Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film och foto från luften med quadrocopter

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av t ex Walkera X350 Pro quadrocopter med radiostyrning och att filma med kameragimbal? Se
http://www.rchobbysweden.se/multikoptrar/walkera-x350-pro-basic-quadrocopter-rtf/

Tittade förut på samma modell med kamerahållare men det börjar på allvar bli intressant nu med en sådan där gimbal som hänger lodrätt även när man svänger.

/Henningsson
Titta på Phantom istället. Så vitt jag förstår så är dom oerhört mycket större. Kolla på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=cfoLYTKObiU

Har själv en Phantom och påbörjat ett bygge av F550.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hur tung kamera kan man hänga på? Hittar inga uppgifter på det.
Max en GoPro (+en gimbal) c:a 3 hg. Den klarar att lyfta mer men, flygtiderna går ner kraftigt.
Har utrustat min med propellerskydd som tar en del tid. Jag har haft flygtider på ca 6 min. Batterivarning efter 4 min.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Sorry. I mitt inlägg skrev jag att Phantom är större. Menar då inte fysisk storlek, utan mängden sålda quadrokoptrar. DJI är STORA på marknaden.
 

iSolen.se

Guest
Sorry. I mitt inlägg skrev jag att Phantom är större. Menar då inte fysisk storlek, utan mängden sålda quadrokoptrar. DJI är STORA på marknaden.
Om man vill ha lite större kamera (mer än 300gram) och stabilare...blir det enormt dyrt....eller?

Å andra sidan, att dubbla antalet rotorer borde knappast dubbla priset.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om man vill ha lite större kamera (mer än 300gram) och stabilare...blir det enormt dyrt....eller?

Å andra sidan, att dubbla antalet rotorer borde knappast dubbla priset.
Det kan bli hur dyrt som helst, jag lovar. Min Phantom kostade 4700:- men total nu uppe i 8000:-
Ändå inte nöjd utan har påbörjat en ny maskin, DJI:s F550. Kommer att hålla nere priset genom att använda prylar från min Phantom, radio, motorer, gimbal, batterier, laddare och propellrar.
Ändå så kommer det att kosta 5000:- till. Men då har jag 2 st.
Och glöm inte GoPro kameran för c: a 4000:-.
Jag har köpt av Pitchup i Göteborg. Deras dyraste maskin kostar 78 000:- men jag har sett dyrare.

Men det är j---kligt kul, även att bygga själv.
 
Det kan bli hur dyrt som helst, jag lovar. Min Phantom kostade 4700:- men total nu uppe i 8000:-
Ändå inte nöjd utan har påbörjat en ny maskin, DJI:s F550. Kommer att hålla nere priset genom att använda prylar från min Phantom, radio, motorer, gimbal, batterier, laddare och propellrar.
Ändå så kommer det att kosta 5000:- till. Men då har jag 2 st.
Och glöm inte GoPro kameran för c: a 4000:-.
Jag har köpt av Pitchup i Göteborg. Deras dyraste maskin kostar 78 000:- men jag har sett dyrare.

Men det är j---kligt kul, även att bygga själv.
Har tittat ett tag på dji och walkeras och gillat att priset är lägre och att den är komplett med hållare och nu även gimbalen. Den fanns inte tidigare. Flygtiden är ju mycket längre på walkera 350 Pro men är det svårt att fota och filma med gimbal om man inte har direköverförd video så man kan se?

/Henningsson
 

iSolen.se

Guest
Det kan bli hur dyrt som helst, jag lovar. Min Phantom kostade 4700:- men total nu uppe i 8000:-
Ändå inte nöjd utan har påbörjat en ny maskin, DJI:s F550. Kommer att hålla nere priset genom att använda prylar från min Phantom, radio, motorer, gimbal, batterier, laddare och propellrar.
Ändå så kommer det att kosta 5000:- till. Men då har jag 2 st.
Och glöm inte GoPro kameran för c: a 4000:-.
Jag har köpt av Pitchup i Göteborg. Deras dyraste maskin kostar 78 000:- men jag har sett dyrare.

Men det är j---kligt kul, även att bygga själv.
Vad menar du med att bygga själv? Kommer de inte alltid som byggsats? Det är ju stora grejer.

Eller kan man byta ut komponenter lite som man vill? Såg en kille på youtube igår som bytte ut rotorbladen mot bättre presterande och prylen kraschade hårt efter 30 sekunder.

Edit:

Går det att ta professionella bilder med såna här eller skakar det för mycket? Bildexempel?

Jag har flugit helikopter och vinge, det är inte gratis och inte helt lätt att fota från men man kan fota med sin vanliga systemkamera.

Såg att det finns en hexakopter som klarar 0,8kg så en spegellös systemkamera borde den klara och då blir det bra upplösning.
 
Senast ändrad:

Dykhjelm

Aktiv medlem
Både ja och nej. DJI:s phantom är RTF (ready to fly). Övriga maskiner kan man köpa som byggsats eller ofta få färdig byggda. Det kan du välja själv.

Den maskin som jag nu håller på med att bygga DJI:s F550 kommer jag att utrusta med prylar från olika håll för att få ner priset.

Du kan plocka ihop egna maskiner om du vill. Finns hur mycket delar som helst att köpa, ramar motorer propellrar, autopiloter mm mm.
Stora maskiner klarar tunga kameror.

Ja du kan ta proffsbilder från dom. http://www.fotomicke.se/fotomicke/Master_Aerial_Photographer.html

Fotomicke är duktig på detta. Han använder D800 på en helikopter. Kolla alla hans videor.

Och visst så kraschar dom.
 

iSolen.se

Guest
Kom dessutom ihåg att det krävs tillstånd för att publicera bilder tagna från "luften" t ex från helikopter, luftballong mm.
http://www.blf.se/du-har-val-inte-glomt-att-skaffa-tillstand-for-att-sprida-dina-flygbilder/
Jo jag skaffar tillstånd från försvaret. De brukar vara rätt snabba.

Det gäller som sagt även alla som flygfotar från ballong o dyl så det är inget nytt men lite konstigt då det fotas och publiceras hejvilt från just dessa flygturer.
 
Nu är den beställd

Ja, nu har jag beställt en quadrocopter med gimbal. Det blev inte den tidigare utan en GoPro förberedd.
http://www.rchobbysweden.se/multikoptrar/quadrocoptrar/walkera-x350-pro-fpv-2-quadrocopter-rtf/
Mycket pengar för mig men ska bli rysligt spännande att komma igång med detta.

Kolla in följande så förstår ni varför.:)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dHdSqHMZrEY

Någon mer som testat just denna eller liknande? De har ju funnits ett tag nu.

/Johan
 

PMD

Aktiv medlem
Om man vill leka med flygfoto billigt och enkelt så kan man skaffa en Parrot AR.Drone. Den styr man med sin mobiltelefon eller surfplatta (iOS eller Android) via ett Ad-hoc-WiFi-nät. Mycket smidigt. Helikoptern är gyrostabiliserad så man behöver bara vicka på telefonen/surfplattan åt det håll man vill att den ska flyga. Släpper man kontroll-"knappen" på telefonens skärm så stannar helikoptern och hovrar.

Kameran ger 720p-video, av hyfsat kvalitet. Den är fast monterad och går inte att manövrera annat än genom att sikta med hela helikoptern. Man kan också ta stillbilder av rätt dålig kvalitet.

Men den är kul att leka med!

Nu finns också en GPS-enhet att köpa till som kan kopplas till helikopterns styrautomat. Man kan ladda in en rutt i GPS-enheten och sen flyger helikoptern helt autonomt. Ingen styrning från marken krävs.
 

iSolen.se

Guest
Om man vill leka med flygfot billigt och enkelt så kan man skaffa en Parrot AR.Drone. Den styr man med sin mobiltelefon eller surfplatta (iOS eller Android) via ett Ad-hoc-WiFi-nät. Mycket smidigt. Helikoptern är gyrostabiliserad så man behöver bara vicka på telefonen/surfplattan åt det håll man vill att den ska flyga. Släpper man kontroll-"knappen" på telefonens skärm så stannar helikoptern och hovrar.

Kameran ger 720p-video, av hyfsat kvalitet. Den är fast monterad och går inte att manövrera annat än genom att sikta med hela helikoptern. Man kan också ta stillbilder av rätt dålig kvalitet.

Men den är kul att leka med!

Nu finns också en GPS-enhet att köpa till som kan kopplas till helikopterns styrautomat. Man kan ladda in en rutt i GPS-enheten och sen flyger helikoptern helt autonomt. Ingen styrning från marken krävs.
Hur funkar det med stabilitet vs control? På tv ser allt så fint och mjukt ut, samtidigt som drönarna verkar flyga runt med vinden rätt bra när man ser dem i verkligheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undviker att flyga min om det blåser mycket, där "mycket" betyder mer än en lätt, lätt bris.

Parrot AR.Drone är väldigt lätt och tämligen vindkänslig. Jag kan inte ge någon exakt vindhastighet som den klarar, men jag har försökt i lite för hård vind och nätt och jämt klarat helikoptern från att krascha.

En krasch med en AR.Drone behöver å andra sidan inte betyda katastrof. Den är som sagt väldigt lätt och lär klara en krasch rätt bra. Förmodligen behöver man bara byta ut en eller några rotorer.

På de låga höjder man flyger med en AR.Drone blir det ganska ordentligt turbulent redan vid ganska låga vindhastigheter, och det är turbulensen som är besvärlig. Jag skulle tro att det går betydligt bättre för styrautomaten att hålla helikoptern på rätt köl på lite högre höjd där det blåser mer stadigt.
 

Mwd

Aktiv medlem
Johan, du skriver inget om din tidigare erfarenhet men jag tycker att det känns som den är något begränsad?? (Jag kan givetvis ha fel).
Filmen du länkar till visar en "drönare" som hovrar rakt över en trafikerad motorled.
Lova att du aldrig gör det eller liknande flygningar där det finns risk att skada folk.
Dessa prylar är skitkul men de faller som flugor från himlen p.g.a okunskap mm så vi kommer att få problem framöver.
Kika på http://www.rcflyg.se/forum/forum.php så får du mycket praktisk hjälp att komma igång.
Lyckat till, ha kul och flyg säkert.

// Mats W
 

iSolen.se

Guest
En liten fråga, jag har fotat en del från luften och det krävdes tillstånd från försvarsmakten innan jag kunde visa upp bilderna.

Gäller inte det drönare...som flyger under 100m eller...?
 
ANNONS