Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skall man förvara batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Jag har alltid fått för mig att man skall förvara batterier i rumstemperatur. Eventuellt innanför jackan om man är utomhus i kyla.
Men sen har jag sett många bekanta som förvarar sina batterier (1,5v & 9v) i kylskåpet. De påstod att det var bra för batterierna och att de höll längre.

Vilket är det bästa, (rätta), sättet att förvara sina batterier?
Upplys mig...
 

V40Björn

Aktiv medlem
i rumstemperatur... en batteriladdare gör ju batterierna varma tex.. hade det vatt bättre med kallt så hade man nog skullat lägga dem i frysen för uppladdning...eller?
 

Damocles

Aktiv medlem
Vissa typer av batterier förlorar kapacitet permanent om dessa långtidförvaras i för höga temperaturer. Men då är det runt +40 grader C. Så generellt sett är att för höga temperaturer inte är bra. Det är inte för inte som säkerhetsföreskrifterna säger att batterier ska hållas ifrån solljus. Sen om förvarig i kylskåp ger någon verklig effekt så tror jag att så inte är fallet.

Läser man säkerhetsspecifikationerna för Duracells Alkaline så anger dom lagring i rumstemperatur. Så runt 20grader borde vara optimalt.

Det kan finnas andra typer av batterier som mår bra av förvaring i kyla, men inget jag känner till på rak arm.

Trots allt så är ju ett avgivandet av energi i ett batteri mer eller mindre en kemisk process.
 

danneman

Aktiv medlem
Som sagt innan, energiavgivning från ett batteri är en kemisk process.

Vad jag lärt så fungerar denna process bäst vid normal rumstemperatur. Vid stark kyla avtar den och batteriet måste bytas fortare eller värmas upp igen för att avge det sista.

Vid förvaring är det en annan situation. Batterier tappar alltid lite kapacitet vid lagring. Ligger de i kyla så bromsas denna process och mer kapacitet återstår när det sedan skall användas. Dock gäller återigen fördelen med en varmare temperatur då det tas i bruk. Alltså plocka ut dem ur kylen en tid innan användning!

Allt enligt mina teorier baserade på hörsägner. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, det kan vara en bra idé. Såvitt jag förstått mår batterierna bäst av att förvaras fulladdade.
Nej, inte alls om vi pratar om litium-jon-batterier. De mår bäst av att bara vara delvis laddade. Dock så vill man inte att de blir totalt urladdade, så av det skälet bör man ta ur dem eftersom kameran oftast kommer att dra ur batteriet till slut även om den är avstängd.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Som ztenlund skriver ovan ska litium-jonbatterier inte förvaras fulladdade, bäst är runt 40% i rumstemperatur eller lite svalare.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Moderna NiMh (LSD) kan lagras fulladdade så länge, bara de inte lagras för varmt. De drar ur lite snabbare då men återfår full kapacitet efter ett par cykler.

Li-jon tar skada av att lagras fulladdade. Upp till 20% per år kan kapaciteten förloras.
Bäst lagras de kring mitten av sin kapacitet. Hellre aningens högt än lågt så minskar man risken att de drar ur helt om man glömmer bort dem.
Vill man få absolut bästa livslängd på dem så nyttjar man dess mittersta 50%.
Nyttjar till 30% kvar. Laddar upp tills att de når 80%. Däremellen nyttjar man dem. Fast ska du köra dem mycket och omgående så är det klart att du kan ladda dem 100%.
 

Erik X

Aktiv medlem
Svante Arrhenius ekvation från 1889 används fortfarande flitigt inom batteribranschen; kemiska processers hastighet (som t.ex. självurladdning och 'non-reversible capacity loss') fördubblas för var 10:e grads temperaturökning. Att t.ex. gå från +22 rumstemp till kylskåpets +4 ger nästan en fyrdubbling av livslängden! Men hög fuktighet kan å andra sidan ge korrosionsproblem :)
Sen finns det många andra fenomen att ta hänsyn till beroende på batterityp: t.ex. att oladdade blybatterier kan frysa sönder i minusgrader, Li-Po blir förstörda av en enda djupurladdning, Li-Ion 'stressas' av att långtidslagras fulladdade och drabbas av 'non-reversible capacity loss', djupurladdade Li-Ion som återladdas kan bilda dendriter på elektroderna vilket i sin tur innebär risk för brand osv
 
ANNONS