Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om film, 35 mm vs 135

Produkter
(logga in för att koppla)

Elinno

Avslutat medlemskap
Hej Elin!
Jag ville bara tipsa dig om att man kan köpa till ett 135 mm-bakstycke till Diana F+ kameran. Har en sån själv, och det är praktiskt och väldigt kul att kunna växla mellan 120- och 135-mm film. Köpte ett paket som innehöll både kameran och backstycket på Lomography.com, och det var väldigt mycket billigare än att köpa från de svenska återförsäljarna. Kameran och bakstycket kostade mindre än bara kameran gör i Sverge ;) Ta dig en titt vettja!

Mvh Sara.
Hej, tack för tipset! Men om man har ett sådant bakstycke, får man inte de där (tycker jag) fula "hålen" i över- och underkant på bilden då?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förr fanns det väldigt många filmformat.
Och pratar vi om för Lääänge sedan.
Sedan började man numrera formaten.
135 är alltså filmFORMAT nr 135, det har inget att göra med hur lång filmen är klippt.

Just 135-film användes alltmer som standard i filmbranchen, alltså rörlig film.
Och genom att det krävs så stora mängder när man gör en biofilm så blev det formatet billigare per meter. Och eftersom det blev billigare så började man även göra kameror för just det formatet.

I dag finns det i princip bara 135 och 120 film kvar.
126 går kanske köpa.
Sedan finns det också bladfilm men det blir väl en alltmer utdöende verksamhet även om kvalitén slår det digitala.
 

saraskur

Medlem
Hej, tack för tipset! Men om man har ett sådant bakstycke, får man inte de där (tycker jag) fula "hålen" i över- och underkant på bilden då?
Hej! Nej, det beror faktiskt inte på hur bilderna kopieras, för jag antar att du menar sånna här hål, Elin? http://25.media.tumblr.com/tumblr_kwpm89Ze241qathjwo1_500.jpg
Med bakstycket tillkommer det fyra olika inlägg, som ger olika bildformat. Då kan man välja om man vill ha kvadratiska, panorama eller standard-foton, och man väljer också om "hålen" ska synas eller inte :)
 

Elinno

Avslutat medlemskap
Hej! Nej, det beror faktiskt inte på hur bilderna kopieras, för jag antar att du menar sånna här hål, Elin? http://25.media.tumblr.com/tumblr_kwpm89Ze241qathjwo1_500.jpg
Med bakstycket tillkommer det fyra olika inlägg, som ger olika bildformat. Då kan man välja om man vill ha kvadratiska, panorama eller standard-foton, och man väljer också om "hålen" ska synas eller inte :)
Ja det var såna jag tänkte på. :) Så man kan alltså välja att inte ta med "hålen", gäller det oavsett om man väljer kvadrat, panorama eller standard?
 

saraskur

Medlem
Ja det var såna jag tänkte på. :) Så man kan alltså välja att inte ta med "hålen", gäller det oavsett om man väljer kvadrat, panorama eller standard?
Tyvärr så kommer hålen med om man väljer kvadratisk.. Till panorama och standard finns däremot båda valen, och Diana Mini kan inte fota i kvadrat ändå va? Vill man ha kvadratiska foton med Diana F+, utan hål, så kan man ju köra på 120 mm. Inte så mycket dyrare att framkalla än 135, och det finns mycket att köpa, speciellt begagnat :) Ska du där emot ha papperskopior så kostar det lite mer, men smartast är att scanna in negativen. Jag har ett par foton som jag tagit med kameran med 120-film på min sida, titta gärna om du vill :) Mvh Sara.
 

Elinno

Avslutat medlemskap
Tyvärr så kommer hålen med om man väljer kvadratisk.. Till panorama och standard finns däremot båda valen, och Diana Mini kan inte fota i kvadrat ändå va? Vill man ha kvadratiska foton med Diana F+, utan hål, så kan man ju köra på 120 mm. Inte så mycket dyrare att framkalla än 135, och det finns mycket att köpa, speciellt begagnat :) Ska du där emot ha papperskopior så kostar det lite mer, men smartast är att scanna in negativen. Jag har ett par foton som jag tagit med kameran med 120-film på min sida, titta gärna om du vill :) Mvh Sara.
Jag ska titta. :) Diana Mini kan ta kvadratiska. Jag vill ha bilderna på papper, och jag varken kan eller har råd att köpa grejer till att scanna själv, så jag tror att 35mm är enda alternativet för mig.
 

saraskur

Medlem
Jag ska titta. :) Diana Mini kan ta kvadratiska. Jag vill ha bilderna på papper, och jag varken kan eller har råd att köpa grejer till att scanna själv, så jag tror att 35mm är enda alternativet för mig.
Okej, vad synd :( Men lycka till med din nya kamera (Vilken det än blir!), och se till att lägga upp när när du testat den! Ser fram emot att se hur det blir :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Det finns säkert 135film på fotoaffärer, men jag menade att det inte finns någon fotoaffär där jag bor (20 mil till närmaste) så jag måste ha film som går att köpa i vanliga affärer.
Hej Elin.
Vad jag kan se så är det ingen här som har nämnt den i dag största firman på analog fotografi (törs jag skriv) Photax www.photax.se. Dom är väldigt bra, kunniga och du har dina saker hemma dirket. Så skall du köpa film - kontaka om.

Lycka till.
 
ANNONS