Annons

Förstår inte det här med 35 mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

NinaXi

Medlem
Har en fråga angående brännvidd. Jag läste i en bok att bästa brännvidden för porträtt är 85-100 mm. Och i ett annat sammanhang fick jag det här svaret: "Ofta när man läser "fota med så och så antal millimetrar på objektivet" så anges det i en speciell standard (kallad FF (fullformat) eller 135mm eller 35mm etc), för att få samma mm på olympus kameror tar man gånger 2. Så 50mm på en olympus kamera motsvarar hur det ser ut med ett 100mm objektiv i de böcker du läst."

Vad är 135 mm eller 35 mm? Hur vet jag vilka brännvidder mina objektiv har?
Jag har följande objektiv: Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4.0-5.6
Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6
Olympus Zuiko Digital 50mm 1:2 Macro ED

Mycket tacksam för svar!
 

wolkruda

Medlem
Brännvidden är samma oavsett vad man har för sensorstorlek. Det är en egenskap hos objektivet och anges oftast i mm så ditt Olympus Zuiko Digital 50mm 1:2 Macro ED har en brännvidd på 50 mm.

Det som är olika med olika storlek på sensorn är vilken bildvinkel man får. Med Olympus system så får man samma bildvinkel med ditt 50 som man med en gammal kamera med film fick med 100 mm brännvidd (alltså ett kort teleobjektiv).

Denna storlek på sensorn/filmen (24 mm x 36 mm) kallas ofta fullformat idag och ett 50 mm objektiv på en sådan kamera ger en bildvinkel som är ganska likt det man ser med sina ögon.

Det finns många hemsidor som går igenom det här ur ett fotografperspektiv, t.ex. Cambridge in colour:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-lenses.htm
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Fullformat på digitala kameror menas att sensorn är lika stor som ett 35mm filmnegativ, alltså om du måste multiplicera brännvidden med 2 så är sensorn i din kamera hälften så stor som ett filmnegativ.

De flesta objektiv är alltså gjorda för att täcka ut 35mm-film.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad är 135 mm eller 35 mm?
Hur vet jag vilka brännvidder mina objektiv har? Jag har följande objektiv:
Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4.0-5.6
Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6
Olympus Zuiko Digital 50mm 1:2 Macro ED
1. Det som kallas "fullformat" är vanlig småbildsfilm, som förr användes i nästan alla systemkameror. Kodaks beteckning på filmen är 135 (inte 135 mm) och filmen är 35 mm bred. Negativformatet är 24x36 mm, dvs lika stort som bildsensorn på vissa dslr -- Canon 5D, Nikon D700 m fl.

Bildsensorn i din Olympus är 13x17 mm, vilket innebär att diagonalen på den är ungefär hälften så lång som på "fullformat". Det innebär att man måste använda hälften så lång brännvidd för att få samma bild som med en kamera som har "fullformat". Ett porträttobjektiv på 85 eller 100 mm för "fullformat" motsvaras alltså av 42 eller 50 mm på en digital Olympus.

2. Brännvidden ingår ju i modellnamnet: 40-150 mm, 14-42 mm, 50 mm. För porträtt skulle jag nog prova ditt 50 mm 1:2. Det har en stor bländare, vilket kan ge ett kort skärpedjup som blir snyggt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Märk att beteckningen 135 inte står för 135mm, utan var den beteckningen 35mm-film som laddades i kasett för stillbildsfoto fick. Det var Kodak som lanserade namnet 135-film. 135-36 står för en 36-bilders rulle och 135-24 för en 24-bilders.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Märk att beteckningen 135 inte står för 135mm, utan var den beteckningen 35mm-film som laddades i kasett för stillbildsfoto fick. Det var Kodak som lanserade namnet 135-film. 135-36 står för en 36-bilders rulle och 135-24 för en 24-bilders.
"Namnet" 135 är litet märkligt. Alla nummer från 101 till 130 finns i Kodaks historia, men som kommer ett hopp till just 135, som uppenbarligen blev det sista filmformatet av denna typ. Är det någon som vet var 131-134 tog vägen?

Se http://www.brownie-camera.com/film.shtml

Per.
 

ErlandH

Aktiv medlem
"Namnet" 135 är litet märkligt. Alla nummer från 101 till 130 finns i Kodaks historia, men som kommer ett hopp till just 135, som uppenbarligen blev det sista filmformatet av denna typ.
Nja, efter 135 har det ju kommit både Kodak 126 (instamatic) och 110 (pocket instamatic). Fast hur Kodak tänkte är inte lätt att förstå...
 

ma59

Aktiv medlem
Tusen tack för era snabba svar! Tror jag fattar någorlunda nu :)
Du har en veritabel guldklimp i din kameraväska:

Olympus Zuiko Digital 50mm 1:2 Macro ED

Underbart skarp (vilket du säkert redan vet...)

Kolla dessa porträtt, tagna med den gluggen:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=33400538

Nån gång...någorlunda "snart" hoppas jag, ligger ett sånt objektiv i min väska ockaså...men ärligt talat är jag mkt imponerad av skärpan hos båda "kitobjektiven" 14-42 & 40-150.

Det senare är redan det mkt bra som porträttglugg, men med 50/2.0 får man ju bättre möjlighet frilägga motivet från bakgrunden (jämförelsevis vid samma brännvidd dvs 50mm inställt) + ännu bättre skärpa ;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS