Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Gammal tråd jag vet. Men idag råkade jag ut för en jägare som slängde ut mig och min kopplade hund från skogen. Hade ju tänkt att fotografera lövträden. Hade en bra pratstund med gubben innan jag gick därifrån med humöret i botten....
Aja så kan det gå, hoppas de inte såg en enda älg!
Tror du ska vara glad för det. En Norma Oryx i ryggen är inget att rekommendera. Fråga älgen.
 

Joakim88

Aktiv medlem
kommer det en icke-jägare och promenerar i skogen där de pågår jakt så måste jaktlaget avbryta jakten.
Dock är det ofta så att jägare tror dom äger skogen och bestämmer vem som får vara där.

Men jag har inget intresse av att förstöra för dom så jag undviker att vara där dom jagar. Dom gör detta ett par veckor per år. Dessutom så är de inte jakt överallt i skogen. Man både ser och hör där det är jakt.

Jag fotar dock lite i skogskanten och där jag vet att de inte är jakt, och jag har alltid en orange mössa på mig.

Måste man vara just där så fråga en jägare om du får följa med istället, så kanske man får uppleva lite vilt som man kan fota :)

Absolut mitt mål var inte att störa alls, utan att ta mig från punkt A till B och fotografera lite träd som jag visste var gul/röd vid punkt B. Men det får bli en annan gång.
Men det var just denna Gubbens sätt som fick mig på riktigt dåligt humör.
Liknande "jag äger denna skog och allt vilt, skräm inte bort dem med din kamera å Jycke"
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Hur gjorde han när han "slängde ut dig från skogen"? En del jägare brukar hävda att jakt går före allemansrätten, men så vitt jag vet finns det ingen rättslig grund för det påståendet. Bärplockare (icke-kommersiella), hundrastare och naturfotografer bör kunna samsas i skogarna även när det pågår jakt. Alla bör ta hänsyn till varandra och inte envist hävda att den andre ska bort.
Nyttjanderätten går före allemansrätten, skogsnäring och jakt räknas dit..

är själv inbiten jägare och måste erkänna att det finns många "tväratyper" bland oss jägare
själv är jag den trevliga typen som alltid gör "patronur" när jag möter någon i skogen, och förklarar gärna med ett glatt leende vad vi gör..
 

Kisco

Aktiv medlem
Tycker den här diskussionen är lite fånig. Jag har full förståelse för att jägare har synpunkter på om det kommer in personer i jaktområdet. Hur man blir bemött beror mycket på en själv och jag har aldrig blivit dåligt bemött när jag är positiv själv.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Från naturvårdsverkets hemsida

"Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.

I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande.

Regler för jakt
Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vara i skogen, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa hänsyn till jägarna.

Om du har med dig vapen eller fångstredskap i naturen krävs i de allra flesta fall att du har fått tillåtelse av markägaren eller jakträttsinnehavaren. Kontakta polisen för mer information om transport och övrig hantering av vapen."
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ni naturfotografer törs ni gå ut i skogen nu under pågående älgjakt??
Förra året i oktober var jag ute med min kamera tidigt...plötsligt kom en jägare o undrade vad jag höll på..."Vad tycker du det ser ut som" svarade jag. Han blev mycket sur o påpekade att jag borde pysa därifrån!!! Vilken fräckhet. Sen sa han när jag inte ville dra..."Jaja nu vet du...skyll dej själv" Jag trodde knappt mina öron...Skyll dej själv!!! Om jag blir skjuten eller.....Jag tycker inte om jakt o detta spädde på mina åsikter.
Varför skall du ut i skogen under pågående jakt?
Jakten pågår ett par veckor om året så låt dem vara i fred under den tiden!
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det är likadant på storstadens trottoarer och i kollektivtrafiken: "Varför går du här, jag ska ju hem!", "Flytta på dig, jag ska sitta", "Jag står här, du får gå runt", "Ojdå, men jag håller faktiskt en telefon i handen"
Det är ganska ofta man vill bo i skogen, men tydligen är det likadant där :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nyttjanderätten går före allemansrätten, skogsnäring och jakt räknas dit..
Allemansrätten upphävs inte av att det förekommer jakt i markerna, men allemansrätten bygger på att "inte störa, inte förstöra", så den som vill utnyttja allemansrätten där jakt pågår måste förstås ta hänsyn till det.
 

gnagethazze

Avslutat medlemskap
Anfaller den inte?
http://www.cbc.ca/canada/saskatchewan/story/2007/11/01/wolf-verdict.html
http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=44d94f6e-11cd-46b6-84c4-3f48d8df838b

Den som söker, han finner.

Det är märkligt hur ofta folk som själva inte bor inpå vargrevirer så ofta spär på osanningen att vargar inte anfaller människor. Det är klart, de behöver ju inte ta konsekvensen själva om en människa attackeras. För är det någon annas unge som går åt så spelar det ju ingen roll, bara ens egna barn är i säkerhet.

För inte ens fem år sedan hävdade samma människor att varken björn eller varg anfaller människor. Nu när flera människor de senaste åren har blivit dödade av björn både i Finland och i Sverige, så har de förnuftigt nog hållit tyst om teddybjörnens gullighet. Vad säger de sen när en människa blir offer för vargar här i Norden? "Ja, ja, det skedde ju ute i obygden, här i Stockholm går man iaf säker, varför flyttar folk inte hit om de är rädda?"

Det lustigaste var när någon fraktade en varg till Stockholm för några år sedan, för att se hur stockholmarna reagerar på att ha en varg inpå knuten. Vad hände? Jo, det blev ju en kalabalik utan dess like i media och alla krävde att vargen ska avlivas. Vilket också skedde, med assistans av den rara svenska polisen.

Själv bor jag endast ett stenkast från ett av vargreviren i länet. Jag har ingenting emot bestarna, har ett par gånger försökt fota dem i deras naturliga miljö. Men jag respekterar dess djuriskhet och käftars styrka, dess målvedvetenhet i flock och jag reagerar på den hätska och snedvridna propagandan som människor som själva inte skulle godkänna vargen i sitt närområde, för. Om ni älskar vargen, varför inte plantera ut några i er närområde? "Va, de trivs väl inte här, varför ska vi ta dem hit, det är ju mycket bättre förhållanden för dem ute i ...i.. någonannanstans! Men absolut inte här! Väl?". Sure!


.
Den farligaste platsen att bo på är väl den jag själv bor på! Mitt inne i stan, det är på egen risk man går ut, rån, misshandel och våldtäckt mm...Skulle själv inte ha nått emot att bo där det finns både varg och björn, man får anpassa sig helt enkelt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den farligaste platsen att bo på är väl den jag själv bor på! Mitt inne i stan, det är på egen risk man går ut, rån, misshandel och våldtäckt mm...Skulle själv inte ha nått emot att bo där det finns både varg och björn, man får anpassa sig helt enkelt.
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-9-10
2016 dog drygt 91 000 personer i Sverige. Hjärt-kärlsjukdomar och tumörer är de vanligaste dödsorsakerna. Antalet personer som dog till följd av övergrepp minskade jämfört med år 2015, men bland unga män är dessa dödsfall fortfarande på en hög nivå.
 

iSolen.se

Guest
Hur gjorde han när han "slängde ut dig från skogen"? En del jägare brukar hävda att jakt går före allemansrätten, men så vitt jag vet finns det ingen rättslig grund för det påståendet. Bärplockare (icke-kommersiella), hundrastare och naturfotografer bör kunna samsas i skogarna även när det pågår jakt. Alla bör ta hänsyn till varandra och inte envist hävda att den andre ska bort.
Tror inte heller jakt juridiskt går före allemansrätten men jag tycker det är fel att hävda allemansrätten på ett sätt som går emot markägarens intressen. Det är ändå hans mark och han kanske säljer platser i jaktlaget eller fyller frysen med älgkött.

Enklaste lösningen är att kommunicera med jaktlaget så att man inte springer i vägen och att sätta på ett orange band i hatten el motsvarande.

Edit:

Nyttjanderätten går före allemansrätten, skogsnäring och jakt räknas dit..

...
Då är det utrett. Jakt går före.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om någon går ut i skogen, medveten om att jakt pågår, och faktiskt råkar träffas av en förlupen kula. Vems är då skulden?
Skytten som deltagit i organiserad jakt, siktat mot en älg och skjutit. I kikarsiktet synte inte den lilla grenen trettio meter hitom älgen. Den lilla grenen som fick kulan att ändra bana och istället för älgen träffa en fotograf ytterligare hundra meter bort.
Eller är det fotografen som sett skylten om att jakt pågår, men tänkt att ”va fan de får väl ha uppsikt. De ser väl skillnad på älg och folk”.
Om personen å andra sida är omedveten om att jakt pågår, förändrar det skuldfrågan?
Har jägare fler skäl att ”jaga bort” allmänheten under pågående jakt än bara att de stör?
 

iSolen.se

Guest
Om någon går ut i skogen, medveten om att jakt pågår, och faktiskt råkar träffas av en förlupen kula. Vems är då skulden?
Skytten som deltagit i organiserad jakt, siktat mot en älg och skjutit. I kikarsiktet synte inte den lilla grenen trettio meter hitom älgen. Den lilla grenen som fick kulan att ändra bana och istället för älgen träffa en fotograf ytterligare hundra meter bort.
Eller är det fotografen som sett skylten om att jakt pågår, men tänkt att ”va fan de får väl ha uppsikt. De ser väl skillnad på älg och folk”.
Om personen å andra sida är omedveten om att jakt pågår, förändrar det skuldfrågan?
Har jägare fler skäl att ”jaga bort” allmänheten under pågående jakt än bara att de stör?
Skyttens (eller möjligen en medhjälpares) fel men vad hjälper det om man blir ihjälskjuten?
 

Zebulah

Aktiv medlem
Känner en person

som på fullaste allvar säger "att hon utan tvekan går ut på ett övergångsställe även om hon riskerar att bli påkörd av en bil därför att hon har rätt". Argumentet att hon kanske dör eller får sitta i rullstol resten av livet ger hon full f*n i. Och ja jag vet att inte zebraregeln egentligen ger henne rätt att göra så men troligen lär bilföraren fällas.

På samma sätt försöker jag undvika skogen där det pågår älgjakt. Spelar ingen roll om skytten alltid är ansvarig för den avlossade kulan som kanske ändrar riktning pga en gren eller liknande. Det är JAG som förlorar.

Så mitt väl och ve går faktiskt före min rätt att vistas var jag vill.
 

Kisco

Aktiv medlem
Om någon går ut i skogen, medveten om att jakt pågår, och faktiskt råkar träffas av en förlupen kula. Vems är då skulden?
Skytten som deltagit i organiserad jakt, siktat mot en älg och skjutit. I kikarsiktet synte inte den lilla grenen trettio meter hitom älgen. Den lilla grenen som fick kulan att ändra bana och istället för älgen träffa en fotograf ytterligare hundra meter bort.
Eller är det fotografen som sett skylten om att jakt pågår, men tänkt att ”va fan de får väl ha uppsikt. De ser väl skillnad på älg och folk”.
Om personen å andra sida är omedveten om att jakt pågår, förändrar det skuldfrågan?
Har jägare fler skäl att ”jaga bort” allmänheten under pågående jakt än bara att de stör?
Så här är det...
En skytt äralltid ansvarig för att han uppfyller säkerheten vid ett avlossat skott. Jägaren måste vara hundra säker på att inte kulan fortsätter sin bana genom att ha ett "skottfång" bakom målet.
Jägaren är ansvarig för att inga hinder finns i vägen vilket innebär att skjutområdet ska rensas från sly och liknande. Finns grenar etc i vägen får jägaren inte avlossa ett skott.

Utöver det blir det bara spekulationer om vems fel det är. Tror ingen vill vara ansvarig för att ha skjutit någon.... eller att någon är så dum som du skriver och beger sig in i ett jaktområdet på det sätt du beskriver.

Vad är problemet? Som flera andra skriver finns det fullt med fototillfällen eller vandringsplatser under jakttider där ingen jakt bedrivs.
 
Senast ändrad:
ANNONS