Annons

Copyright fråga igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettran

Aktiv medlem
Hittade en bild på en bildbyrå (på webben) föreställande släktingar, b.la min Far, fotografen är okänd, dock vill bildbyrån ha betalt för bilden (jag har mailat och antar att jag kan få den utan kostnad för privat bruk)

Men hur kan bildbyrån äga bilden? och kunna ta betalt när fotografen är okänd?
Visst har fotografen även om denna är okänd bildrättigheterna, men man kan ju undra hur nu rättigheterna kan ligga hos en bildbyrå. Kan det vara en bild från ett gammalt tidningsarkiv med dåliga uppgifter?

Bilden på sidan är "skyddad" med ett javascript från 1800-talet så bilden är lätt tillgänglig utan betalning, men jag ville iallafall be byrån om den innan jag snor den.

Gör jag fel, kan dom ta betalt, kan dom äga en bild som en okänd tagit?

MVH

Peter
 

Pettran

Aktiv medlem
löst

Min bror har exakt samma foto i original.
Bildbyrån ville ha betalt för att scanna bilden (över 500:- i arbetskostnad)
Tyvärr får dom inte en krona.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Så är det ju. Är väl ingen copyrightfråga utan mer arbetsbörda. Antar att du heller inte vill jobba gratis.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hittade en bild på en bildbyrå (på webben) föreställande släktingar, b.la min Far, fotografen är okänd, dock vill bildbyrån ha betalt för bilden (jag har mailat och antar att jag kan få den utan kostnad för privat bruk)
Ska du bara ha bilden för privat bruk behöver du inte ens fråga. Lagen ger envar rätt att göra kopior för personligt bruk (digitala på din dator eller fysiska att sätta upp på väggen) av offentliggjorda verk. Däremot får du förstås inte publicera bilden (t ex på webben).
 

Pettran

Aktiv medlem
Så är det ju. Är väl ingen copyrightfråga utan mer arbetsbörda. Antar att du heller inte vill jobba gratis.

/Stefan
Näe fast en femhunka för en till synes redan scannad bild, inte fan scannar dom lågupplöst bara för webben och sen gör om jobbet igen om nån beställer en bild, dubbelt arbete, dubbelt korkat.
 
ANNONS