Annons

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

FlyerOne

Aktiv medlem
Kan bekräfta din iaktagelse *), men detta är ingenting som har med just det här objektivet att göra.

Gäller generellt för de vanligast använda bildstabiliseringssystemen, vare sig det handlar om objektiv- eller sensorstabiliserade system (hur det ligger till med gyrostabiliserade plattformar känner jag dock inte till). IS/VR respektive AS/SSS (etc.)-systemen har generellt en ganska låg övre bandbreddsgräns - våra handdarrningar går ju knappast högre än ca 2-3 Hz. Inga av dessa system klarar av de högre skakfrekvenser som orsakas av t.ex. spegelsmällar - dessa kan som bekant elimineras enbart genom användning av icke-rörliga eller inga speglar alls. Om man vill kunna se något genom sökaren vill säga - man kan ju alltid låsa spegeln ifall det går att köra blint.

Till sist, när det gäller ditt problem. De som vill ha max skärpa brukar slå ifrån antiskaksystemet vid slutartider över 1/250 eller 1/500 sekund eller så. Du får testa hur det ligger till för just ditt objektiv - det varierar lite mellan olika modeller.

*) Bäst att förtydliga detta - har inte använt just det här objektivet, men en del andra. Samt sensorstabiliserade system.
.
 

Pocca

Aktiv medlem
följade af nog snabb för t ex fotboll?

Har STORA planer på att köpa detta objektiv. Har dock på en del av de 20+ testerna jag sett/läst att en av de få negativa sidorna är "slö" af.

Jag hade främst tänkt ha det som allround till min 6D men även på en 7Dmk2 och då främst för rörliga motiv som dotter som simmar, hund som springer riktigt fort och sonens fotbollsmatcher på 5-mannaplan. Gemensamt för dessa är att jag har rätt bra koll på motivet och kan låsa af. Dock rör det dig rätt fort och frågan är egentligen om det är snabbt nog att följa så att hela serier blir skarpa. Då 7D2an är dom gjord för detta vill jag inte hå bet pga ett "slött" objektiv.

Kommer Tamronet begränsa eller låta 7D2an " glänsa"?
 

AWid

Aktiv medlem
Har STORA planer på att köpa detta objektiv. Har dock på en del av de 20+ testerna jag sett/läst att en av de få negativa sidorna är "slö" af.

Jag hade främst tänkt ha det som allround till min 6D men även på en 7Dmk2 och då främst för rörliga motiv som dotter som simmar, hund som springer riktigt fort och sonens fotbollsmatcher på 5-mannaplan. Gemensamt för dessa är att jag har rätt bra koll på motivet och kan låsa af. Dock rör det dig rätt fort och frågan är egentligen om det är snabbt nog att följa så att hela serier blir skarpa. Då 7D2an är dom gjord för detta vill jag inte hå bet pga ett "slött" objektiv.

Kommer Tamronet begränsa eller låta 7D2an " glänsa"?
Jag har objektivet, fast till Nikon (D800). Enligt min subjektiva uppfattning är gluggen väl så snabb som Nikons (helgonförklarade) original 24-70. Det är klart det hänger med i de exempel du räknar upp. Kan inte Canonprylar så bra, men tror inte skillnaden i AF-hastighet ens är märkbar mot motsvarande originalobjektiv från Canon.

Vibrationsdämpningen, priset och objektivets optiska egenskaper gör att din 7D2 verkligen kommer att glänsa:)

Men sen kan jag nog vara lite fundersam på om just 24-70 är ett optimalt brännviddsomfång på en kamera med APS-C-format. Men det är en annan fråga som du säkert själv har full koll på.

Red:
Ser nu att du har en 6D också. Till den måste den gluggen vara perfekt:)
 

b1967

Aktiv medlem
Har STORA planer på att köpa detta objektiv. Har dock på en del av de 20+ testerna jag sett/läst att en av de få negativa sidorna är "slö" af.

Jag hade främst tänkt ha det som allround till min 6D men även på en 7Dmk2 och då främst för rörliga motiv som dotter som simmar, hund som springer riktigt fort och sonens fotbollsmatcher på 5-mannaplan. Gemensamt för dessa är att jag har rätt bra koll på motivet och kan låsa af. Dock rör det dig rätt fort och frågan är egentligen om det är snabbt nog att följa så att hela serier blir skarpa. Då 7D2an är dom gjord för detta vill jag inte hå bet pga ett "slött" objektiv.

Kommer Tamronet begränsa eller låta 7D2an " glänsa"?
Hallå!
Jag har detta objektiv till min Nikon D750 och fotar nästan bara konserter med det och då oftast i rätt kasst ljus. Kan garantera att det absolut inte är någon slö AF i detta objektiv, inte ens i dåligt ljus!
De gånger jag får felfokuserade bilder beror det absolut inte på objektivet utan på att jag inte hunnit med att flytta AF-punkten till rätt ställe.

Köp det! Du kommer inte att bli besviken!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har oxå denna optik till min 6D, har aldrig reflekterat över att den skulle vara slö på AF.
Fantastisk optik med bra ljusstyrka och bildstabilisering.

Mycket användbart zoomomfång även om man såklart hade önskat att den kanske sträckte sig upp till 105 mm som Canons 24-105/4.0 gör men då får man ju som bekant göra avkall på ljusstyrkan.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- De som vill ha max skärpa brukar slå ifrån antiskaksystemet vid slutartider över 1/250 eller 1/500 sekund eller så. ---
Här har jag uttrryckt mig så att det kan finnas risk för feltolkning.

Jag borde ha skrivit:
Slå ifrån antiskaksystemet vid användning av KORTARE slutartider än 1/250 eller 1/500 (gränsen för vad som är optimalt varierar dock till viss del med brännvidden).
 

Krille

Aktiv medlem
Jag använde Tamrons 24-70/2,8 Di VC USD som referensglugg på tidningen FOTO, dels pga den höga optiska kvaliteten (en aning bättre än Nikons 24-70/2,8) och dels för att objektivet finns för både Canon och Nikon.
Och jag har det fortfarande som referens på Objektivtest.se. Visst, autofokusen är inte fullt så snabb som hos Canons och Nikons motsvarigheter men hittills har jag inte stött på en enda situation där Tamrons autofokus är den begränsande faktorn för andelen skarpa bilder. Rekommenderar tveklöst det objektivet.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Tycker att mina objektiv i liknande brännviddsområden som Nikon AF-S 50/1.8 G och Sigma 85/1,4 samt Nikon 70-288/2.8 VR II presterar bra mycket bättre.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jo, det är det väl OM man har det Tamron-zoomen som referensobjektiv. Man kan ju då lika gärna ha kitobjektivet som referensobjektiv - det som säljs mest.
Men det var i alla fall en zoom med.
 

Krille

Aktiv medlem
Jo, det är det väl OM man har det Tamron-zoomen som referensobjektiv. Man kan ju då lika gärna ha kitobjektivet som referensobjektiv - det som säljs mest.
Men det var i alla fall en zoom med.
Vid de tester där jag använde (och använder) Tamrons 24-70 som referensglugg förekommer sällan några kitobjektiv. Och i de fåtal fall det gör det brukar objektiven ifråga knappast vara några billiga zoomar för nybörjare.
Men jag kan ange en hel rad med objektiv som är skarpare än Tamron 24-70/2,8. Det är inga problem. Du hittar några av dem här
http://www.objektivtest.se/nyheter/tio-av-varldens-skarpaste-objektiv/

Men samtliga är fasta gluggar. Och de du nämner passar bara Nikon. Svårt att ha som referens då...
 

arkki

Ny medlem
Tamron slutade funka i kylan

Har någon annan fått samma problem att ungefär efter 1,5-2 timmar i ca. -20 grader kyla fryser troligtvis Tamron så att bländaren slutar fungera. Det låste sig någonstans kring F16 och då slutade även autofokus fungera, eftersom det fanns inte så mycket ljus när solen gick nere.
Jag bytte till Nikons Kit objektiv 18-105mm och det var inga problem fortsätta ta bilder med det. Enligt batterimätare i Nikon D7100 fanns det ca. 50% kvar ström i batteriet. Antingen förbrukar Tamron mycket mera ström än Nikons Kit objektiv, eller Tamron helt enkelt frös i kylan?
När jag kom hem då började Tamron funka igen i värme!
 
ANNONS