Annons

Får jag sälja ett foto jag köpt av en annan fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyLFoto

Avslutat medlemskap
En kanske ganska elementär fråga, men jag behöver likväl hjälp med svaret:
jag inhandlade 6 förstoringar av en bekants bilder för några år sedan (vi har inte kontakt idag), nu vill jag ta ner de från väggarna och sälja vidare till intresserade köpare.
Men jag vill försäkra mig först om huruvida jag verkligen FÅR göra det, eller om jag måste få tag på fotografen och få hans godkännande?

Eller räcker det att jag säljer dem (kopior/förstoringar, inga rättigheter) med hänvisning till fotografens namn?

Stort tack för hjälpen!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det kan knappast vara ett problem! Du gör ju inga nya kopior/exemplar utan säljer vidare de som du köpt. Det kan inte vara ett upphovsrättsligt problem och du äger ju fotona så det är nog bara att sälja!

En kanske ganska elementär fråga, men jag behöver likväl hjälp med svaret:
jag inhandlade 6 förstoringar av en bekants bilder för några år sedan (vi har inte kontakt idag), nu vill jag ta ner de från väggarna och sälja vidare till intresserade köpare.
Men jag vill försäkra mig först om huruvida jag verkligen FÅR göra det, eller om jag måste få tag på fotografen och få hans godkännande?

Eller räcker det att jag säljer dem (kopior/förstoringar, inga rättigheter) med hänvisning till fotografens namn?

Stort tack för hjälpen!
 

Svarda

Aktiv medlem
Du kan nog inte sälja bilderna som fotograf om tanken är att bilderna ska användas till något kommersiellt.

Men jag förutsätter att du kan sälja dem som privatperson, precis som man kan sälja tavlor och andra konstverk.
 

pgx

Aktiv medlem
Givetvis får du sälja de bilder som du har köpt.

Jämför tex med om du går och köper en upphovsrättsskyddad dvdfilm på ICA idag och imorgon när du sett den, så säljer du den till en kompis som i sin tur säljer den när han sett den etc etc... Helt lagligt! Även om vissa mediabolag säkert skulle vilja förbjuda det :)
 

JennyLFoto

Avslutat medlemskap
Tack för snabba svar!

Då kan jag slänga ut dem till försäljning, och veta att jag gjort rätt för mig. ;)
 

ToKeSö

Ny medlem
Upphovsrätt är inte mitt område men det ser inte ut som någonting speciellt krångligt. Du får sälja bilderna vidare på samma sätt som du får sälja en tavla eller en CD-skiva så länge du inte gör några anspråk på rättigheterna till verket som sådant (eller behåller/framställer kopior, o.s.v).

Juridiskt sett så är det inte bilden i sig som du säljer utan rättigheten att hänga den framställning du förfogar över på väggen i privata sammanhang...typ :)
 
ANNONS