Annons

D50 Färgstick...

Produkter
(logga in för att koppla)

FreddiDjup

Aktiv medlem
Då man tittar på teter om D50 så ger den färgstick i bilderna (deta segereller om man vill kalla det som att kameran ger färdiga bilder.

Men nu undrar jag hur mycket kan du ändra på deta jag har kollat på dpreview och konstaterat att man kan endra i custom funktonerna i kameran men hur fungerar det i prackticken Någon som har provat...
 

Makten

Aktiv medlem
Kan du länka till nån bild kanske?

Det handlar ju om vitbalansen i första hand, och den kan man dels ställa "manuellt" genom att kalibrera den mot nåt som ska vara helt vitt.
Det går också att ställa in mättnaden, det vill säga mängden färg i princip.
Olika objektiv kan också ge visst färgstick, t ex påstås att Sigma ger varmare bilder än andra.

Fotar man i RAW-format så behöver man inte bry sig om vitbalansen, då den går att justera i efterhand:)
Personligen tycker jag att det nästan alltid blir perfekt resultat med "auto" inställt, i alla fall om vi inte snackar glödlampsljus.
 

Magnus Edström

Avslutat medlemskap
Fredrik: antar du menar färgskillnaderna som blir beroende på om man ställer in kameran på sRGB I, sRGB II, eller AdobeRGB? Det ställer du enkelt in i kameran under "egna inställningar". Enligt de tester jag sett på nätet ger D50 något kraftigare färger än helt "korrekt", oavsett RGB-inställning. Min erfarenhet är att sRGB II ger markanta, klatschiga, färger, sRGB I ger mer neutrala färger. En intressant sak är att D50 som standard har sRGB II, medan D70 (D70s) har sRGB I. Det verkar som att Nikon tror och tänker att den som köper en lite billigare kamera vill ha maximalt med färg för pengarna! Tokigt tänkt. sRGB II har jag testat med resultatet att färger kan smeta ihop alldeles, framförallt röda färger. (Jag använder alltid AdobeRGB och NEF. Under färginställningar i Elements 4 behöver man då ställa in AdobeRGB för att få AdobeRGB, eftersom Camera Raw i Elements saknar färgrymdsinställning!). En annan lite lurig sak med D50 är att de som använder motivprogrammen kanske utan att tänka på det växlar mellan sRGB I och II beroende på program. Ett skäl som gott som något att alltid använda S, A eller M på kameran;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS