Annons

Otillåten publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

koattack

Medlem
Jag skulle arbeta med en tidning som jag arbetat med en gång tidigare. Då gratis, mot att mitt namn och kontaktuppg. publicerades i samband med publicering utav bilder. När jag nu skulle arbeta med dom igen så ville jag ha lite ekonomisk ersättning för jobbet som jag gjorde. Dom hade tidigare sagt att jag skulle få ersättning för resor, men då jag inte fått någon ersättning trots att jag gjort några uppdrag och dom inte ville ge mig något alls i fortsättningen heller, så ville dom avsluta samarbetet med mig då jag konfronterade dom om varför dom inte stod för det vi kom överens om. Direkt efter det så tog jag bort alla mina bilder från FTP-servern så att dom inte skulle kunna använda sig utav dom.

Det var i slutet på nov. och nu i jan kom tidningen ut och då har dom använt sig utav omkring 30 bilder som är mina. Dom har inte skrivit med mig som fotograf och mitt namn finns endast i samband med en utav bilderna. I övrigt finns inga kontakt uppgifter eller annan info om mig. Alltså endast för -efternamn vid en bild av 30.
Jag har kvar originalen och har alltså inte skrivit under några avtal med dom alls om att dom ska få publicera mina bilder.
Jag tror att tidningen är tryckt i omkring 20000 exemplar och enligt en utav dom som arbetar där ska exponeringen för mig vara värd omkring 50 000 (om mina uppgifter funnits med).
Det är 20 små, 3 stora och 6 helsidors bilder som är mina.

Jag undrar hur jag ska gå tillväga? Har inget företag, men funderar på att skicka faktura via frilansfinans.
Tycker även att det är svårt att räkna ut vilket pris jag ska sätta, summorna blir så stora om man kollar SFFs prisguide.

Tack på förhand
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Kontakta Staffan Teste, mer känd som Bildombudsmannen.
Bra där!
I övrigt är det inte frivilligt att ange fotografens namn, det är enligt lagen om upphovsrätt ett måste, såvida det inte förhandlats bort, vilket brukar leda till ökade priser för användande av bilderna ifråga.

Så rent juridiskt finns det inga som helst tveksamheter.
Tidningen är helt klart ersättningsskyldiga.
 

virvar

Aktiv medlem
Tycker även att det är svårt att räkna ut vilket pris jag ska sätta, summorna blir så stora om man kollar SFFs prisguide.
Ta kontakt med den där Staffan Teste, sedan använder du dig av SFF's summor för bilderna. Fäll de på knäna och gå så långt du kan, annars lär de sig aldrig och antagligen inte efter detta heller, men en liten smäll är nog bara mer än rätt åt såna jäklar.
 
ANNONS