Annons

Köpa mellanformatare 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
500 C/M är en klassiker som det finns många av. Även 2000 FC/M är fin (ridåslutare, spegeln återgår till sökarläge utan att du behöver dra fram film etc) men kräver batteri till ridåslutaren.

När det gäller magasin är det A12 i fösta hand. 12 bilder på en rulle 120-film. A16 klämmer in 16 6x2,5cm-bilder (alltså 645-formatet, lite poänglös att croppa tycker jag) och A24 är för rullfilm 240 (dubbelt så lång som 120, har jag inte sett sen Fälldin vara statsminister). Mot slutet kom magasin med elektrisk anslutning mot huset, inget du har nytta med en 500 C/M.

EDIT: Sen på bollen, många andra har svarat...
Ok så a12 är det som gäller då.


Vad är det för optik som är bra? Är den där 150/4 bra känns ljussvag om man behöver blöda ner, vill ju kunna ta fina porträtt motsvarande 85/1.4 FF men kansle blir snordyrt...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Ok så a12 är det som gäller då.


Vad är det för optik som är bra? Är den där 150/4 bra känns ljussvag om man behöver blöda ner, vill ju kunna ta fina porträtt motsvarande 85/1.4 FF men kansle blir snordyrt...
Vad jag vet är alla objektiven skarpa redan på full öppning. Om du kollar på kamerorna med ridåslutare (2000FC å framåt så har de gluggar utan centralslutare men lite större öppning än C/CF-serien. I fotoväskan jag tog ner från vinden igår ligger en 2000FC/M med F 50, 80 och 150, alla f/2,8. Jag ska ha en F 110/2,0 liggande nånstans eller så har jag glömt att jag sålt den ;-) Bladarna med ridåslutare är som sagt batteriberoende och säkert mer svårservade.
Nu verkar det som alla bladargluggar har fått lite av en renässans när man via en adapter kan ha dom på t ex Fujis digitala mellanformatshus. Jag använde mest 150/2,8 för porträtt, ett härligt "släpp" iom det korta skärpedjupet.
 

PMD

Aktiv medlem
ANNONS