Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte blurig bakgrund i porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bongman

Aktiv medlem
Sitter här med en Nikon D40 och lär mig lite, för jag är helt nybörjare. Tänkte jag skulle ta ett porträttfoto där ansiktet är skarpt och bakgrunden så där suddig som man ser många kör. Skärpedjup kanske det kallas. Jag har följt flera olika guides i hur man gör, och det verkar ju inte vara några problem. Saken är bara den att jag får inte bakgrunden suddig hur jag än gör.

Jag väljer "A"-läget på kameran och ställer in bländaren där. Har testat med så höga värden det bara går, likaså små värden. Inget verkar fungera. Jag kör på ISO 200.

Vad kan jag göra fel eftersom inget av det jag försöker med fungerar?
 
Senast ändrad:

Ulf F

Aktiv medlem
Sitter här med en Nikon D40 och lär mig lite, för jag är helt nybörjare. Tänkte jag skulle ta ett porträttfoto där ansiktet är skarpt och bakgrunden så där suddig som man ser många kör. Skärpedjup kanske det kallas. Jag har följt flera olika guides i hur man gör, och det verkar ju inte vara några problem. Saken är bara den att jag får inte bakgrunden suddig hur jag än gör.

Jag väljer "A"-läget på kameran och ställer in bländaren där. Har testat med så höga värden det bara går, likaså små värden. Inget verkar fungera. Jag kör på ISO 200.

Vad kan jag göra fel eftersom inget av det jag försöker med fungerar?
Vad är det för objektiv? Vilken bländare har du valt på A?
 

StS

Aktiv medlem
Gå närmare?

Kör i A-läge. Välj en stor bländare, dvs ett lågt nummer.

Står du för långt ifrån motivet? Om objektivet fokuserar på "oändlighet" så att säga, så blir det ju inte mycket till bakgrundsoskärpa..
 

AFJ

Aktiv medlem
Notera också att brännvidden har mycket stor betydelse. Jag vet inte vad du har för objektiv men antar att du har någon form av kit-zoom. Prova då max brännvidd, det minimerar ditt skärpedjup.

För att sammanfatta:

- Max brännvidd.

- Max bländare (lägsta siffran)

- Minimera avståndet till motivet.

- Maximera avståndet från motivet till bakgrunden.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Notera också att brännvidden har mycket stor betydelse. Jag vet inte vad du har för objektiv men antar att du har någon form av kit-zoom. Prova då max brännvidd, det minimerar ditt skärpedjup.

För att sammanfatta:

- Max brännvidd.

- Max bländare (lägsta siffran)

- Minimera avståndet till motivet.

- Maximera avståndet från motivet till bakgrunden.
Jag vet att det inte tillför frågaren något, men jag måste bara få skriva en sak. Det gläder mig varje gång jag ser någon som skriver ett så tydligt, enkelt och pedagogiskt svar, som dessutom svarar på just det som frågan handlade om. Det är just sådant som ökar värdet på fotosidan.
 

cw-op

Aktiv medlem
Sitter här med en Nikon D40 och lär mig lite, för jag är helt nybörjare. Tänkte jag skulle ta ett porträttfoto där ansiktet är skarpt och bakgrunden så där suddig som man ser många kör. Skärpedjup kanske det kallas. Jag har följt flera olika guides i hur man gör, och det verkar ju inte vara några problem. Saken är bara den att jag får inte bakgrunden suddig hur jag än gör.

Jag väljer "A"-läget på kameran och ställer in bländaren där. Har testat med så höga värden det bara går, likaså små värden. Inget verkar fungera. Jag kör på ISO 200.

Vad kan jag göra fel eftersom inget av det jag försöker med fungerar?
Jag ser att det har dykt upp en massa bra förslag här under tiden Det mesta är sagt/skrivet men eftersom jag ändå har skrivit så kommer en drapa härifrån också..

Hej!
Det är ett kort vackert skärpedjup du är ute efter. Eller en vacker "Bokeh" som man säger på plåtslagarnas fikonspråk(C;?

Jag vet inte vad A-läget står för? På mina kameror/Canon betyder det automat eller "Frugan-läget" och det är isf fel läge för såna här övningar. Du har nog ett läge för "bländarprioritet" och det kan ju fungera men då är du fortfarande i klorna på kameran som väljer tid, iso etc. Den lever sitt eget liv helt efter eget behag. Kör manuellt för den här uppgiften istället blir mitt förslag. Lär dig ställa in bländare, tid och även fokusering manuellt, det kommer du inte att ångra.

Till att börja med kan du ju separera porträtt- motivet rejält från bakgrunden så att bg hamnar i oskärpa redan från start. Sen bländar du upp dvs du ställer du in en stor bländare -låg siffra-. Välj gärna en brännvidd runt 75-100 mm om du kan.

Den riktigt vackra oskärpan beror mycket på objektivens design, bländarlamellernas antal & design samt linsernas förmåga att återge färgerna bl.a. Plus motivet såklart, Hur bakgrunden verkligen ser ut dvs. ljus, färg, form etc.

Kolla också efter den lilla knappen som du kan trycka in för att se hur skärpedjupet blir när du bländar ned. Den bör sitta nånstans nära bajonetten vid objektivets infästning i kameran? Tror även att Nikon har skärpedjupskala på en del av sina objektiv? Om du är nybörjare så har du mycket roligt att sätta dig in i framöver hehe! Lycka till! JANNE
 

NLC76

Aktiv medlem
Jag vet att det inte tillför frågaren något, men jag måste bara få skriva en sak. Det gläder mig varje gång jag ser någon som skriver ett så tydligt, enkelt och pedagogiskt svar, som dessutom svarar på just det som frågan handlade om. Det är just sådant som ökar värdet på fotosidan.
Ja, +1 på den!
 

Jonas Nylund

Aktiv medlem
Janne!

Som jag uppfattar det så använder hon bländarprioritet. "A" Står för bländarprioritet, "Aperture".
Det är väl samma på Canon?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vet inte vad A-läget står för? På mina kameror/Canon betyder det automat eller "Frugan-läget" och det är isf fel läge för såna här övningar.
På mina kameror - Canon - finns inget A-läge. Det automatiska läget symboliseras av en grön ruta...

Mina kunskaper om Nikon är begränsade men så mycket har jag förstått att A motsvarar Av, dvs bländarprioritet så det är inte alls fel läge som trådskaparen valt, tvärtom helt rätt läge för just såna här övningar när man vill kontrollera skärpedjupet! :)
 

Janne H

Aktiv medlem
För att sammanfatta:

- Max brännvidd.

- Max bländare (lägsta siffran)

- Minimera avståndet till motivet.

- Maximera avståndet från motivet till bakgrunden.
Misstänker att kitgluggen till D40 inte riktigt har den stora bländare som krävs.
För att få riktig oskarp bakgrund på porträtt med D40 skulle jag rek en 50 mm optik, som används på f 1,8 eller 2,0. Använder du f 4 eller 5,6 blir inte bakgrunden ¨tillräckligt¨ oskarp.

Denna bild är plåtad med 85 mm o f 1,4 ;

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=821391

Ser nu att D40 ofta levereras med; Nikon AF-S 18-55/3,5-5,6DX ED II
Denna optik är det inga större fel på men att plåta porträtt med kort skärpedjup blir svårt, det går dessvärre inte!

Nikon 50/1,8 är en billig bra och mycket prisvärd optik.

Mvh.

/Janne
 

cw-op

Aktiv medlem
På mina kameror - Canon - finns inget A-läge. Det automatiska läget symboliseras av en grön ruta...

Mina kunskaper om Nikon är begränsade men så mycket har jag förstått att A motsvarar Av, dvs bländarprioritet så det är inte alls fel läge som trådskaparen valt, tvärtom helt rätt läge för just såna här övningar när man vill kontrollera skärpedjupet! :)
Det stämmer också såklart men jag trodde att "A" på Nikons kameror betyder full automatik. Är ändå inte överens med er att han bör köra bländarprioritet, tycker att det bästa är att lära sig krana tiden och bländaren manuellt när han ändå håller på och lär sig. Han kommer ändå behöva byta bländare tid och iso under sessionen och då blir det krångligare för en nybörjare med bländarprio tror jag?

Mycket testande med både bländare tid iso och skärpedjup kan det bli innan han är nöjd. Beroende på vilken glugg han har så kan han bli tvungen att blända ner flera steg för att tex få ett helt ansikte skarp. Jag menar nu riktigt skarpt från örsnibbarna till nästippen.

Tids och bländarprio är ju naturligtvis utmärkta hjälpmedel men inte just när man lär sig att förstå just det här med skärpedjup inbillar jag mig? Det kan ju vara tvärtom också - Att det verkligen underlättar för honom att ha en grej mindre att tänka på, Håkken vet! JANNE
 

tormig

Aktiv medlem
Misstänker att kitgluggen till D40 inte riktigt har den stora bländare som krävs.
För att få riktig oskarp bakgrund på porträtt med D40 skulle jag rek en 50 mm optik, som används på f 1,8 eller 2,0. Använder du f 4 eller 5,6 blir inte bakgrunden ¨tillräckligt¨ oskarp.
Om man beaktar sista punkten i AFJ:s utmärkta sammanfattning:

- Maximera avståndet från motivet till bakgrunden.

borde man komma rätt långt med vilket objektiv som helst. Bara avståndet är tillräckligt stort. Och så kan man ju välja lämplig bakgrund också.

PS: Att rekommendera ett objektiv som inte kommer att fungera fullt ut på en D40 verkar väl magstarkt.
 

Janne H

Aktiv medlem
Om man beaktar sista punkten i AFJ:s utmärkta sammanfattning:

- Maximera avståndet från motivet till bakgrunden.

borde man komma rätt långt med vilket objektiv som helst. Bara avståndet är tillräckligt stort. Och så kan man ju välja lämplig bakgrund också.

PS: Att rekommendera ett objektiv som inte kommer att fungera fullt ut på en D40 verkar väl magstarkt.
Har man utrymmet så har du självklart rätt.

Vad är det som inte funkar med D40 o 50/1,8?
Vad jag förstår är D40 en kamera med croppad sensor och 50/1,8 tecknar väl ut hela 24x36 mm?
Finns det andra problem jag borde känna till?

Mvh.

/janne
Ursäkta min okunnighet, jag bytte till Canon -87 ;-)
 

Janne H

Aktiv medlem
Har man utrymmet så har du självklart rätt.

Vad är det som inte funkar med D40 o 50/1,8?
Vad jag förstår är D40 en kamera med croppad sensor och 50/1,8 tecknar väl ut hela 24x36 mm?
Finns det andra problem jag borde känna till?

Mvh.

/janne
Ursäkta min okunnighet, jag bytte till Canon -87 ;-)
¨Detta nya 50mm objektiv vidarebefordrar, liksom alla andra D- och G-objektiv, avståndsinformation (avstånd från kamera till motivet) till autofokusbaserade Nikon kamerahus.

Detta möjliggör i sin tur utnyttjandet av Nikon finesser såsom, 3D Matrix Mätning samt 3D Multi-Sensor Balanerad upplättningsblixt. ¨



Är det månne så att detta objektiv inte har någon inbyggd AF motor?
Tillverkas sådana fortfarande??


/Janne
 

tormig

Aktiv medlem
Det är D40 som inte har någon inbyggd autofokusmotor. Vill man ha autofokus, och det vill man väl, måste man ha objektiv med AFS. 50/1.8 är dessvärre av den gamla autofokus sorten som förlitar sig på at det finns en autofokusmotor i huset. Vill man ha en normal med fungerande autofokus på D40 får man skaffa deras nya 50/1.4 men då är det plötsligt inte så billigt längre :)
 

Jonas Nylund

Aktiv medlem
¨Detta nya 50mm objektiv vidarebefordrar, liksom alla andra D- och G-objektiv, avståndsinformation (avstånd från kamera till motivet) till autofokusbaserade Nikon kamerahus.

Detta möjliggör i sin tur utnyttjandet av Nikon finesser såsom, 3D Matrix Mätning samt 3D Multi-Sensor Balanerad upplättningsblixt. ¨



Är det månne så att detta objektiv inte har någon inbyggd AF motor?
Tillverkas sådana fortfarande??


/Janne
Japp, 50/1.8 saknar AF-motor, så AF får man inte med D40/D40x och D60. Den Nya 50/1.4:an har fokusmotor, men är tre ggr så dyr
 

Tomas1972

Aktiv medlem
¨Detta nya 50mm objektiv vidarebefordrar, liksom alla andra D- och G-objektiv, avståndsinformation (avstånd från kamera till motivet) till autofokusbaserade Nikon kamerahus.

Detta möjliggör i sin tur utnyttjandet av Nikon finesser såsom, 3D Matrix Mätning samt 3D Multi-Sensor Balanerad upplättningsblixt. ¨



Är det månne så att detta objektiv inte har någon inbyggd AF motor?
Tillverkas sådana fortfarande??


/Janne
Japp. Dom finns i varje fall att köpa, även om det kommit ett Nikon AF-s 50/1,4 nu. Sedan har Sigma också fasta objektiv med inbyggd motor. 30/1,4 HSM och 50/1,4 HSM. Men alla dessa objektiv är ju lite dyrare än den 50/1,8 som rekomenderades från början. Dessa kostar 4000-5000 tror jag.

Sedan skulle jag vilja tillägga att det går att få suddiga bakrunder med kitobjektivet också. Men man får klart kämpa lite mer !
 

windmark

Aktiv medlem
Är det månne så att detta objektiv inte har någon inbyggd AF motor?
Tillverkas sådana fortfarande??
/Janne
Det stämmer att 50/1.8 inte har fokusmotor och de enda objektiven på 50 mm som passar med d40 verkar vara Sigmas och Nikons 50/1.4. Är själv faktiskt i läge att köpa ett ljusstarkt objektiv och funderar på något av dessa. Jag är dock osäker på om jag vill ha något av 50/1.4 eller Sigmas 18-50/2.8. Detta skulle isåfall vara det första objektivet jag köper extra till d60 med 18-55/3.5-5.6. En fråga endast jag kan svara på antar jag :)
 
Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
Sedan skulle jag vilja tillägga att det går att få suddiga bakrunder med kitobjektivet också. Men man får klart kämpa lite mer !
Med all respekt men med 55 mm o f 5,6 får du kämpa väldigt mycket jfr om du kör med 50mm @f 1,4-2,0.;-)

(förutsätter normalstor studio med ca 2-5m. mellan modell och bakgrund)

mvh.

/Janne
 
ANNONS