Annons

Vigselfoto i Stockholms stadshus - brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått den otvetydiga äran att fotografera ett par vänners vigsel i stadshuet i Stockholm.
Nu undrar jag: har någon här koll på lämplig brännvidd för detta?

Det är alltså specifikt förhållandena i vigselrummet i stadshuset jag undrar över. Efter vad jag förstår är det inte så stort, så jag gissar att man hamnar någonstans 35-50 mm. Men säker kunskap skulle uppskattas!
Jag är relativt välförsedd med objektiv att välja bland, men räknar inte med att ha tid att byta när jag väl kommer dit. Och jag tror inte jag kan reka i förväg.
 

Göran R

Aktiv medlem
Vidvinkligt och ljusstarkt

Hej,
Själva Vigselakten ske i ett rum som är ganska litet så från "Normal" ner till 24mm kan vara användbart. Det är även lite dåligt med ljus. Dom kan öppna dörrarna in till nästa rum för att få lite mera djup i utrymmet.

Det är även vanligt att man tar bilder i trappan upp till det rummet som vigslarna förtätas i.
Det kan dock vara mycket folk och kö i trappan så det gäller att vara effektiv om det är många Vigslar bokade.

Om du har tillgång till två kamerahus så ta med det för att snabbt kunna välja mellan vidvinkel och normal.
Mera traditionella bröllopsbilder kan med fördel tas ute på gården eller i miljön runt Stadshuset om vädret är ok.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för svar!
Japp, kommer ha två kamerahus, törs aldrig ha bara ett när jag fotar bröllop. Och vi har planerat lite fotografering runtom sedan. Det finns ju alltid pelargången om det ösregnar!

Följdfråga om dåligt ljus: har du - eller någon annan här - känsla för vilka ISO man typiskt hamnar på om man kör f/2,8? I vigselrummet alltså.

Det mest flexibla gällande brännvidd lär ju vara att köra med min 24-70/2,8, och större bländare kanske ställer till det med för kort skärpedjup (jag kör fullformat). Men jag har fasta 24, 35 och 50 mm som jag också skulle kunna tillgripa om det är för mörkt för f/2,8.
 
ANNONS