Annons

Ny kamera till mig med min egna fotostil

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Okej, nu livar jag upp mina 3 senaste trådar.
Jag har fått mycket tips om Fujifilm kameror, jag själv testade de och tyckte att de var lite knepiga att ”använda”, självklart kan man lära sig Mer men jag skulle gärna vilja ha en mer användbar och lättare användbara kamera just nu då jag är en nybörjarefotograf
Tycker du att saker som "bländare", "tid" och "ISO" är knepiga saker, och inget som du är intresserad av att lära dig eller befatta dig med, så har jag ett tips; du kan leta efter "A" på de funktionerna eller rattarna.

Det sagt, så misstänker jag att du kanske får ut betydligt mer av ditt fotande om du tar en bra kurs eller utbildning, istället för att i detta läget lägga mer pengar på ny dyr utrustning (det kan du göra vid ett senare tillfälle).

Starta med att lära dig den kameran du redan har, är gott råd som jag sett ges till många som inte kan eller förstår grunderna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag håller med martinot ovan.

Oscar,
du har precis klivit in i en fantastiskt stimulerande hobby (som för en del också är ett drömyrke). Din hobby kan utvecklas åt många olika håll och kan kosta hur mycket som helst.

Det är dock svårt att få råd som passar en själv alldeles perfekt i detta forum eftersom alla som ger råd ger dessa utifrån sina egna referensramar. Jag också.

En kurs, och deltagande i någon fotoklubb där man träffas och byter erfarenheter IRL vore nog vettigt.
Att få låna och prova andras utrustning på riktigt och dela erfarenheter på det viset ger väldigt mycket. Känna klämma trycka. Prova kompisens objektiv på egna kameran. Osv.
 

bach7617

Aktiv medlem
Okej, nu livar jag upp mina 3 senaste trådar.
Jag har fått mycket tips om Fujifilm kameror, jag själv testade de och tyckte att de var lite knepiga att ”använda”, självklart kan man lära sig Mer men jag skulle gärna vilja ha en mer användbar och lättare användbara kamera just nu då jag är en nybörjarefotograf

Jag har inte fått jättemycket tips om kameror som kan ta alla slags bilder i bra kvalité som kostar under 8000kr

Skulle gärna vilja ha fler tips på kameror som fota lite alla möjliga fotokategorier

Jag fotar allt från objekt på nära håll
Och ”landskap”
Satsa vidare på Canon! Du har ett objektiv som passar till ef-s och jag är säker på att du kan hitta både en riktigt bra kamera och extra objektiv för de pengarna. Det finns stor tillgång på både originaloptik och andra tillverkare, kolla t ex annonser här på fotosidan. Nyligen låg det ute en i stort sett oanvänd Canon 80D med med 18-135mm för 6.900:-. Facebook har även grupper och annonsmarknad men generellt är det många objekt som är för högt prissatta där. Bättre på fotosidan.se Är du ointresserad av att filma så har t o m en 50d mycket att ge.
Som nämnts i tråden så är Canons 50mm 1.8 ett solklart billigt och mångsidigt alternativ som tar minimal plats i väskan. Zooma med fötterna och du kommer att upptäcka många fördelar med fasta objektiv - lycka till!
 

martinot

Aktiv medlem
Satsa vidare på Canon! Du har ett objektiv som passar till ef-s och jag är säker på att du kan hitta både en riktigt bra kamera och extra objektiv för de pengarna.
Jag tror att han skall starta med att lära sig den kamera han redan har.

Sedan när han väl lärt sig den och grunderna i fotografi/exponering, så kanske det är aktuellt att gå vidare för honom att investera en massa pengar i ny bättre utrustning (och då när den tiden kommit så skulle jag säga att han inte är speciellt inlåst med detta enda "kitt" han har idag, utan är då egentligen helt fri att välja precis vilket system han vill eller föredrar).
 

martinot

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så startar TS tråden för att hans kamera är död... Jag föreslog ingen köphets direkt men jag borde kanske nämnt hur man tillverkar en hålkamera. ;)
Ok, då är det ju inte mycket att välja på! 🙂

Det sagt så håller jag absolut med dig om att beg. då kan vara en bra möjlighet för TS så att han inte behöver satsa så mycket pengar i detta skedet.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast i motsvarande tråd han skapade igår så lever kameran fortfarande. Så det är nog uppgraderingsfrågan som är den centrala.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=174106
Om TS inte trollar (är lite misstänksam, måste jag erkänna; typiskt spambeteende som många mindre sofistikerade troll kör med) så kanske kameran plötsligt återfötts och vaknat till liv från koman? 😋

Isf. så är det bara för TS att hoppa på närmsta kurs, och för tillfället skippa alla former av nyinvesteringar. Iaf. tills grundläggande kunskaper sitter.
 
ANNONS