Annons

Att sno andras bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Feuerbach

Aktiv medlem
Alltså...
Om jag har förstått rätt så är det så att en bild tagen av mig är MIN och JAG är den som har rätten till den.
Lägger jag ut den på nätet - t.ex. här på Fotosidan - så behöver jag inte ange att den är "copyrightskyddad" utan den är det automatiskt.
Eller?

Men...
Hur är det med "bildidéer" då?
Om jag tar en speciell bild och någon annan så att säga kopierar den genom att ta en exakt likadan - hur blir det då?

Finns det nån form av "copyrightskydd" för sånt?
 

Feuerbach

Aktiv medlem
... och nu poppar en fråga till upp:
Det känns som att jag borde lagt det här inlägget under "Lag, moral och etik".
Kan jag flytta det själv?
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Om någon snor mina bilder må det vara hänt så länge man inte gör anspråk på mina gröna kroppkakor.
 

cw-op

Aktiv medlem
Sorry ...

Om någon snor mina bilder må det vara hänt så länge man inte gör anspråk på mina gröna kroppkakor.
Sorry!
Du må darra nu Bengt men produktionen är redan igång! Jag tror dock inte att du kan hävda varumärkesintrång eller nåt i den stilen för kroppkakorna är visserligen gröna men aningen modifierade kontra ditt ursprungsrecept. Detta för att falla de riktigt avancerade kroppkake-konnässörerna på läppen då förstås.

Smaka på den här; Kroppkakor med pistagesmak - Mums fillibabba! JANNE
 

Kijana

Aktiv medlem
Alltså...
Om jag har förstått rätt så är det så att en bild tagen av mig är MIN och JAG är den som har rätten till den.
Lägger jag ut den på nätet - t.ex. här på Fotosidan - så behöver jag inte ange att den är "copyrightskyddad" utan den är det automatiskt.
Eller?
Helt rätt.

Men...
Hur är det med "bildidéer" då?
Om jag tar en speciell bild och någon annan så att säga kopierar den genom att ta en exakt likadan - hur blir det då?

Finns det nån form av "copyrightskydd" för sånt?
Exakt likadan som vad då? Din bild existerar ju bara i sinnevärlden, och kan du bevisa att idén finns där så ska jag be att få gratulera.
Ursäkta, vill inte låta cynisk eller elak, utan bara visa på de frågeställningar som osökt tränger sig på vid en sådan frågeställning. Ett rakt och korrekt svar är att det är fritt fram att "sno" idéer, eller rättare sagt idéer kan man inte skydda eller ta patent på.
Vi två tillsammans kan ha en idé om att exempelvis fota en bil så att den framställs på ett visst sätt, men när vi skrider till verket kommer bilderna mycket sannolikt att skilja sig åt.
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Hej Kenneth,

Nu känner jag att jag uttryckte mig en smula klumpigt i mitt inlägg.

Det jag menade med "bildidéer" är inte något som svävar fritt i min skalle, utan naturligtvis något som realiserats.

Säg t.ex. att min idé är att man kan fotografera en nagelbitare från en viss vinkel. Av en slump har ingen kommit på samma ljusa idé förut, så det hela är en liten sensation och bilden får ovationer från alla håll och kanter.
Bilden är den min och du får inte kopiera den utan mitt tillstånd.

Om du tar fram en likadan nagelbitare och fotograferar den från samma vinkel så har du en likadan bild.
Du har inte kopierat min bild men du har "stulit" min bildidé.
Det var SÅ jag menade.

:)
 

Bilagor

c.o

Aktiv medlem
Men då "stjäl" man ju bildidéer jämt, det finns alltid nån som redan plåtat just den stenen från det hållet i solsken typ...
Vad jag menar är att det spelar nog ingen roll vem som gjorde det först, du kommer alltid helt lagligt kunna ta bilder på samma motiv...
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Men då "stjäl" man ju bildidéer jämt, det finns alltid nån som redan plåtat just den stenen från det hållet i solsken typ...
Vad jag menar är att det spelar nog ingen roll vem som gjorde det först, du kommer alltid helt lagligt kunna ta bilder på samma motiv...

Nu kom jag på ordet jag sökte, men inte hittade när jag skrev inlägget.
"Plagiera" (plagiat)

Det jag undrade var alltså om det finns någon form av skydd för/mot det, eller om det bara är att glatt plagiera på.
:)
 

cw-op

Aktiv medlem
Tror inte det går att skydda sej mot plagiat när det gäller foton...
Hej Camilla!
Hela livet är väl ett plagiat. Ta musiken tex. All musik som nutidsmänniskan har lyssnat på. Klanger takter harmoniföljder sound etc ligger i det undermedvetna på kompositörerna och puttrar. Författare är ofta ganska belästa personer som omedvetet härmar lite här och lite där för att sen processa och koka ned det till sin alldeles "egen" mix.

Samma med foto och ibland verkar det som om en del ser en intressant bild på ett lika intressant motiv och sen plankar bilden rakt av, Det kan ju vara väldigt lärorikt men känns inte helt rätt för mig iaf. "Alienslem" är ju ett bra exempel på en trend som alla skulle prova på ett tag. Vissa spektakulära motiv återkommer ju också just för att dom är så spektakulära eller vackra. Iofs så är det en utmaning, att få till en bild -på ett vanligt omtyckt motiv- som verkligen "sticker ut".

En grej och fara som jag tänker på är att det borde kunna gå att "reprofotografera" andras bilder och hävda att man själv har tagit dom? Det måste bli väldigt svårt att bevisa utan rätt omfattande utredningar där fotografen kanske måste kunna styrka besöket på platsen ifråga tex? Vilken framtid, fotograferna surfar runt på nätet och "fotar"(C;? Vid en reprofotografering får "fotografen" en högupplöst bildfil att visa upp också så det borde kunna gå hur bra som helst? Det här bara slog mig nu så låt oss hoppas att jag tänker fel i hastigheten! JANNE
 

Kijana

Aktiv medlem
Nu kom jag på ordet jag sökte, men inte hittade när jag skrev inlägget.
"Plagiera" (plagiat)

Det jag undrade var alltså om det finns någon form av skydd för/mot det, eller om det bara är att glatt plagiera på.
:)
Finns väl en hel del trådar om det här på Fotosidan, och beroende på vad man menar när man säger plagiat och hur filosofisk man ska vara i sitt utlåtande kan man väl svara både ja och nej på din fråga.
Ja: Det är inte tillåtet att plagiera någon annans fotografi och göra samma bild i form av foto, målning, akvarell eller grafik. Det sätter upphovsrättslagen stopp för.
Nej: Visst kan två av varandra oberoende personer ha samma idé och göra nästan exakt samma sak, det finns det väl gott om exempel på i världshistorien. Förr eller senare hamnar man väl också i en gråzon där det är svårt att fastslå vem som var först, eller vem som kan ha påverkat vem.

Men för att utgå från ditt exempel med nagelbitaren måste jag vara ärlig och säga att den nog inte har någon högre konstnärlig höjd. Hoppas du kan leva med det ;-)
Foton som ligger närmare erkännande som konstnärlig verkshöjd, eller helt enkelt ligger långt över denna gräns, blir förstås svårare att plagiera och med trovärdighet påstå att man inte har sett vad som påstås vara förlagan.
Så det är väl där knuten ligger, skapa mycket unika bilder så skyddar du dig från plagiat.
 

61397

Avslutat medlemskap
Om någon snor mina bilder må det vara hänt så länge man inte gör anspråk på mina gröna kroppkakor.
Jag har faktiskt för mig att det inte finns nån upphovsrätt alls på recept, så det är fritt fram att göra receptböcker av kända kockars recept och recept på gröna kroppkakor. Däremot kan nog den beskrivande texten ha nån form av upphovsrätt...
/FLiP
 
ANNONS