Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Hur gick det sedan?

jag ska ju sätta i mer minne. kommer utöka mina 8gb till 24gb efter jul.
Hej Andreas och God Fortsättning på det nya året !
Jul och Nyår har passerat och det är nog många som undrar hur det gått med dina problem med LR o PS.
Har du fått utökat RAM-minnet från 8 till 24 GB? I så fall har det fått den effekt som du önskat?
 

pic-tor

Aktiv medlem
Hej Andreas och God Fortsättning på det nya året !
Jul och Nyår har passerat och det är nog många som undrar hur det gått med dina problem med LR o PS.
Har du fått utökat RAM-minnet från 8 till 24 GB? I så fall har det fått den effekt som du önskat?
Jag kan också svara eftersom jag har haft samma problem som Andreas. Min lösning blev en extern SSD 512 GB Transcend med Thunderbolt. På SSD:n har jag Mac OS X och programmen. LR startar på ca 15 sek, mot ca 2 min tidigare. LR rullar på utan väntetider. Enormt stor skillnad mot tidigare. Jag valde extern SSD för att slippa ta isär iMacen. Intern SSD är en aning billigare och snabbare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Andreas och God Fortsättning på det nya året !
Jul och Nyår har passerat och det är nog många som undrar hur det gått med dina problem med LR o PS.
Har du fått utökat RAM-minnet från 8 till 24 GB? I så fall har det fått den effekt som du önskat?
Hej. Det nya minnet är installerat. Tyvärr blev det ju ingen enorm skillnad. Det blev ingen ny dator liksom. Men antar att vanligt bruk av datorn och dess hastighet har inte så mycket med minnet att göra.

Har dock märkt att programmen startar och stänger av sig lite snabbare än förut.

Har inte jobbat så mycket med datorn så har inte testat allt men som sagt så känns det inte som det gjorde så stor skillnad. Har dock inte haft lika mycket problem med att datorn får dessa perioder där allt blir extremt långsamt och segt. Men jag får jobba vidare ett tag till för att se hur den beter sig.

Nästa steg är väl annars ssd. Men det där vänta då jag sparar mina pengar till resa nu.
 

martin991

Aktiv medlem
Hej. Det nya minnet är installerat. Tyvärr blev det ju ingen enorm skillnad. Det blev ingen ny dator liksom. Men antar att vanligt bruk av datorn och dess hastighet har inte så mycket med minnet att göra.



Har dock märkt att programmen startar och stänger av sig lite snabbare än förut.



Har inte jobbat så mycket med datorn så har inte testat allt men som sagt så känns det inte som det gjorde så stor skillnad. Har dock inte haft lika mycket problem med att datorn får dessa perioder där allt blir extremt långsamt och segt. Men jag får jobba vidare ett tag till för att se hur den beter sig.



Nästa steg är väl annars ssd. Men det där vänta då jag sparar mina pengar till resa nu.


Precis exakt vad jag skrivit långt tidigare. Inlägget innan följde mitt råd och det hjälpte.
Fördelen med forum är att man kan få hjälp av andra. Det är inte ofta man kan få hjälp av någon som har exakt en likadan dator, eller pryl i övrigt, men i detta fall hade du det.
Synd för dig att du inte lyssnade. Det hade besparat dig både tid och frustration.
Det hade också besparat oss andra en hel del tid och det fick mig att sluta kommentera i tråden. Det finns ju ingen vits att försöka tipsa någon som redan bestämt sig för att man har fel.
 

martin991

Aktiv medlem
Lightroom gör backup av katalogerna. Man kan själv ställa in hur ofta. Jag har "en gång i veckan" inställd.


Mycket konstigt! Jag kör också en gång i veckan och har gjort så sedan LR 4. Aldrig ändrat några inställningar och inte raderat något manuellt.
På ett bibliotek med ca 30.000 bilder så är hela mappen med backups ca 5gb
 
ANNONS