timme var mer tanken om jag skulle bli anställd hos företaget.

Om jag frilansar och fakturerar blir priset annorlunda har jag förstått. Jag har inte eget företag utan kommer fakturera med frilansfinans.

Men jag är även osäker på om 1000kr/Tim är för mycket för mig som inte har utbildning. Men samtidigt ’försvinner’ ju 50% till avgifter, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är nog inte utbildningen det hänger på utan hur duktig man är.
Att kunna ta annorlunda och bras bilder är inget man lär sig på unversitetet.
Hur många rockstjärnor har klassisk utbildning i musik.
Endera har man fötts med med förmågan eller så har man inte.
Att vara fotograf idag är inte lätt. Glad jag slipper leva på det.
Skulle nog bli blodpudding de flesta dagarna i veckan.
Även arbetsförmedlingen klassar det som de sämsta jobben.
Vet att jag som fotar alla mina barns dop och bröllop förstör marknaden för de som skall leva på dessa uppdrag.

Fast jag har kamerorna, objektiven, blixtarna samt erfafenheten. Så varför inte.

Låt dig inte köpas till slavlön. Du behöver minst ha 500-600 kronor per timme utan moms.
Även med detta blir det nog mycket blodpddiing
 

emsems

Medlem
Det är nog inte utbildningen det hänger på utan hur duktig man är.
Att kunna ta annorlunda och bras bilder är inget man lär sig på unversitetet.
Hur många rockstjärnor har klassisk utbildning i musik.
Endera har man fötts med med förmågan eller så har man inte.
Att vara fotograf idag är inte lätt. Glad jag slipper leva på det.
Skulle nog bli blodpudding de flesta dagarna i veckan.
Även arbetsförmedlingen klassar det som de sämsta jobben.
Vet att jag som fotar alla mina barns dop och bröllop förstör marknaden för de som skall leva på dessa uppdrag.

Fast jag har kamerorna, objektiven, blixtarna samt erfafenheten. Så varför inte.

Låt dig inte köpas till slavlön. Du behöver minst ha 500-600 kronor per timme utan moms.
Även med detta blir det nog mycket blodpddiing
Det är sant det du säger. Många är självlärda nu för tiden med.

Men detta är endast ett extrajobb för mig, jag har mitt ’riktiga’ jobb och kommer att ha fotojobbet som sagt endast en dag i veckan.

När du säger 500-600kr/timme utan moms, menar du innan eller efter alla avgifter?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är sant det du säger. Många är självlärda nu för tiden med.

Men detta är endast ett extrajobb för mig, jag har mitt ’riktiga’ jobb och kommer att ha fotojobbet som sagt endast en dag i veckan.

När du säger 500-600kr/timme utan moms, menar du innan eller efter alla avgifter?
Detta före arbetsgivaragfift och andra sociala avgifter. Vilket är någnstans runt 38%.
Detta är minimum.
Skall du göra en fotobok efter ett bröllop behöver du nog minst 8-16 timmmar.beroende på hur van du är.

Jag är glad att jag inte behöver leva på fotografi.Det är lika svårt som att bli rockstjärna.
 

Umi71

Aktiv medlem
Sluta bry dig om att det är bara ett extra jobb, det är inte bara, ska inte skilja något oavsett om det är extra jobb eller ej. Värdesätt tid och arbete.
 
ANNONS