Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-1 ii

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Nu är den officiell! Och du kan uppgradera din K-1a till en 2a.

Ny pixelshift-funktion, dynamic pixelshift, nyttjar handrörelserna för att sätta samman 4 bilder. Du kan alltså fota handhållet!

2 steg högre max ISO.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
När jag hörde ryktena först så tyckte jag det var tidigt med en ny K1 modell. Men efter att läst lite så verkar det vara en bra idé. För min egen del har jag tänkt att det får nog gå några år före byte, men med en uppgradering verkar det frestande. Jag kollar naturligtvis först på vad jag får och vad det kostar.
Pentak EU/UK https://www.ricoh-imaging.co.uk/en/digital-slr/PENTAX-K-1-mark-II.html

Med tanke på objektiven som kommit, så undrar jag om det kan komma en till K1 så småningom som är snabbare, använder samma "kropp" och kostar 5-10 tusen till.

1a mars börjar CP+.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Bra för vem?

Ett märkligt "erbjudande" tycker jag om de inte höjer priset rejält på den nya mk 2. Uppgraderingen gäller tydligen i Canada & USA. De flesta har nog betalat ca 2000 USD för K1 och de är till salu på ebay för 1500. 2000+550=2550 men då har man inte en ny K1 II (som alltså borde kosta betydligt mer.....)
En uppgradering för 100-200 USD låter mer rimlig.....
 

x-country

Aktiv medlem
Märkligt eller inte, dyrt eller billigt. Det är i högsta grad lojalt att möjligheten ges till befintliga K-1 ägare.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Märkligt eller inte, dyrt eller billigt. Det är i högsta grad lojalt att möjligheten ges till befintliga K-1 ägare.
Vem är lojal mot vem?
Allt beror så klart på vad den nya K1 II kommer att kosta.
Kan de sälja den för 2600 USD?
Om priset är 2000 USD är man ju mer lojal mot nya kunder.
Det som de flesta Pentax-ägare saknar är bra AF och där vet vi inte så mycket än.
ISO 819 200 som även finns hos KP kan vi nog avstå från.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Priset på nya K1 är hundringen billigare på Cyberphoto än nuvarande K1.
SRS erbjuder inbyte till K1II, hittade inte länken nu.
Hårdvaruuppdateringen innebär byte av moderkort, så det är en hel uppdatering till MKII.
Men vad det kommer att kosta här och om garantin förlängs mm. kanske vi får veta på fotomässan 9e mars.

En ägare av K1 som "gått" 20.000 bilder eller mer funderar nog på att byta istället,
SR II, mindre brus och kanske förbättrad AF är bra argument för mig med en "lågmilare".
Vi vet nog betydligt mer före sommaren.
Jag tvivlar på att jag kommer att gå över 25600iso mer än nån gång, men lägre brusnivå är gött.

Alternativet att byta till K1II skulle jag nog inte överväga.
 

macsailor

Aktiv medlem
Hade funderingar på att eventuellt skaffa en K-1:a när den kom ut med första versionen, men en slö AF, ingen USB3, inget stöd för UHS-II och några andra saker gjorde att jag ville avvakta tills en framtida mk2. Nu är mk2 äntligen här, men då det inte verkar vara någon större uppdatering att hurra för.

Att endast ha 33 st fokuspunkter är lite märkligt, knappast något som man ger sitt flaggskepp år 2018. Sensorn är även den av en äldre modell (men för den skull ingen dålig sådan). Sekvenstagningen stannar fortfarande på blygsamma 4,4 bilder/sek, skulle varit bra med en ökning upp till mellan åtminstone 6-7 bilder/sek. Hade ävcen önskat en trackpad lik den som finns på Nikons kameror, för att underlätta att vandra mellan de olika fokuspunkterna.

Det blir knappast en Pentax K-1 för min del. Får hålla tummarna att Nikon kan komma ut med en Df mk2 istället. :)
 

JAWAS

Medlem
Du vet inte vad du går miste om?!?!!!

Hade funderingar på att eventuellt skaffa en K-1:a när den kom ut med första versionen, men en slö AF, ingen USB3, inget stöd för UHS-II och några andra saker gjorde att jag ville avvakta tills en framtida mk2. Nu är mk2 äntligen här, men då det inte verkar vara någon större uppdatering att hurra för.

Att endast ha 33 st fokuspunkter är lite märkligt, knappast något som man ger sitt flaggskepp år 2018. Sensorn är även den av en äldre modell (men för den skull ingen dålig sådan). Sekvenstagningen stannar fortfarande på blygsamma 4,4 bilder/sek, skulle varit bra med en ökning upp till mellan åtminstone 6-7 bilder/sek. Hade ävcen önskat en trackpad lik den som finns på Nikons kameror, för att underlätta att vandra mellan de olika fokuspunkterna.

Det blir knappast en Pentax K-1 för min del. Får hålla tummarna att Nikon kan komma ut med en Df mk2 istället. :)
Hej Har en K-1 och det är en stridsvagn, foto i alla väder, härliga knappar. Hoppas du blir nöjd med Nikon ??????
 

macsailor

Aktiv medlem
Hej Har en K-1 och det är en stridsvagn, foto i alla väder, härliga knappar. Hoppas du blir nöjd med Nikon ??????
Jag hade Nikon Dslr tidigare (har just en Nikon P7800 i väntan på att »rätt» Dslr dyker upp). Jo, jag vet att K-1:an är en stridsvagn, men vill ha en lite snabbare sådan. :)

Hade Pentax kommit med en riktig uppdaterad version av K-1:an (specarna på den gamla och nya versionen är mer eller mindre desamma), hade jag förmodligen slagit till och skaffat en K-1:a. Men nu, nej tack.
 

JAWAS

Medlem
Jag hade Nikon Dslr tidigare (har just en Nikon P7800 i väntan på att »rätt» Dslr dyker upp). Jo, jag vet att K-1:an är en stridsvagn, men vill ha en lite snabbare sådan. :)

Hade Pentax kommit med en riktig uppdaterad version av K-1:an (specarna på den gamla och nya versionen är mer eller mindre desamma), hade jag förmodligen slagit till och skaffat en K-1:a. Men nu, nej tack.
Lycka till o ha en bra fotovår. 😜
 

x-country

Aktiv medlem
Självklart så är en helt ny fullformatare på gång. Tänk på att K-1 är första för Pentax. Men eftersom den inte är klar än så släpper man en mk 2. Den har inte krävt särskilt mycket resurser att släppa. Kanske kommer en helt ny modell lagom till Photokina...
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Globalisering

Hade funderingar på att eventuellt skaffa en K-1:a när den kom ut med första versionen, men en slö AF, ingen USB3, inget stöd för UHS-II och några andra saker gjorde att jag ville avvakta tills en framtida mk2. Nu är mk2 äntligen här, men då det inte verkar vara någon större uppdatering att hurra för.

Att endast ha 33 st fokuspunkter är lite märkligt, knappast något som man ger sitt flaggskepp år 2018. Sensorn är även den av en äldre modell (men för den skull ingen dålig sådan). Sekvenstagningen stannar fortfarande på blygsamma 4,4 bilder/sek, skulle varit bra med en ökning upp till mellan åtminstone 6-7 bilder/sek. Hade ävcen önskat en trackpad lik den som finns på Nikons kameror, för att underlätta att vandra mellan de olika fokuspunkterna.

Det blir knappast en Pentax K-1 för min del. Får hålla tummarna att Nikon kan komma ut med en Df mk2 istället. :)
Ja det är en något märklig uppgradering. Antagligen gör den i USA eller Canada och det är nog en betydande arbets-kostnad i dessa 550 USD. Vore det billigare att skicka alla kameror till Filippinerna tor? Det är ju där K1 monteras. Jag har ingen aning om flygportot. Slående idag är väl flygportot från Kina som gör att man kan beställa prylar under 100-lappen.
Det är väl bra om vi får en ny Df. Men om de monteras i Japan så kan vi nog räkna med minst 35 000 SEK.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Ett märkligt "erbjudande" tycker jag om de inte höjer priset rejält på den nya mk 2. Uppgraderingen gäller tydligen i Canada & USA. De flesta har nog betalat ca 2000 USD för K1 och de är till salu på ebay för 1500. 2000+550=2550 men då har man inte en ny K1 II (som alltså borde kosta betydligt mer.....)
En uppgradering för 100-200 USD låter mer rimlig.....
Ser inget märkligt i det erbjudandet.
Jag kan uppgradera min K1'a till en mark II för en femtusing (eller vad det nu blir). Eller köpa en ny för 20tusen. Klart som korvspad och inget konstigt alls, valet är mitt.

Sen är det en annan sak om uppgraderingen är värd pengarna. Med den lilla information vi har nu så är jag tveksam, jag tycker det verkar mest vara efterbehandling som läggs till. Efterbehandling som lika gärna kan göras i datorn precis som vanligt, eller?

ISO 8miljarder är kanske inte så intressant, men kan "accelerator" chippet även förbättra lägre iso ända ner till bas-iso så blir det genast lite roligare. Dvs om den kan göra något magiskt som inte går att göra på datorn efteråt, lägger den bara på lite allmän brusreducering så kan det kvitta.

En nackdel är att mark II verkar dra mer ström, dvs betydligt färre bilder per laddning. Klart minus. Det gäller verkligen att det där extra chippet gör skäl för effekten den förbrukar.

Sen kan man spekulera i om de passat på att förbättra SR genom nya bättre sensorer, men förmodligen inte. De borde skrutit vilt om det i så fall.
 

macsailor

Aktiv medlem
Ja det är en något märklig uppgradering. Antagligen gör den i USA eller Canada och det är nog en betydande arbets-kostnad i dessa 550 USD. Vore det billigare att skicka alla kameror till Filippinerna tor? Det är ju där K1 monteras. Jag har ingen aning om flygportot. Slående idag är väl flygportot från Kina som gör att man kan beställa prylar under 100-lappen.
Det är väl bra om vi får en ny Df. Men om de monteras i Japan så kan vi nog räkna med minst 35 000 SEK.
Jo, vi får hålla tummarna att dollarn går ner så att slutpriset till oss på den svenska marknaden blir billigare. :)
 
ANNONS