Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bider på HD eller CD

Produkter
(logga in för att koppla)

FreddiDjup

Aktiv medlem
Jag sitter med en växnde bildsamling på drygt 13 000 bilder och använder PS Elemenst 3 för att hålla koll på dem men det börjar bli en anig trögjobbat i det här programet tycker jag. Jag skulle vilja ha lite mera möjligheter...

Jag har sneglat på Acdsee och det tycker jag är bra men jag har börjat fundera på en sak PSE har en funktion så den håler reda på bider som du läger på CD för att spar diskutryme. I acdsse har inte ricktigt samma funktion men jag har inte klurat ut det enu hur set fungerar!?

Funktionen är alltså att man kan ha bilderna på CD men söka bland filerna endå på datorn.

Hur gör ni har ni alla era bilder på HD:n (+backupper föstås). Eller har ni också bilder på skivor för att spara minne?
 

Walle

Aktiv medlem
jag har alla bilder på HD. Dels så blir det en himla massa cd-skivor, dels så litar jag inte för fem öre på cd-skivor för långtidslagring.

Dessutom är hårddiskar så pass billiga idag att jag inte riktigt ser anledningen att spara på CD.
 

Maxe

Aktiv medlem
Bilderna förvarar jag på datorns HD, en extern HD samt en uppsättning DVD-skivor som uppdateras och läggs i bankfack med jämna mellanrum.

Det är ju egentligen ingen skillnad mot den tiden man hade negativ. En uppsättning bilder på papper samt negativ i bankfack.

// Johan Maxe
 

skutte

Aktiv medlem
Förr brände jag kopior på CD men det blev såna mängder att jag tröttnade på det och köpte en extern håddisk.
Nu kopierar jag bara över till den externa hårddisken med jämna mellanrum, funkar jättebra.
/Göran
 
Kopierar över alla nya bilder/filer varje vecka till externa HD och gör DVD back-uper med jämna mellanrum. CD är alldeles för små för att lagra vettiga mängder bilder på. Zebramedia säljer bra och billiga externa HD.
 

J.Weinö

Aktiv medlem
Hårdisklagring

Jag lagrar mina bilder på hårddisk i arbetsdatorn, vilken jag sedan replikerar ner på två "backup-hårddiskar" i en ren "backup/serverdator" som bara används som just backup. Det kräver många och stora diskar, men dem är såpass billiga idag.

Jag anser att det är smidigaste och bekvämaste sättet att lagra på. Det sköter ju sig själv, så jag missar aldrig att göra backup.
 

Voxa

Aktiv medlem
Maxe skrev:
Bilderna förvarar jag på datorns HD, en extern HD samt en uppsättning DVD-skivor som uppdateras och läggs i bankfack med jämna mellanrum.
// Johan Maxe
Hänslen och livrem alltså, verkar vara en både smidig (HD) och redundant (DVD) metod. Men om man inte tror på CD i längden så är väl DVD lika osäker?


skutte skrev:
Förr brände jag kopior på CD men det blev såna mängder att jag tröttnade på det och köpte en extern håddisk.
Nu kopierar jag bara över till den externa hårddisken med jämna mellanrum, funkar jättebra.
/Göran
Diskkraschar har man ju hört talas om, är du inte rädd att den extärna hårddisken pajar?

/Göran Eriksson
 

skutte

Aktiv medlem
Voxa skrev:
Hänslen och livrem alltså, verkar vara en både smidig (HD) och redundant (DVD) metod. Men om man inte tror på CD i längden så är väl DVD lika osäker?




Diskkraschar har man ju hört talas om, är du inte rädd att den extärna hårddisken pajar?

/Göran Eriksson
Klart man är rädd för det, därför KOPIERAR jag till den externa hårddisken, alltså har jag samma bildfiler på hårdisken i datorn som på den externa.
Den externa körs ju bara vid kopiering så det blir inte mycket slitage på den.

Huvudsaken är nog att man har en kopia någonstans ifall huvudlagringsenheten skulle gå sönder.
/Göran
 

jorgene

Aktiv medlem
Två bra regler vid backup är:
1. Använd olika medier.
2. Lagra på fysiskt åtskilda ställen.

Själv gör jag så här:
1. Interna HDD som arbetsdiskar (och lagring så länge de räcker).
2. Externa HDD som rena backuper.
3. Separat backup på CD/DVD av bra kvalitet.
4. Ytterligare en CD/DVD-backup. Externt förvarad.

Detta bör täcka upp allt från HDD-krascher, brand, stöld och "bildraderande virus", till egna "datorrelaterade hjärnsläpp".

De två satserna med CD/DVD bör också förnyas med några års mellanrum, eller när nya/bättre medier kommer ut. (De gamla uppsättningarna behöver då inte slängas; det finns inget som säger att de inte håller länge länge, bara för att det *kan* uppstå fel efter en tid).
 

FreddiDjup

Aktiv medlem
Någon som kör med Acdsee
hur gör ni backuper man kan väll inte backa upp sina bilder genom programet, det är vell bara databasen som men backar upp där...!?
 

skutte

Aktiv medlem
FreddiDjup skrev:
Någon som kör med Acdsee
hur gör ni backuper man kan väll inte backa upp sina bilder genom programet, det är vell bara databasen som men backar upp där...!?
Behövs inga program.
Jag markerar bara bildmapparna i utforskaren och kopierar över dom till externa hårddisken.
/Göran
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Kolla in Portfolio 8 också:
http://www.extensis.com

Finns i en 30 dagars testversion.
Jag har bara testat ver 6 men ska testa 8:an nu. ver 6 var bra. Den användes också professionellt på mitt senaste arbete (Grafiskt företag).

mvh
cf
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Ja det låter ju väldigt smidigt och dessutom överkomligt i pris. Sedan att den ser ut som en brödrost..tja... ;-)
 

Makten

Aktiv medlem
Med DVD-R är man nere under en krona per gigabyte, så hårddiskar är ju inte lika billigt direkt.

Jag har bränt CD-R med musik i många år, och har aldrig lyckats "förvanska" informationen på skivan om den behandlats väl. Repar man den däremot eller lägger den i solen några dagar så kan de pajja, men så behandlar man ju knappast en säkerhetskopia.

Någon som har dåliga erfarenheter av CD-R eller DVD-R som lagringsmedium?
 

jorgene

Aktiv medlem
Makten skrev:
Någon som har dåliga erfarenheter av CD-R eller DVD-R som lagringsmedium?
De dåliga erfarenheter jag haft består mest i att själva bränningen ibland misslyckats när jag använt billigare no-name-skivor. Därför (och naturligtvis också för själva lagringssyftet) använder jag alltid skivor av hög kvalitet till mina backuper.´

Kanske kostar detta mig det dubbla, men so what? Kan jag lägga 10000:- på en ny glugg, så kan jag också lägga 10-15:- per backup-DVD, istället för 5:-. I långa loppet är ju en kedja aldrig starkare än sin svagaste länk...
 

FreddiDjup

Aktiv medlem
Sekerhetskopie metoder

En frågestälning om sekerhetskopie metod

Om man suksesift bränerner bilder som sekerhetskopior och man sedan gå och ändrar på någon bild som man redan har bränt ner, som man tilexempel tog för en månade sedan så har man ju inte en sekerhetskopia på den biden... vad gör ni då?
Tar ni en ny kopia av den foldern eller sparar ni den nya filen under en spesiel map med omgorda bilder??

Deta är att problem om man inte har ett program som sjöter om att det som har ändrats i tidigare backuper ochså bräns ner som tex det gör i PSE3


Förstår ni min frågestälning
 
ANNONS