Annons

Kan inte öppna LR-katalog på ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Har kopierat över senaste lrcat-fil för LR6 till en ny dator och lagt den i "katalogmappen" som skapades vid installationen av LR.
När jag dubbelklickar på den förväntar jag mig att den öppnar Lightroom men i stället för jag meddelandet att katalogen är skrivskyddad. Fast högerklickar jag på egenskaperna så är "skrivskyddat" inte ibockat.
Vad är det som är problemet?
Hur får jag min katalog och sen mina bilder in i nya datorns Lightroom?


temp_Skärmklipp_LR_20190820_1.PNG

temp_Skärmklipp_LR_20190820_2.PNG

Tacksam för tips!
 

AFJ

Aktiv medlem
Kolla om du har någon fil som heter som din katalog men har ändelsen "lock" i samma mapp. Den är i så fall en liten fil på någon kilobyte. Du kan radera den.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kollade lite till på dina skärmbilder.

Är det i mappen 2019-08-10 1246 du försöker öppna katalogfilen? Det ser ju ut som en backup-mapp från Lighroom och den är zippad och kan nog inte öppnas rakt av.

På din gamla dator - lokaliser din .lrcat fil i originaversion. Kopiera den till ett USB. För över den till den nya datorn. Jag rekommenderar att du lägger den i en helt ny mapp som du kan döpa till "MinLightroomDB" eller liknande. Dubbelklicka sedan lrcat-filen. Då bör det sparka igång.
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja, det stämmer, det är en backup-mapp. Visste i ärlighetens namn inte att det gjorde skillnad. Ska testa en annan väg. Tack för tipset!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
PC
På din C disk, skapa foldern Lightroom.
Lägg din katalog där o inget icke LR relaterat i den foldern.

Gör dina backuper till en annan disk.
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack Anders, det funkade fint!

Några frågetecken i katalogen att ta hand är kvar just nu om men det klarar jag nog.

Fast kan någon förklara för mig hur man ska göra backup så man har nån nytta av den?

Backup i min värld betyder säkerhetskopiera katalogfilen och förvara den på ett annat ställe än den interna hårddisken. För mig har det hittills sett ut så här att jag låter skapa LR en backup på den interna hårddisken varje gång jag stänger programmet. Det blev en mapp där. Sen har jag regelbundet synkroniserat denna mapp mot en extern hårddisk så samma backups ligger på en extern harddisk också. Syftet var att i fall den interna hårddisken kraschar så tar jag fram den interna hårddisken där senaste versionen av katalogen ligger.

Men det funkade ju tydligen inte nu. Det jag gjorde nu och som funkade var att skita i de befintliga backups, kopiera rakt upp och ner "originalkatalogen" från den gamla datorns interna hårddisk och öppna den direkt på den nya datorn. Fast om den filen nu av någon anledning hade varit förstörd, vad hade jag tagit då? Jag trodde att man då kunde använda det som ligger i backup-mappen. alltså så som jag gjorde först. Men om den inte går att öppna pga "skrivskydd" så var det ju inte mycket till backup.

Har jag fått nånting om bakfoten?
Och hur gör man nu för att säkra sin katalog på fungerande sätt på en extern hårddisk?
 

AFJ

Aktiv medlem
Har jag fått nånting om bakfoten?
Och hur gör man nu för att säkra sin katalog på fungerande sätt på en extern hårddisk?
Bra att du fick ordning på det.

Nej, du har inte fått något om bakfoten. Tanken att låta Lightroom göra backup och se till att backupen ligger på en annan disk än där originalkatalogen ligger är helt rätt. Om din externa hårddisk är ansluten till datorn hela tiden så kan du ju lägga den direkt där (det finns en instälning i LR för var man vill placera backupen). På så sätt slipper du synka i steg två.

Orsaken till att du inte kunde använda backupfilen direkt är att den är komprimerad. Om du med utforskaren går in i en backup-mapp och högerklickar backup-filen så får du ett val "Extrahera alla" som gör att filen packas upp och kan användas som vanligt.

Varför jag föreslog att du skulle gå tillbaka till originaldatorn var för att detta är det bästa sättet att vara säker på att man har det absolut senaste. Det hade även funkat att använda din backup om du första packat upp den komprimerade backupen.
 
ANNONS