Annons

Hur transportskydda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Som jag fattat det, så skall man INTE skall skicka bilder monterade i glas, just för att risken att glaset går sönder och totalt förstör bilden. Dessutom verkar detta inte gillas av de som skall kolla på dem.

Bäst skall vara att lägga bilderna i vanliga 4*5 platsfickor (småbild) och ev med extra individuell plastficka per bild.

Hur gör ni?
 

gunte

Aktiv medlem
Något 100% skydd kan man ju inte uppnå om portot ska vara acceptabelt,men det går ju att förebygga med hjälp av ex.vis dom gula kodachrome-askarna som framkallade och ramade dior levereras i.
Det går också att göra ett lätt och ganska bra transportskydd av tre bitar hård well.Dimensionera en dubbelvikt wellskiva till valfritt kuvert(gärna bubbelplastmodellen)..i denna "pärm" lägger man en wellskiva med utskurna hål för de ramade dior som ska skickas..sen går det bra att hålla ihop "pärmen med gummiband eller tejp.
mvh/gunte..
 

Helena

Aktiv medlem
Skicka dom inte monterade i ramar utan i plastfickor med svart papper i... mellan två kartongbitar? :) Toppen :))
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
det där blir verkligen supersnyggt, men jag är tveksam om bildredaktören uppskattar 50 bilder på det viset.
 

Helena

Aktiv medlem
4x5 rutor 4x5 cm 4x5 inch?

Fotografer som söljer sina dior och inte vill ha åverkan på dom brukar förvara dom monterade i plastfickor kanske 7x10 cm (skjuter från höften)

Finns att köpa på dom flesta ställen men är dyrt...
Vad man inte kan göra då är att visa dom i projektor...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
sorry 4*5 rutor.

Sen tror jag att de flesta redaktörer kör med ljusbord och lupp och då är detta ett smidigt sätt. En annan fördel är att man vet i vilken ordning bilderna kommer att bli betraktade.

Kanske det är så att man vill visa bilderna i en viss ordning och då ligger de ju i platsfickan så som man tänkt sig.

Är det någon som kollar på mycket bilder som har en kommentar?
 

ravi

Aktiv medlem
Jag brukar använda 9x12 plastfickor från tremasystem med svarta passepartouter i. På varje passepartout sitter en etikett med mitt namn, adress m.m. Sen numrerar jag bilderna och skickar dem tillsammans med en bildlista i ett vadderat kuvert. Det fungerar bra. Hittills har ingen bild blivit skadad och kunderna köper bilder (självklart inte så många som jag hoppats, men det kanske inte beror på presentationsformen)

Givetvis kan man göra det elegantare genom att använda en plastmapp med plats för 6st 9x12-fickor och sedan förpacka den mellan två kartongskivor och skicka iväg.

Fördelar: Alla bilder ligger i likadana fickor oavsett filmformat. Jag blandar ofta filmformat: småbild, 24x56mm, 6x6, 6x7, 6x9.

Jag förvarar givetvis mina bilder på samma sätt i arkivet. (9x12-fickor med passepartout i hängmappskåp). Då går det snabbt att plocka fram rätt bilder och sortera in de man får i retur.
En del bilder i arkivet har jag dock ramade för visning.
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Alla ni som fyrar av massor med diabilder per år,hur förvarar ni dom? Jag själv har kikat lite på tremasystems hängmappar.bra eller dåligt?Eller ska man ha dom i vanliga dia lådor.
 

gunte

Aktiv medlem
Prismässigt hamnar du i stort sett lika om du väljer mellan fickor och mappsystem eller magasin.Sen beror det lite på hur du organiserar ett system på bilderna..Jag har själv magasin men det beror på att jag redan från början hade det..var inne på att gå över till mappar men övergångkostnaden talade emot..
Mitt system i korthet är en bokstav för ämnesområde,en siffra för magasinnummer och en siffra för platsen i magasinet..Sedan har jag ett sökarkiv för att hitta ett specifikt motiv..vore bäst med allt på data men vem har tid till detta..Så ett tips till dom som tänker arkivera,gör det redan från början,det är ett grymt jobb att göra det efter några år..
mvh/gunte..
 

Helena

Aktiv medlem
Jag har hängmappssystem för det mesta...
sorterar i olika projekt, svartvitt, färg, ljussättning, stil osv... funkar skitbra!
 
ANNONS