Annons

Digitalisering av papperskopior i album

Produkter
(logga in för att koppla)

MacroMind

Medlem
Har någon provat att digitalisera papperskopior i fotoalbum genom att rigga upp en digitalkamera och helt enkelt ta en digital bild av papperskopian.
Har ni några synpunkter på hur bra detta blir jämfört med att ta ur papperskopian ur albumet och scanna in den i en flatbäddsscanner?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat gamla foton med en analog kamera innan för kopiering.. Precis som man gjorde förr. Helt ok resultat.
Vet ej hur det blir med digitalkamera, men antagligen likabra om man har bra optisk utrustning.

fördelen är ju hastigheten! Tar ju mkt snabbare att fotografera av en bild när alla inställningar stativ, ljuskällor etc är inställda.
Men jag tror en fltbäddsscanner ger mkt bättre resultat.

Vad vill du uppnå? Bäst kvalité eller snabbt o enkelt?
Jag började scanna av mina gamla bilder... Det tar ca 1min/bild om man är effektiv inkl att man måste ta bort bilden från albumet o stoppa tillbaka den.

En kompis frågade samma sak om dia. Det går undan om man fotogarferar av den. 5 sek/bild!

/Rommél
 

MacroMind

Medlem
Den främsta orsaken till att jag vill göra på det sättet är att bilderna är fastlimmade i albumet vilket gör i- och ur-sättandet mycket mer komplicerat.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Håller med Stefan. Kvaliteten blir bättre med flatbäddskannern, och där ligger bilderna planare. Mycket mindre risk för att resultatet blir skevt, och man slipper distortion. Skanna så mycket du kan av albumsidorna åt gången. Man kan få skanna två eller flera gånger för att få med alla bilderna på en sida om de är större än A4, men det är det värt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ställde en liknande fråga här på fs för en tid sedan.

Min tanke var att scannan in något hundratal papperskopior som lilgger och skräpar i byrålådorna så att de blir lite mer lätttillgängliga.

Min krav på kvalité är ganska låga. Däremot ville jag att det skulle vara smidigt.

Jag fick tipset att rigga DSLR;en och fota papperskopiorna.

Det blir helt OK - för mitt syfte. Kvalitén blir minst lika bra som med min enkla flatbäddsscanner.

Jobbet går dock väsenligt mycket fortare.

Det enda kruxet är att få till så att bilderna ligger plant och att det inte blir något blänk från omgivande belysning. Efter lite trial & error går det snabbt.

Jag använde mitt 90 mm makroobjektiv, spegeluppfaällning, bländade ner lite. Ställde stativet på bordet och riktade kameran rakt ner. Fick ställa mig på en stol för att rikta in det hela men sedan är det bekvämt att jobba med bilderna i bordshöjd och fjärrkontroll till kameran.


Prova!

Mvh
Anders
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag ställde en liknande fråga här på fs för en tid sedan.

Min tanke var att scannan in något hundratal papperskopior som lilgger och skräpar i byrålådorna så att de blir lite mer lätttillgängliga.

Min krav på kvalité är ganska låga. Däremot ville jag att det skulle vara smidigt.

Jag fick tipset att rigga DSLR;en och fota papperskopiorna.

Det blir helt OK - för mitt syfte. Kvalitén blir minst lika bra som med min enkla flatbäddsscanner.

Jobbet går dock väsenligt mycket fortare.

Det enda kruxet är att få till så att bilderna ligger plant och att det inte blir något blänk från omgivande belysning. Efter lite trial & error går det snabbt.

Jag använde mitt 90 mm makroobjektiv, spegeluppfaällning, bländade ner lite. Ställde stativet på bordet och riktade kameran rakt ner. Fick ställa mig på en stol för att rikta in det hela men sedan är det bekvämt att jobba med bilderna i bordshöjd och fjärrkontroll till kameran.


Prova!

Mvh
Anders
Lurar man inte alltid sig själv i lägen som dessa?

Skannar själv in dia nu och har kommit fram till en metod som funkar och ger så pass bra resultat jag kan förvänta mig med min skanner och orginalens kvalitet.

När du säger att "mina krav på kvalitet är ganska låga", så kan man fråga sig om "det gäller nu" eller "för alltid och i alla sammanhang". Hur kommer du se på detta om du skulle se vilken kvalitet det är möjligt att få med lite ansträngning till?

I mitt fall hade jag kunnat nöja mig med att skanna av mina dia rakt av efter att ha torkat av dammet på de yttre glasytorna av ramarna. Problemet med gamla dia (mina är 35 år) är att det blir en grå hinna på alla glasytor efter så pass lång tid i mitt fall och min förvaring. Dessa hinnor ligger alltså på 4 glasytor och stjäl ljus och sunkar ner det färdiga resultatet. Vart och vartannat dia lider dessutom av s.k. "Newtonska ringar" och är i princip obrukbart därför att filmens konvexa yta ligger an mot ramarnas glas och skapar optiska effekter som de flesta nog inte vill ha, om de slipper. Visst, man kan skita i det, men har man sett skillnaden så känns jobbet helt ogjort för mig om jag skulle nöja mig med "så lite ansträngning som möjligt" istället för "så bra det bara går".

Självklart styrs insatsen av det värde bilderna har för en. Mina betyder mycket för mig i alla fall så jag tar allt strul nu för jag vet att jag skulle ångra mig sedan om jag slarvade. Sen är det ju så att diaorginal och andra orginal för den delen inte blir bättre med åren. Ju längre man väntar ju sämre kvalitet. Jag ser på en del av mina dia nu att det är hög tid att göra det jag gör. En del är fortfarande förvånansvärt OK men åter andra är det definitivt inte.

Jag tvivlar starkt på att du kommer få lika bra kvalitet som med flatbäddsskanner om du bara fotar av dina bilder rakt av. Du har exv. en helt annan kontroll på upplösningen i en skanner och kan styra den efter behov (för att exv. ta hänsyn till hur du vill reproducera och visa bilderna framgent). Fotar man av färgbilder kan man exv. inte låta skannern återställa urlakade färger etc. Den funktionen är nästan ett måste med dia men det problemet har du kanske inte i ditt fall.

Du gör självfallet som du finner bäst men låt inte latheten styra besvikelserna i fotolivet. Om man vill skapa bilder av bra kvalitet så kräver det alltid engagemang och en habil insats i slutänden. Jag tycker du ska fråga dig vem du gör detta för och om det kan vara så att dina kvalitetskrav kommer ändra sig över tiden.

P.S. Jag gjorde en del inskanningar förra året som jag var hyffsat nöjd med då. Idag är jag inte det längre efter de erfarenheter jag skaffat mig nu. Jag vet nu att det går att få betydligt bättre resultat idag med samma orginalmaterial om man ansträngr sig lite mer än jag gjorde initialt. Jag tycker personligen det är stor skillnad på vad jag accepterar i fråga om exv. damm på en diavisning med en gammal dammig projektor och när samma bild skannats in och skrivits ut som en A3 utskrift.

Även jag är lat och det krävdes en hel del för att brotta ner min grundhållning till detta. Idag är jag glad att min lathet förlorade den brottningen!
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Sten-Åke,

Tack för omtanken!

Mina original är små papperskopior. Kvalitén är rent tekniskt ganska låg. Fotografiskt ännu lägre! Det handlar om rena semesterbilder och familjebilder.

Mina alternativ var:

1) Kasta bort skiten nu.

2) Låta min son kasta bort skiten om 30-40 år när jag gått hädan.

3) Få in dem i datorn så att jag kan titta på dem och lägga upp dem på familjens websida så de närmaste kan ta del av skiten.

OK, lite drastiskt uttryckt, men vad jag vill säga är att deras värde inte har något som helst med deras fotografiska kvalité att göra. Däremot har de ett visst värde som "kommer du ihåg när...".

Dessutom jag blev faktiskt överraskad över hur pass bra kvalitén blev med att fotografera. Jag tycker det blev bättre än när jag scannade. Säkert kan man med en riktig scanner och mycket jobb få bättre resultat än vad jag fick nu, men det var som sagt inte ett alternativ.

Du talar om upplösningen i scannern. Har du provat själv att fota en papperskopia? Det är nog inte upplösningen på den fångande enheten som är den begränsande faktorn utan upplösningen på orignalet. Det är helt inte mer information att fånga i en pappersbild.

Jag gjrode faktiskt lite jämförerelser innan jag satte igång. Dels med scanner, dels med foto. Skrev sedan ut resultatet på min fotoskrivare i samma storlek som originalet (10 x 15 ca). Fotometoden gav väl så gott resultat som scannern.

Beträffande färger, visst finns det lite val i scannern, men om jag förstår rätt så är det mjukvarubehandling i scanners drivrutin. Precis samma saker som jag kan göra i ett bildbehandlingsprogram.

Nåväl, säkert inte en metod som passar alla men resultatet blir bättre än man tror och det är utan tvekan det snabbaste sättet att få in bilderna i datorn. Det var den avgörande faktorn för mig.

Mvh
Anders
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sten-Åke,

Tack för omtanken!

Mina original är små papperskopior. Kvalitén är rent tekniskt ganska låg. Fotografiskt ännu lägre! Det handlar om rena semesterbilder och familjebilder.

Mina alternativ var:

1) Kasta bort skiten nu.

2) Låta min son kasta bort skiten om 30-40 år när jag gått hädan.

3) Få in dem i datorn så att jag kan titta på dem och lägga upp dem på familjens websida så de närmaste kan ta del av skiten.

OK, lite drastiskt uttryckt, men vad jag vill säga är att deras värde inte har något som helst med deras fotografiska kvalité att göra. Däremot har de ett visst värde som "kommer du ihåg när...".

Dessutom jag blev faktiskt överraskad över hur pass bra kvalitén blev med att fotografera. Jag tycker det blev bättre än när jag scannade. Säkert kan man med en riktig scanner och mycket jobb få bättre resultat än vad jag fick nu, men det var som sagt inte ett alternativ.

Du talar om upplösningen i scannern. Har du provat själv att fota en papperskopia? Det är nog inte upplösningen på den fångande enheten som är den begränsande faktorn utan upplösningen på orignalet. Det är helt inte mer information att fånga i en pappersbild.

Jag gjrode faktiskt lite jämförerelser innan jag satte igång. Dels med scanner, dels med foto. Skrev sedan ut resultatet på min fotoskrivare i samma storlek som originalet (10 x 15 ca). Fotometoden gav väl så gott resultat som scannern.

Beträffande färger, visst finns det lite val i scannern, men om jag förstår rätt så är det mjukvarubehandling i scanners drivrutin. Precis samma saker som jag kan göra i ett bildbehandlingsprogram.

Nåväl, säkert inte en metod som passar alla men resultatet blir bättre än man tror och det är utan tvekan det snabbaste sättet att få in bilderna i datorn. Det var den avgörande faktorn för mig.

Mvh
Anders
Funkar det så funkar det! Är du nöjd så är det inte mer att säga med det!
 
ANNONS