Annons

Tamron 70-200 vs Tamrom 70-200 G2

Produkter
(logga in för att koppla)

Kisco

Aktiv medlem
Hej.

Jag tänker köpa ett Tamron 70-200, 2,8 och kan välja på
Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD eller
Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD G2 .

Prisskillnaden är ca 5000 kr. Min fråga är om det är värt 5000 kr för G2 (vilket jag inbillar mig) eller vad tror ni? Antagligen väljer jag ett G2 men det vore intressant att höra vad ni tycker.
 

Kisco

Aktiv medlem
Jag tänker fota natur...fåglar och djur i första hand. Sen naturbilder, scenerier, vyer och liknande.
Jag är i Nordnorge 2 ggr/år och havsfiskar. Ofta ser vi uttrar, tumlare, örnar, vanliga "trutar" och ibland späckhuggare. Sen har vi fjordarna och vatten, snö på toppar och regn, regn regn....

Jag har sommarställe i Roslagen och vill ta bilder därifrån på havet, djur och natur samt från Norge.
Sedan tidigare har jag ett Tamron 150-600 G2 och ett Canon vidvinkel, 10-22. Förra året köpte jag en Canon 7D M II och då följde ett EF-s 18-200 objektiv med. Jag inbillar mig att ett 70-200 ska ta bättre och skarpare bilder.
 

Szajda

Aktiv medlem
Jag tänker fota natur...fåglar och djur i första hand. Sen naturbilder, scenerier, vyer och liknande.
Jag är i Nordnorge 2 ggr/år och havsfiskar. Ofta ser vi uttrar, tumlare, örnar, vanliga "trutar" och ibland späckhuggare. Sen har vi fjordarna och vatten, snö på toppar och regn, regn regn....

Jag har sommarställe i Roslagen och vill ta bilder därifrån på havet, djur och natur samt från Norge.
Sedan tidigare har jag ett Tamron 150-600 G2 och ett Canon vidvinkel, 10-22. Förra året köpte jag en Canon 7D M II och då följde ett EF-s 18-200 objektiv med. Jag inbillar mig att ett 70-200 ska ta bättre och skarpare bilder.
Well 70-200 G2 kommer ta fantastiska bilder speciellt på nära och medium avstånd. Likaså är det perfekt för inomhus speciellt med f2.8

Men för det du beskriver tycker jag inte 70-200 G2 är lämplig eller optimal objektivet. Utan din 150-600 G2 är klart bättre på speciellt när du har distans till djur och fåglar.

Det är vad tycker och inte något absolut. Men jag tycker du slänger pengarna i sjön med 70-200 när du har dom andra objektiven så behöver du inte 70-200.
 

Kisco

Aktiv medlem
Jag vill (tycker jag behöver) ett bättre objektiv som är mer ljusstarkt. 150-600-objektivet "tappar" när jag zoomar in, ett 70-200 kommer att klara av ljusförhållanden bättre vilket ska göra att jag kan "croppa" bättre, få mer skärpa i bilder som jag beskär......inbillar jag mig.
 

Szajda

Aktiv medlem
Jag vill (tycker jag behöver) ett bättre objektiv som är mer ljusstarkt. 150-600-objektivet "tappar" när jag zoomar in, ett 70-200 kommer att klara av ljusförhållanden bättre vilket ska göra att jag kan "croppa" bättre, få mer skärpa i bilder som jag beskär......inbillar jag mig.
Först och främst försök att undvika att "croppa" för man förlorar kvalité på bilden varje gång. Kör med "fill the frame" tekniken.

En fråga. Kommer du fotografera i dagtid eller när det är mörkare tiden på dygnet. För om inte så vågar jag säga att du tyvärr får lite om någon fördel alls med 70-200.

Sedan spelar avståndet och så roll hur långt borta från objektet är du? för är du t.ex 60-100m eller längre så vinner ditt 150-600 lätt.

Skärpan Blir svår att avgöra
 

Kisco

Aktiv medlem
Det är klart avståndet spelar roll och 150-600 klarar avstånd ganska bra. Grejen är att
det är ett ljussvagt objektv och zoom in på 600 mm och få knivskarpa bilder tycker jag är svårt när det är ljussvagt ute. I min värld (lilla) trodde jag att "croppa" skulle lösa det problemet.,
Kanske ska jag köpa ett 85mm objektiv istället...
 

Szajda

Aktiv medlem
Det är klart avståndet spelar roll och 150-600 klarar avstånd ganska bra. Grejen är att
det är ett ljussvagt objektv och zoom in på 600 mm och få knivskarpa bilder tycker jag är svårt när det är ljussvagt ute. I min värld (lilla) trodde jag att "croppa" skulle lösa det problemet.,
Kanske ska jag köpa ett 85mm objektiv istället...
Well ett 70-300 f4 eller 100-400 f4 skulle jag rekommendera dig.
 
ANNONS