Annons

Eventuell överlåten upphovsrätt och priser

Produkter
(logga in för att koppla)

saycheese

Medlem
Ett nystartat företag har gett mig i uppdrag att leverera produkt- och porträttbilder. Jobbet gör jag "gratis". Nu har vi dock hamnat i en situation där vi diskuterar upphovsrätt mm. Företaget vill äga rättigheterna till bilderna och i så fåll är jag tvungen att överlåta upphovrätten till företaget om jag har förstått saken rätt? De vill kunna använda bilderna fritt med andra ord. Det är jag inte riktigt villig att gå med på.

Som upphovsman vill jag kunna utnyttja min rätt till att använda och publicera mina bilder på nätet. Anledningen till att jag gör det här inlägget är för att företaget vill hindra mig från detta. För att möjliggöra publicering på min hemsida i det här fallet, måste jag ta bort en specifik bild. Vad är det för bild undrar ni? Bilden hittar ni HÄR. Något vettigt resonemang har jag inte fått från dem. Det enda som nämndes var ordet "hårdrock". Det gillades tydligen inte. Jag förstår inte vad de inte vill bli associerade med. Hårdrock, män med långt hår, blå bakgrunder eller rökiga bakgrunder? Bandet håller varken på med musik med sataniska inslag, death metal eller vit makt musik. I så fall hade jag accepterat deras tänk. I verkligheten är artisten praktiserande buddhist, medlem i Amnesty sedan 8 år tillbaka och engagerad i Greenpeace. Företaget har valt att tolka bilden på sitt sätt. Det respekterar jag. Artisten har hört historien och skrattade och kände sig lite smickrad över att någon tyckte att han framstod som "ondskefull" i bilden.

Angående porträttbilderna tog jag fram modelrelease och de avbildade har gått med på att bilderna används i reklamsammanhang och att de publiceras på nätet. Kan företaget i sin tur styra vilka bilder jag får använda i min portfolio? Räcker det inte att jag har fått ett "okej" från de avbildade? Behövs att speciellt avtal i så fall?

Låt säga att företaget vill köpa loss 10 av 100 bilder. Vad händer med de resterande 90 bilderna? Företaget kan väl knappast kräva att jag tar bort dem? De är ju fortfarande mina! I det här fallet måste väl företaget köpa alla mina bilder, bra som dåliga, för att kringgå min möjlighet att använda dem?

Nu är jag inte en (lika) nitisk person som en av företagarna. Jag kan lika gärna säga att jag inte levererar bilder till dem om det kommer fram att de avbildades kläder kommer från:

H&M - som har varit kopplade till barnarbete.
KappAhl - som har anställda som uttryckt sig rasistiskt.
Hugo Boss - som levererade kläder åt Hitler.
Kläder tillverkade av Merinoull då det har kommit fram att man har hanterat djur på ett oetiskt sätt.

Saken är också den att mitt namn kommer anges på deras hemsida och där kan deras kunder ändå komma till min sida där den "hemska" bilden finns...

En sista fråga. Hur prissätter man en bild där upphovsrätten överlåts?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Nu är jag inte en (lika) nitisk person som en av företagarna. Jag kan lika gärna säga att jag inte levererar bilder till dem om det kommer fram att de avbildades kläder kommer från:

H&M - som har varit kopplade till barnarbete.
KappAhl - som har anställda som uttryckt sig rasistiskt.
Hugo Boss - som levererade kläder åt Hitler.
Kläder tillverkade av Merinoull då det har kommit fram att man har hanterat djur på ett oetiskt sätt.
Du kör väl absolut inte bli eller åker buss eller tåg. De har ju kullager från SKF. SKF levererade lager till Hitler.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Luddigt värre !

Hela din berättelse ger intrycket av "luddighet". Bara orden -gratis och att dom tror att dom "äger" dej, gör att hela konstellationen verkar vara ogenomtänkt, tvivelaktig och förvirrad.
Finns det ingen överenskommelse mellan er i skrift kan de där bli hur rörigt, otäckt som helst.
Vad menar du med "För att möjliggöra publicering på min hemsida i det här fallet, måste jag ta bort en specifik bild." ?
Jag skulle dra öronen mellan benen å springa därifrån ;-)

ThomasR
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag är inne på Risbergs linje här...
Dra dig tillbaka om du inte kan få till en vettig deal som dessutom resulterar i ett kontrakt på papper er emellan.

Att dessutom överlåta dina bilder och ge firman fri rätt att bruka dina bilder som dom själva önskar och på obegränsad tid när du gjort ett gratisjobb får mig att känna dåliga vibbar när det gäller den här firman.

Vore det en anständig firma så borde dom åtminstone vara villiga att göra rätt för sig och betala dig för att köpa loss den nyttjanderätten.

Lycka till vad nu än bestämmer dig för.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Klargörande

Leif har använt rätt ord, nyttjanderätten. De är den som man kan köpslå/förhandla om.
Upphovsrätten är din för "evigt". Inte förhandlingsbar.

ThomasR
 

saycheese

Medlem
Finns det ingen överenskommelse mellan er i skrift kan de där bli hur rörigt, otäckt som helst. Vad menar du med "För att möjliggöra publicering på min hemsida i det här fallet, måste jag ta bort en specifik bild." ?
För att jag ens skulle få använda någon av bilderna jag tar åt företaget och lägga upp på min hemsida var jag tvungen att ta bort bilden på hårdrockaren. Hon uppfattade det som att den avbildade skulle vara en som höll på med satanistisk musik, vilket inte är fallet. Jag har förklarat läget och nu är det alltså okej att publicera bilderna.

Avtal såsom modelrelease mellan mig och de avbildade är ordnade. Ett avtal mellan mig och uppdragsgivaren väntar på att bli signerade. Jag har inte levererat bilderna än, så jag kan naturligtvis dra mig ur.

Jag borde ha varit tydligare angående upphovsrätten från början. Ingen skada är skedd trots allt.
 

cango

Avslutat medlemskap
Här hängde jag inte med alls...

"Nu är jag inte en (lika) nitisk person som en av företagarna. Jag kan lika gärna säga att jag inte levererar bilder till dem om det kommer fram att de avbildades kläder kommer från:

H&M - som har varit kopplade till barnarbete.
KappAhl - som har anställda som uttryckt sig rasistiskt.
Hugo Boss - som levererade kläder åt Hitler.
Kläder tillverkade av Merinoull då det har kommit fram att man har hanterat djur på ett oetiskt sätt.

Saken är också den att mitt namn kommer anges på deras hemsida och där kan deras kunder ändå komma till min sida där den "hemska" bilden finns..."
 

alfred k

Aktiv medlem
Ett nystartat företag har gett mig i uppdrag att leverera produkt- och porträttbilder. Jobbet gör jag "gratis". Nu har vi dock hamnat i en situation där vi diskuterar upphovsrätt mm. Företaget vill äga rättigheterna till bilderna och i så fåll är jag tvungen att överlåta upphovrätten till företaget om jag har förstått saken rätt? De vill kunna använda bilderna fritt med andra ord. Det är jag inte riktigt villig att gå med på.

Som redan nämnts är upphovsrätten din men, köparen vill sannolikt ha fri nyttjanderätt.
Dvs använda bilderna hur de vill. Normalt förhandlar man fram ett specifikt användningsområde
och för detta skrivs avtal. I undantagsfall skrivs nyttjanderätten över fullt och arvodet härför ska
avspegla ditt avsägande.


Som upphovsman vill jag kunna utnyttja min rätt till att använda och publicera mina bilder på nätet. Anledningen till att jag gör det här inlägget är för att företaget vill hindra mig från detta. För att möjliggöra publicering på min hemsida i det här fallet, måste jag ta bort en specifik bild. Vad är det för bild undrar ni? Bilden hittar ni HÄR. Något vettigt resonemang har jag inte fått från dem. Det enda som nämndes var ordet "hårdrock". Det gillades tydligen inte. Jag förstår inte vad de inte vill bli associerade med. Hårdrock, män med långt hår, blå bakgrunder eller rökiga bakgrunder? Bandet håller varken på med musik med sataniska inslag, death metal eller vit makt musik. I så fall hade jag accepterat deras tänk. I verkligheten är artisten praktiserande buddhist, medlem i Amnesty sedan 8 år tillbaka och engagerad i Greenpeace. Företaget har valt att tolka bilden på sitt sätt. Det respekterar jag. Artisten har hört historien och skrattade och kände sig lite smickrad över att någon tyckte att han framstod som "ondskefull" i bilden.

Du har din fulla rätt att publicerade dina bilder på din hemsida.

Angående porträttbilderna tog jag fram modelrelease och de avbildade har gått med på att bilderna används i reklamsammanhang och att de publiceras på nätet. Kan företaget i sin tur styra vilka bilder jag får använda i min portfolio? Räcker det inte att jag har fått ett "okej" från de avbildade? Behövs att speciellt avtal i så fall?

Beställaren/köparen har inget att göra med ditt releaseavtal likväl har de ingen bestämmanderätt över dina bilder.

Låt säga att företaget vill köpa loss 10 av 100 bilder. Vad händer med de resterande 90 bilderna? Företaget kan väl knappast kräva att jag tar bort dem? De är ju fortfarande mina! I det här fallet måste väl företaget köpa alla mina bilder, bra som dåliga, för att kringgå min möjlighet att använda dem?

Företaget har ingen bestämmanderätt över de resterande bilderna.
Har du specifikt fotograferat på uppdrag med specifika bilder för kundens verksamhet
är det nog dålig kundvård att använda dessa i andra sammanhang.


Nu är jag inte en (lika) nitisk person som en av företagarna. Jag kan lika gärna säga att jag inte levererar bilder till dem om det kommer fram att de avbildades kläder kommer från:

H&M - som har varit kopplade till barnarbete.
KappAhl - som har anställda som uttryckt sig rasistiskt.
Hugo Boss - som levererade kläder åt Hitler.
Kläder tillverkade av Merinoull då det har kommit fram att man har hanterat djur på ett oetiskt sätt.

Saken är också den att mitt namn kommer anges på deras hemsida och där kan deras kunder ändå komma till min sida där den "hemska" bilden finns...

En sista fråga. Hur prissätter man en bild där upphovsrätten överlåts?
Fri nyttjanderätt är svår att prissätta och för mig är varje fall unikt och måste bedömmas
av flera faktorer.
 

saycheese

Medlem
Här hängde jag inte med alls...

"Nu är jag inte en (lika) nitisk person som en av företagarna. Jag kan lika gärna säga att jag inte levererar bilder till dem om det kommer fram att de avbildades kläder kommer från:

H&M - som har varit kopplade till barnarbete.
KappAhl - som har anställda som uttryckt sig rasistiskt.
Hugo Boss - som levererade kläder åt Hitler.
Kläder tillverkade av Merinoull då det har kommit fram att man har hanterat djur på ett oetiskt sätt.

Saken är också den att mitt namn kommer anges på deras hemsida och där kan deras kunder ändå komma till min sida där den "hemska" bilden finns..."
Kunden har sina värderingar och vill inte associeras med en viss subkultur. I det här fallet hårdrock, baserat på bilden som finns på min hemsida. Jag menar att jag kan vända på det och utgå från mina egna värderingar och vara lika nitisk. Men så långt ska jag inte gå, för så kinkig är jag inte.

Om jag är otydlig så återkommer jag med bättre svar.
 
ANNONS