Annons

Problem med arbetsminne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolf E

Aktiv medlem
Hej
Är det någon som vet hur man kan kontollera att arbetsminnet fungerar som det ska. Jag har i dag 2x1 gig och en snabb dualcore processor. Ändå tog det typ 10 minuter från att jag beställde en A3 utskrift tills den började skriva ut. Och hela tiden rasslade det i HD:n. Bilden var inte speciellt stor c:a 30 mb. Får även ofta en massa felmeddelande typ "kan inte läsa minnet" eller nåt sånt.

mvh
Rolf Ericsson
 

fredrikru

Aktiv medlem
Rolf E skrev:
Hej
Är det någon som vet hur man kan kontollera att arbetsminnet fungerar som det ska. Jag har i dag 2x1 gig och en snabb dualcore processor. Ändå tog det typ 10 minuter från att jag beställde en A3 utskrift tills den började skriva ut. Och hela tiden rasslade det i HD:n. Bilden var inte speciellt stor c:a 30 mb. Får även ofta en massa felmeddelande typ "kan inte läsa minnet" eller nåt sånt.

mvh
Rolf Ericsson
Hej

Som du skriver så låter det att arbetsminnet är slut men har du kollat i Task manager (om du kör Windows) vad det är som tar dina datorresurser? Där kan du se hur mycket minne som används och vilka program som tar CPU kraft.

På MacOS har jag ingen koll men på övriga Unix system så använder jag en applikation som heter top. Vet inte om den finns till MacOs annars så går det nog att installera separat.

// Fredrik
 

Arctic

Aktiv medlem
Vill du testa interminnet så finns det ett program, Memtest86 och ett derivat Memtest86+, som kan hjälpa till.

Nu låter inte detta som om du har något fel på minnet utan mer som om att det du har tar slut. Om det blir ont om fysiskt minne och du har en dynamisk swap så kan man få ett felmeddelande när swappen utökas. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter under ett svenskt XP men du kan via högerklick på "Den här datorn" välja alternativet längst ner, sedan avanceratfliken och prestanda och där hitta inställningarna för swapen. Jag brukar sätta swapfilen fast till Windows rekomenderade värde och om det behövs så får den möjlighet att växa ytterligare något.

(Jag utgår ifrån att du använder Windows på en vanlig PC.)
 

Rolf E

Aktiv medlem
Hej Tack för tipsen
Nej det är nog inte fel på minnet. Jag har installerat ett litet program som visar minnesanvändningen i realtid och det är hela tiden drygt 1 gb outnyttjat. Växlingsfilen är satt till "windows bestämmer storleken". I aktivitetshanteraren kan man se att det är spoolern som håller på. Borde kanske haft mer minne i skrivaren istället (32 mb)

Rolf
 
ANNONS