Annons

Kvadratiska fotoramar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Jag gjorde ett antal bilder i 20x20 cm format, men har svårt att hitta kvadratiska ramar, typ 30x30 cm eller liknande. De flesta "standardramar är 24x30 eller andra oliksidiga proportioner.
Jag vill ha mina 20x20 cm bilder med passepartout till minst 30x30 cm ramar med glas, förståss.
Jag undrar om just kvadratiska ramar är så udda?
Varför finns det inte såna?
Har någon gjort sina ramar själv?
Var kan man hitta kvadratiska (helst billigare) ramar av ca. 30 eller 40 cm?
Hänvisa inte till IKEA. I Helsingborg hittade jag inga.
/Fred
 

wik

Aktiv medlem
Tror du kan hitta några på gallerix, (finns det i Halmstad?) har för mig att jag har sett kvadratiska ramar där, jag tycker deras ramar är snygga och inte speciellt dyra heller...

Kanske är värt att kolla om du har vägarna förbi...
 

Fred H

Aktiv medlem
Ja, det finns Gallerix här. Skall kolla, men de är inte billigast. Jag var faktiskt inne där för ett tag sedan, men det var magert med just kvadratiska ramar. Men de har löpmeter ramar i allafall.

Jerry, det var precis vad jag tänkte göra, men ville veta om andra har tillverkat sina ramar själva.
Sen kan man spreja med silver (eller annan) bilfärg. Så kan man även dölja eventuellt utspacklade kanter, tror jag.
Jag funderar också på att sätta in 20x20 bilder i olikformade ramar. Har någon synpunkter?
Jag tycker faktiskt inte om det rent estetiskt.
/Fred
 

anesthetist

Aktiv medlem
Fred H skrev:

Jag funderar också på att sätta in 20x20 bilder i olikformade ramar. Har någon synpunkter?
Jag tycker faktiskt inte om det rent estetiskt.
/Fred
Jag rekommenderar att du inte gör det om du inte gillar det rent estetiskt, hitta hellre något som du tycker om!
 

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Idag köpte jag finfina fyrkantiga ramar och passepartout på Kreatima på Sveavägen 42.

Storlekar från 20x20 till 35x35. Träfärg eller svarta. Vit eller svart passepartout.

Bra priser, ram 30x30 68:-, passepartout 35:-

// Lazze
 

Fred H

Aktiv medlem
Ziden skrev:
Hej,

Idag köpte jag finfina fyrkantiga ramar och passepartout på Kreatima på Sveavägen 42.

Storlekar från 20x20 till 35x35. Träfärg eller svarta. Vit eller svart passepartout.

Bra priser, ram 30x30 68:-, passepartout 35:-

// Lazze
Tack Lars. Ja, bra priser, men tyvärr bor jag i Halmstad, en bit ifrån Sceavägen. Jag hittade här, på Gallerix kvadratiska ramar av c:a 30x30 eller så men för mellan 100-200:- Passepartou har de inte. Billigare är att göra om bilderna till, säg 15x15 och sätta de i 20x20 ramar eller helt enkelt inte göra mera kvadratiska bilder.
/Fred
 

magnus67

Aktiv medlem
Jag var på Gallerix i Femman, Göteborg häromdan. Kvadratiska ramar finns, men passepartouter var det värre med. De kunde iochförsig skära till på beställning, men då blev det dyrt, dryga 100-lappen.
Nej, det blir väl till att skaffa kartong och skära själv. Finns flera trådar om att skära passepartouter, bara att söka.


Fred H skrev:
... eller helt enkelt inte göra mera kvadratiska bilder.
Nej, ge inte upp. Kvadratiskt är vackert!
 

Fred H

Aktiv medlem
Tack, Magnus. Det med att göra egna passepartou är int alls dum. Jag tänkte faktiskt köpa även ramlister. Det finns billiga på lokala Coop Forum. C:a 60:- för 2,40 m. Det finns 4-5 profiler att köpa. Sen glaset kan inte kosta så mycket heller. En glas´skärare från Clas Ohlsson eller Biltema kan vara värt att inhandla.
En bra idé för kvadratiska bilder fick jag från min yngsta dotter (32).
Hon köpte några kvadratiska målardukar,målade de med vit färg (men det går med andra också) sedan tryckte hon in fotona i mitten. Kanterna hade hon målat över med samma färg så de har fått ett litet "fransgt" utseende. Duken hängdes upp helt utan ramar, men Harald Nyborg säljer passande ramar också. De är inte för att sätta glasskiva i.
Jag tyckte om de.
Nu har jag sålt iden vidare, den är faktiskt gratis, hehehe...
/Fred
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Jag har hittat billiga ramar på Hornbach byggvaruhus, ligger i Malmö. Vet inte om dom finns på något annat ställe. dom har färdiga ramar, och en hel del olika som man kan beställa egna storlekar på..

Jörgen
 

gladers

Aktiv medlem
kvadratiska ramar..........

.........borde inte vara några som helst problem. Du vill inte prata om IKEA, men jag insisterar - det finns fin-fina kvadratramar på IKEA väldigt prisvärda och i storleken 50x50 (Reslig tror jag de heter). Annars finns de klassiska Nielsen-ramarna som går att köpa i "konfektion" eller i mått. De borde finnas i vilken välsorterad ramaffär som helst, dock lite dyrare.

lycka till!
 

Jonke O

Aktiv medlem
Har ni hittat nån internetbutik som säljer kvadratiska ramar????

Framkallade lite gamla släktbilder 20x20 som måste ramas in antingen i 20x20 el. 30x30.

/Jonas, JOP
 

Fred H

Aktiv medlem
Jag hittade billiga kvadratiska ramar 20x20 cm i EKO' hallen i Halmstad, i silver och furu varianter. Men jag inser att 20x20 bilder passar inte in. 15x15 bilder blir ganska bra, dock vill ha större.
Med erfarenheten att större kvadratiska ramar är svårare att hitta gör jag mina bilder i formatet antingen 1:1,5 eller 1:/1,33 som passar till flera ramar typ 30x40 cm.
Beträffande IKEA kan det vara så att de har bra ramar men när jag var der, för ett tag sedan, hade de inte det jag ville. Och jag åker inte varje dag från Halmstad till Helsingborg, den närmaste IKEA. Så de lokala möjligheterna skall användas. De lokal ramaffärerna är dock dubbelt så dyra än vissa varuhus. De senare har ganska bra ramar ändå.
/Fred
 

patrik_p

Aktiv medlem
Jag hittade billiga kvadratiska ramar 20x20 cm i EKO' hallen i Halmstad, i silver och furu varianter. Men jag inser att 20x20 bilder passar inte in. 15x15 bilder blir ganska bra, dock vill ha större.
Med erfarenheten att större kvadratiska ramar är svårare att hitta gör jag mina bilder i formatet antingen 1:1,5 eller 1:/1,33 som passar till flera ramar typ 30x40 cm.
Beträffande IKEA kan det vara så att de har bra ramar men när jag var der, för ett tag sedan, hade de inte det jag ville. Och jag åker inte varje dag från Halmstad till Helsingborg, den närmaste IKEA. Så de lokala möjligheterna skall användas. De lokal ramaffärerna är dock dubbelt så dyra än vissa varuhus. De senare har ganska bra ramar ändå.
/Fred
Öppnar tråden igen... Någon som vet någon internetbutik som säljer kvadratiska ramar för 20x20 bilder?
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag gjorde ett antal bilder i 20x20 cm format, men har svårt att hitta kvadratiska ramar, typ 30x30 cm eller liknande. De flesta "standardramar är 24x30 eller andra oliksidiga proportioner.
Jag vill ha mina 20x20 cm bilder med passepartout till minst 30x30 cm ramar med glas, förståss.
Jag undrar om just kvadratiska ramar är så udda?
Varför finns det inte såna?
Har någon gjort sina ramar själv?
Var kan man hitta kvadratiska (helst billigare) ramar av ca. 30 eller 40 cm?
Hänvisa inte till IKEA. I Helsingborg hittade jag inga.
/Fred
Gallerix har kvadratiska ramar, bl.a. 15 x15 och 30 x 30.I Luleå butiken gör dom också ram på beställning.
 

gorse

Aktiv medlem
Sist jag var på Ikea hade de stora tavlor med passpartout för billig penning. Och gillar man inte de som finns i sortimentet har de färdiga tavlor man kan köpa och kasta själva bilden.
 
ANNONS