Annons

Canon L objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

spirellan

Aktiv medlem
Objektiv med beteckningen L vad har de för särskilda egenskaper och till vilka kamerahus används de? Ibland hänvisas till L-familjen, men vad menas?
/Mvh Eva-Lena
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
vill inte vara dum eller så, men allvarligt, det är väl en väldigt elementär fråga som är hur enkel som helst att ta reda på utan att behöva ta upp på ett forum? L står ju för lattjo, det är lattjo att ha en massa L-objektiv, därför har jag det.
 

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Men snälla, fäll ner pungen och landa!

Personen i fråga ställde en fråga, och fick en passande länk. Problemet löst och personen är troligtvis tacksam för det. Lägg ner.
 

cw-op

Aktiv medlem
Till Eva-Lena då så finns det en hel del skrivet på nätet om de flesta objektiv och deras prestanda, pros & cons. "L" står väl för Luxury vill jag minnas och det är genomgående högre & "proffsigare" kvalitet på dom än Canons övriga gluggar. Så gott som all L-optik håller hög optisk och mekanisk kvalitet ja tom priset är högre - Surprise surprise! (C;? JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
Men snälla, fäll ner pungen och landa!

Personen i fråga ställde en fråga, och fick en passande länk. Problemet löst och personen är troligtvis tacksam för det. Lägg ner.

Det kan ju hända att "Personen ifråga" ville ha mer info än några tjusiga bilder på vita & svarta vackra kameraobjektiv med röda ränder på? Du verkar uppjagad - Cool cat - Slappna av - Fortsätt att njuta av helgen - Det här fixar grabbarna i båtklubben(C;? .

Tillbaka till ordningen; Trådskaparen undrade vilka kameror som används med L-optiken. L-optiken passar ALLA Canons EOS-kameror både analoga och digitala /J
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Det kan ju hända att "Personen ifråga" ville ha mer info än några tjusiga bilder på vita & svarta vackra kameraobjektiv med röda ränder på? Du verkar uppjagad - Cool cat - Slappna av - Fortsätt att njuta av helgen - Det här fixar grabbarna i båtklubben(C;? .

Tillbaka till ordningen; Trådskaparen undrade vilka kameror som används med L-optiken. L-optiken passar ALLA Canons EOS-kameror både analoga och digitala /J
Jag får inte dit mitt EF 300 f/4 L på min F1 - något måse vara fel i det uttalandet...
 

spirellan

Aktiv medlem
Till Eva-Lena då så finns det en hel del skrivet på nätet om de flesta objektiv och deras prestanda, pros & cons. "L" står väl för Luxury vill jag minnas och det är genomgående högre & "proffsigare" kvalitet på dom än Canons övriga gluggar. Så gott som all L-optik håller hög optisk och mekanisk kvalitet ja tom priset är högre - Surprise surprise! (C;? JANNE
Jag har en EOS 450D, skulle det över huvud taget vara någon idé att använda L-optik om jag kom över ett objektiv för en rimlig peng.
/Eva-Lena
 

Zimsson_1

Aktiv medlem
Oftast så ju bättre objektiv desto bättre kvalitet även på en Canon 450D. Snabbare autofokus, bättre motjusegenskaper, bättre skärpa.
Så många brukar hävda, ett billigt hus med bra objektiv är bättre än tvärtom.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Oftast så ju bättre objektiv desto bättre kvalitet även på en Canon 450D. Snabbare autofokus, bättre motjusegenskaper, bättre skärpa.
Så många brukar hävda, ett billigt hus med bra objektiv är bättre än tvärtom.
Jag kör med L optik på mitt gamla EOS 350D hus och som skrevs - optiken är viktigare än huset.
 

Canon1022

Aktiv medlem
Jag får inte dit mitt EF 300 f/4 L på min F1 - något måse vara fel i det uttalandet...
Canon EOS
Från Wikipedia

Canon EOS (Electro-Optical System) är namnet på en produktfamilj som innefattar Canons modernare spegelreflexkameror (även kallat systemkameror) och kringutrustning. EOS-systemet lanserades 1987 med Canon EOS 650 och beteckningen används än idag för Canons digitala spegelreflexkameror. I samband med lanseringen av EOS-systemet lanserades också en ny serie objektiv, EF-serien, med autofokusmotorn i objektivet och där all kommunikation mellan objektiv och kamerahus skedde helt elektroniskt.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Jag har en EOS 450D, skulle det över huvud taget vara någon idé att använda L-optik om jag kom över ett objektiv för en rimlig peng.
/Eva-Lena
Självklart, sensorn och elektroniken i 450D som registrerar bilden är troligen betydligt bättre än vad det var i Canons ”seriösa” DSLR kameror för inte så många år sen. Alltså de kamerorna som då var det bästa du kunde köpa för att match Canons L-optik.

Canons omtalade EF 70-200mm L objektiv kom i första omgången för 14 år sen och torde hålla måttet än i dag, hade de kommit med en 450D då att montera på objektivet hade den säkert kostat astronomiska summor och endast de som verkligen tjänar stora pengar på sin fotografering hade haft råd. Ett antal die hard Canoniter hade säkert varit beredda att offra ena armen för en 450D.
 
ANNONS