Annons

Fota i kyla sen in i värmen = immig kamera. Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Tänk att det är 15 minus ute & du fotar ca 40 min. Sen går du in & ska fota i värmen. Typ fota bröllopspar innan vigsel för att sen fota vigsel. Hinner kameran "tina".
Hur gör ni? Eller har det inte vart nåt problem?
 

Smw

Aktiv medlem
Tänk att det är 15 minus ute & du fotar ca 40 min. Sen går du in & ska fota i värmen. Typ fota bröllopspar innan vigsel för att sen fota vigsel. Hinner kameran "tina".
Hur gör ni? Eller har det inte vart nåt problem?
Hej !

Det vanliga vid utekallt fotografering är att stoppa kameran i en plastpåse ute, dvs innan
man går in i värmen och låter den tina där.

Går inte det så är enda möjligheten två kameror, en inomhus tills den första tinat.
Gäller då även blixtar mm.



Hur tånker du göra med brudparet ?
Ändrar vitbalansen ?

//MW
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tänk att det är 15 minus ute & du fotar ca 40 min. Sen går du in & ska fota i värmen. Typ fota bröllopspar innan vigsel för att sen fota vigsel. Hinner kameran "tina".
Hur gör ni? Eller har det inte vart nåt problem?
Det tar säkert 30-60 minuter innan din utrustning tinat upp och den är kondensfri. Men är det -20 ute och ni är ute så pass länge att kameran är "genomfrusen" så tar det nog längre än så.
Antingen två kameror - vilket du bör ha ändå vid denna typ av fotografering. Använd dem sedan som en ute och en inne. Eller så får du ha vinterisolerat överdrag på hus och optik.

Det är ganska vanligt förekommande på videokameror för att bl.a. hålla värmen på batterierna som annars tappat kraften i kylan.
 

nivas

Aktiv medlem
Som du nämner så är kanske det mest besvärligaste problemet att det kan bli imma på prylarna. Detta beror på att varm fuktigare inomhusluft kondenserar på den kalla utrustningen.
Om det blir ett problem eller inte beror på hur stor skillnaden i temperatur och luftfuktighet är.

Tricket är att värma upp prylarna innan fukten kommer i kontakt med utrustningen, vilket görs enklast genom att lämna grejerna i fotoväskan tills de har blivit någotsånär varma.

Har du brådis så är det bara att torka bort imman från linser och sökare med t.ex. en mikrofiberduk och plåta på. Imman försämrar ju bildkvaliteten, och det kan vara svårt att bedöma detta genom sökaren. Undvik att byta objektiv.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tänk att det är 15 minus ute & du fotar ca 40 min. Sen går du in & ska fota i värmen. Typ fota bröllopspar innan vigsel för att sen fota vigsel. Hinner kameran "tina".
Hur gör ni? Eller har det inte vart nåt problem?
Ha en setup inne i värmen. Riskera inget! Det kan bli kondens på spegeln och även inre element i objektiven och då är du tvärkörd.
 

Melmis

Aktiv medlem
Två kameror

Får det bli helt enkelt. Min andra får ligga inne i värme. Men jag kommer än dock behöva objektiven som vart ute i kylan... De har jag inte dubbelt av.
 

Pocca

Aktiv medlem
Får det bli helt enkelt. Min andra får ligga inne i värme. Men jag kommer än dock behöva objektiven som vart ute i kylan... De har jag inte dubbelt av.
Klokt val! Kolla gärna runt omdu kan låna objektiv som sitter på kameran som väntar inne. Så fort du tar av objektiven somvarit med ute finns stor risk att de immar igen (båda håll) och speciellt sodan mot kameran kan vara svårt att torka helt torr utan "spår".

Lycka till!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är objektiven som har lättast för att imma igen, även om det ofta är svårast att få bort imman om den väl satt sig på kameran.

Så att ha en extra kamera inne, men inga objektiv till den, det löser inte problemet.
 
ANNONS