Annons

300/4 AF-S PF ED VR på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som har fått oskarpa bilder på stativ med detta objektiv? Handhållet får jag utmärkta bilder men inte på stativ ens med spegeluppfällning. Jag har bästa tänkbara stativ och kulled och använder gluggen med 1.4 ggr på D750 eller D800.

//Staffan
 

ehrsa

Aktiv medlem
Säkert många som kan det här bättre än jag.. men du har väl stängt av bildstabiliseringen när du använder stativ..? Det riskerar bli suddigt när stabiliseringen inte har någon vibration eller skakning att kompensera för.. Men du kanske menar något annat!
Hälsn!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du satt på kameran kombinationen på stativet och försökt rucka på kameran/objektivet och tittat noga på det hela från sidan? Det kan vara ganska avslöjande ibland.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tidigare Nikon VR optik kunde skapa oskärpa på kortare slutartider än 1/500 just för att VR-systemet rörde sig.
Så på stativ eller vid korta slutartider kan problem uppstå om VR är på.

Nu kanske moderna hus och optik pratar med varandra bätte men läs vad nikon skriver om din 300 pf.
 

Staffan

Aktiv medlem
Säkert många som kan det här bättre än jag.. men du har väl stängt av bildstabiliseringen när du använder stativ..? Det riskerar bli suddigt när stabiliseringen inte har någon vibration eller skakning att kompensera för.. Men du kanske menar något annat!
Hälsn!
Jag har testat med och utan VR, dåligt resultat i bägge fallen men aningen bättre med VR påslaget vilket tyder på att det finns vibrationer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har testat med och utan VR, dåligt resultat i bägge fallen men aningen bättre med VR påslaget vilket tyder på att det finns vibrationer.
Du har satt stativet mot kameran? duhar inte stativfästet till objektivet? Även om objektivet är lätt så kanske det blir lite rörelse som syns när du använder det med TC. Prova att sätta stativet i spagat och på så låg höjd som möjligt
 

AWid

Aktiv medlem
På tidiga exemplar av det här objektivet var det en del problem med skärpa på vissa slutartider. Det går att kolla vilka serienummer det gäller på Nikons hemsida. Möjligen kan det vara detta som spökar. Är väl värt att kolla upp. Du kan läsa mer om problemet här.
 

Staffan

Aktiv medlem
Har du satt på kameran kombinationen på stativet och försökt rucka på kameran/objektivet och tittat noga på det hela från sidan? Det kan vara ganska avslöjande ibland.
Det är totalt stabilt men kan röra sig lite vid teleförlängaren, men det är ju inte ovanligt. Samma oskarpa effekt fås utan teleförlängare.
 

Staffan

Aktiv medlem
Tidigare Nikon VR optik kunde skapa oskärpa på kortare slutartider än 1/500 just för att VR-systemet rörde sig.
Så på stativ eller vid korta slutartider kan problem uppstå om VR är på.

Nu kanske moderna hus och optik pratar med varandra bätte men läs vad nikon skriver om din 300 pf.
Det är en bra kommentar, Nikon skriver att man ska använda VR men i vissa (okända) fall inte. Jag har provat mig fram och det fungerar bättre med. Historiskt har jag alltid kopplat ur VR.
 

Staffan

Aktiv medlem
Inlägget ovan är bra, just denna optik har haft problem med VR i intervallet runt 1/250-1/60 s.

Tänk på att 420 mm ger ett väldigt begränsat utsnitt och ställer stora krav på stativet.

Testa med spegeluppfällning och fördröjning. Ett bra sätt att testa ditt stativ är att fästa en laserpekare på kameran och ställa den fem meter från en vägg. Ta bilder och se om pekaren rör sig på väggen. Då vet du om det är stativet eller objektivet som är problemet.

Vad är bästa tänkbara stativ och kulled, Gitzo 3-serie eller bättre i kolfiber? Då håller jag med. Vad har du för kula
Jag har Gitzo kolfiber 3-serien utan mittpelare med en original Arca Swiss kulled. Har använt den kombon i 10-15 år med AF-S VR 300/2.8 & 1.7 förlängare, inga problem. Även tidigare 400/3.5 MF.

Har även AF-S 300/4 där jag hade liknande problem med Nikons originalfot, bytte till Kirk's och alla problem försvann. Det intressanta med Kirkfoten var att den gav stöd mot objektivet även i framänden.
Misstänker ett liknande fel i det här fallet.

Spegeluppällning använder jag.

Bra idé att testa med laserpekare, det ska jag göra.
 

Staffan

Aktiv medlem
På tidiga exemplar av det här objektivet var det en del problem med skärpa på vissa slutartider. Det går att kolla vilka serienummer det gäller på Nikons hemsida. Möjligen kan det vara detta som spökar. Är väl värt att kolla upp. Du kan läsa mer om problemet här.
Tack, ett bra uppslag.
Ska ta och uppdatera mitt Nikonkonto.

/Staffan
 

Staffan

Aktiv medlem
Strömstare exempel-83647.jpg

Nötväcka exempel-750258-2.jpg

Den översta bilden på strömstaren, stativ, 1/6 sek bl 8, spegeluppfällning, ISO 100, D800, 300 mm enbart

Den undre bilden handhållen 1/1000 sek, bl 8, ISO 400, D750, 1.4 x 300 mm

Kommentarer :
Autofokus sitter klockrent
Samma fenomen på bägge kamerahusen
Bilderna är obehandlade 1:1 råformat ur LR

Obs! Klicka upp bilderna....
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att fåglarna är levande, att den blir suddig med 1/6 beror ju inte på stativet utan att det är ett levande föremål, då hjälper ju inte stativ.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag kunde inte se mer än fågeln och vattnet när jag förstorade upp den, men nu sitter jag med en Ipad. Så du tror det ska vara fokus på stenen? Jag skulle nog testa med fjärrkontroll och en fokuspunkt på något som är fixt
Det har jag gjort med samma resultat.

D800, spegeluppföljning 1:1, obehandlad i LR, 1/80 sek bl 8, ISO 400, 300 mm utan teleförlängare.
Från balkongen på en irriterande ek en vindstilla dag.
Notera att resultatet blir bättre med kortare slutartider, men ibland behöver man som sagt långa.


Ek exempel-83661.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS