Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji XT2 eller Xpro-2

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Allt var inte battre forr. Nikon introducerade mojligheten att andra blandare med hoger pekfinger redan pa F5, F100 och F6. Det var Guigiaro, en mastare pa industridesign som forstod att det fungerade battre, sarskilt for zoomlinser.

Om man har ett objektiv dar tyngdpunkten ligger ratt foredrar jag att lata kamera/lins vila i handflatan och att skota zoomen med vanster fingrar och allt annat med hoger.

Pa Nikon, blandare med hoger pekfinger, slutartid med hoger tumme och ISO genom att trycka ned en knapp med hoger pek och andra med hoger tumme. Allt utan att andra grepp.

Pa Fuji maste du andra position pa vanstern for att skota blandaren. For ISO maste du flytta hoger hand till vanster ovansida av kameran, alternativt anvanda vanstern och for slutartiden ar det eventuellt mojligt med hoger tumme, men jag kanner att jag behover tva fingrar.

Jag vill inte ens veta hur bokigt det blir i portrattlage eller med greppet-

Jag haller med om att Sony har ergonomiska brister, t.ex. att det ar latt att komma at fel funktioner nar man forsoker andra ISO nar man har ogat mot sokaren och rattarna ar inte lika bra som Nikons.
Man kan säga att min D3x eller canon 1ds mark 2 med deras stora grepp är betydligt bättre än min D850 eller min fuji, men vem vill släpa tegelstenar idag? Är du sportfotograf o behöver den snabbaste kameran och ändå kör med tunga telen så kvittar det om kameran väger 500g eller 1,3 kg.

Jag har sprungit runt med först hasselblad 6x6, sedan pentax 6x7, sedan 1ds, sedan 2 st 1ds mark 2, sedan D3x o D700, sedan 5d mark 2 och D700 när jag körde resefoto till nästan 100% blandade med bröllop o porträtt/företagsjobb. För mig är en kamera ett verktyg ibland passar min D850 annars föredrar jag lättare kameror som fuji för resor och mycket annat.

Största skälet till att jag föredrar fuji är att optiken är lätt o riktigt bra speciellt i motljus, få nikon optik är bra i motljus.
Nr 2 är att kameran är diskret,liten o smidig ser ut som en gammal kamera, folk brys sig mindre om du springer med den än tex D850 med en 24-70 zoom på. Fördel med det är att du kan ta bilder på folk som är avslappnande, och inte stela framför kameran, som många blir om du går fram o frågar först om det är ok att du tar bild på dom.

Jag brukar fråga efter dom första spontana bilderna om det är ok att ta bild och ibland får du en bättre en bild då.
Fördel 3 jag upplever det som roligare att plåta med Fuji än Nikon, canon osv, jag gillar det manuella analoga känslan så till diskret resefotografering, gatufoto så gillar jag fuji till 100%.
Däremot är fuji kameran inte bäst till allt, ska jag köra ett stort porträtt jobb med studio blixtar så väljer jag Nikon D850 med tex 85 1,4, då passar det handhavandet bättre, visst kameran är tyngre men kör du stående porträtt så är den bättre om du ska mata på i timmar samma sak, ingen störs av kameran alla vet att dom ska fotas och du har tid att jobba med dom så att dom blir avslappnande.
Till interiör föredrar jag D850 pga större sensorn där kan det synas mer samt jag jobbar med profoto blixt a1 på kameran.
Ingen kamera är bäst på allt men något som har krympt det är skillnaden i bildkvalitet mellan tex en D850 o fuji. Trots mer upplösning större sensor så är det ytterst svårt att se skillnad på en A3/a4 print om det inte är extremt svårt ljus på bilden. Lika lite skiljer det mellan Fuji mellanformatare och min Nikon D850. Visst jag gillade gfx när jag testade den lika liten som D850 men lite vassare men betydligt dyrare om du räknar in optiken.
Med Nikon och canon får du tillgång till 3 parts optik som kan vara bättre än orginal till oftast låga priser.

Det var betydligt större skillnad förut på analoga tiden då såg du skillnad på bild tryckt i tidningen på A4 storlek om du jämförde mellan mellanformat och småbild. En större kamera kan vara bättre för viss fotografering men om inte kunden ser skillnad på bilden o du kan jobba mer diskret o få till mer bilder i tex gatufoto eller resefoto med en mindre kamera som tex fuji så föredrar jag den för dom jobben.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag stallde mig samma fraga, men det blev en Sony A7iii.

Jag tycker Fuji har en egendomlig ergonomi. Jag gillar inte att anvanda vansterhanden till att bade zooma och stalla blandaren.

Ratten for slutartid ar bokig att stalla med tummen nar man haller kameran mot ogat. Det ar nastan sa man maste ta ner kameran och greppa ratten med tva fingrar.

ISO-ratten sitter till vanster och samma har, man maste mer eller mindre ta ner kameran fran ogat,
den kan inte manovreras under tiden man fotograferar.

Fuji passar bast for de som fotograferar med automatik.
Jag håller verkligen inte alls med. Det är ju just rattarna och den mer "analoga" designen som är en av de stora fördelarna med Fuji. Det är så otroligt intuitivt och kul att använda deras grejor. Jag har inga som helst problem att ändra nåt medans jag fortfarande håller upp kameran till ögat iaf. Fast samtidigt ser jag heller inga problem med att ta ner kameran från ögat för att ändra nåt.
Sen att det skulle passa bäst till de som fotar i auto är motsatsen till min upplevelse också. Tycker det är snabbare och smidigare att ändra saker på min Fuji-utrustning än vad det var på min Nikon-utrustning. Kör man auto tar man ju tom. bort en stor anledning att ens köra systemkamera..

Det enda jag ergonomimässigt kan klaga lite på med Fuji's kamerahus är att de generellt sett har lite för små grepp.
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag har båda kamerorna och jag använder dem både privat och i jobbet. I mitt tycke trivs X-Pro2:an bäst med fasta gluggar, jag använder den främst med 14, 18 och 23mm. X-T2:an använder jag tillsammans med 18-55, 18-135 och 55-200mm. När jag jobbar brukar jag montera på ett batterigrepp för att få lite längre batteritid.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En tanke: Det verkar mer och mer troligt att Nikon lanserar tva APS-C kameror som riktar in sig pa Fujifilms segment, ryktas vara pa marknaden fore jul.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Dom kan lansera hur många dom vill dom har ingen bra optik serie till dom. Fuji är välkänt duktiga på optik.
Jag tror att Nikon (och Canon!) kommer att med tiden ta en signifikant andel av den marknaden... Nikon ar kanske inte lika valkanda, men ganska duktiga pa optik... ;-)
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Hämtade min XT-2 igår, återlämnade den idag skärmen funkar nämligen inte alls utan ett mörkgrått brus är det ända man ser...…………………………..:-(. Vi får se om jag tar en ny eller om jag hoppar av.
 

Brix

Aktiv medlem
Hämtade min XT-2 igår, återlämnade den idag skärmen funkar nämligen inte alls utan ett mörkgrått brus är det ända man ser...…………………………..:-(. Vi får se om jag tar en ny eller om jag hoppar av.
Skumt. Men bara för att det var så på ett exemplar så är det inte det på alla :p Har inte haft det problemet själv eller läst om nån annan som haft det så det är nog inget vanligt problem ändå. Låter ju ungefär som bilden man får när man har skyddslocket på kamerahuset alternativt locket på ett monterat objektiv.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tror att Nikon (och Canon!) kommer att med tiden ta en signifikant andel av den marknaden... Nikon ar kanske inte lika valkanda, men ganska duktiga pa optik... ;-)
Jag har haft typ alla av nikons så kallade bästa objektiv är inte speciellt impad. Bytt ut flera mot sigmas art optik. Nikons 24-70 är inte ens skarpare än Fuji kitoptik om du studerar en A4 print. Jämför du med en fast sigma art får den pisk.
 

snap01

Aktiv medlem
Här är bilder tagna i kraftig motljus med fuji kitzoom som är riktigt vass i motljus.Den är tydligt bättre än nikons pro zoom 24-70 i det avseendet. Jag har en tråd där jag visade hur kass nikons 14-24 på fs med tydliga bildexempel där inte ens solen är med i bild.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Här är bilder tagna i kraftig motljus med fuji kitzoom som är riktigt vass i motljus.Den är tydligt bättre än nikons pro zoom 24-70 i det avseendet. Jag har en tråd där jag visade hur kass nikons 14-24 på fs med tydliga bildexempel där inte ens solen är med i bild.
Nikon 14-24/2.8 ar en ganska gammal lins fran 2007. Den har styrkor och svagheter. En svaghet ar motljusegenskaperna pga den stora frontlinsen. Det ar absolut inte en kass lins! Den har fina optiska egenskaper och ar mycket skarp over hela ramen utom vid f/2.8 @ 24mm dar man far anvanda en mindre blandare.

Sjalv valde jag den modernare Tamron SP 15-30 VC, framst pga priset och vibrationsreduceringen.

Om jag fotograferar i motljus valjer jag nog anda en annan lins, t.ex. 20/1.8G.

Man far lara kanna vad som ar bra och mindre bra med sina linser. Jag ar ingen expert pa Fujifilm, men jag ar saker pa att deras linser ocksa har bra och mindre bra sidor.
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
Nu har vi visserligen hamnat ett stycke från trådens ämne (Fuji X-T2 eller X-Pro 2), men Fujinonobjektiven är ju i högsta grad inblandade oavsett vilken av de 2 kamerorna man väljer.

Jag ansluter mig nog till Oves åsikter till stor del. Enl min personliga erfarenhet har jag nog aldrig sett en objektiv-line up med sådan jämnhet i kvalitet som Fujinon.

Man kan hävda att Nikons 14-24/2.8 är en gammal konstruktion, men det finns äldre konstruktioner av olika märken som är så pass bra att man inte ens tänker på dem som "äldre".

Nu är Fuj 18-55/2.8-4.0 OIS visserligen ofta benämnd kitklugg, men många har köpt den fristående och kitglugg har som benämning en viss negativ klang. Där håller jag med Ove att det objektivet är outstanding för sitt pris.

Men återgår vi till Nikons 14-24 som är FF-glugg som här jämförs med en APS-C dito kanske man borde jämföra den med Fujinon XF 10-24 F4 R OIS så hamnar vi lite närmare vivinkelprestandan då 10mm motsvarar 15mm i bildvinkel på en APS-C.

Alla dagar i veckan skulle jag välja denna glugg framför Nikons 14-24 och faktiskt en del "modernare" fast brännvidder. Så bra är den.

För de som inte känner till gluggen får jag väl hänvisa till en ganska hyfsad test som Mats Ylinka gjort och publicerat hos CP.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF1024

Fast sedan är det ju obestridligt hur mycket vanan vid ett visst objektiv spelar in. Är man inkörd på det och känner dess styrkor och svagheter får man ju bra resultat. Oavsett märke.

Själv har jag dock sålt av hela mitt Nikonsystem och kör numera i huvudsak på Fuji. Och det har jag ju inte gjort p g a någon fix idé utan p g a bildresultaten.

Ibland kan jag sakna mina FF-kameror. Där har dock "sparat" en Sony A7RII som glädjande nog Sigmas Artmodeller numera har full kompabilitet med. Fast till 90% blir det Fuji som används. Sonykamerans litenhet ihop med ljusstarka FF-gluggar är liksom ingen vinnande kombination vad gäller balans och övrig ergonomi även om IQ blir fantastisk.

Men jag är ingen märkesfantast utan har efter många års fotograferande valt ett huvudsystem som ger mig den bästa ergonomin i förhållande till bildresultatet. Hade det stått någon annat än Fuji på det systemet hade det kvittat.

PS. Var tvungen att hänvisa till en test istället för att ladda upp egen bild då jag har dem lagrade på annan dator än där jag befinner mig. DS
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Här är bilder tagna i kraftig motljus med fuji kitzoom som är riktigt vass i motljus.Den är tydligt bättre än nikons pro zoom 24-70 i det avseendet. Jag har en tråd där jag visade hur kass nikons 14-24 på fs med tydliga bildexempel där inte ens solen är med i bild.
Fina bilder!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu har vi visserligen hamnat ett stycke från trådens ämne (Fuji X-T2 eller X-Pro 2), men Fujinonobjektiven är ju i högsta grad inblandade oavsett vilken av de 2 kamerorna man väljer.

Jag ansluter mig nog till Oves åsikter till stor del. Enl min personliga erfarenhet har jag nog aldrig sett en objektiv-line up med sådan jämnhet i kvalitet som Fujinon.

Man kan hävda att Nikons 14-24/2.8 är en gammal konstruktion, men det finns äldre konstruktioner av olika märken som är så pass bra att man inte ens tänker på dem som "äldre".

Nu är Fuj 18-55/2.8-4.0 OIS visserligen ofta benämnd kitklugg, men många har köpt den fristående och kitglugg har som benämning en viss negativ klang. Där håller jag med Ove att det objektivet är outstanding för sitt pris.

Men återgår vi till Nikons 14-24 som är FF-glugg som här jämförs med en APS-C dito kanske man borde jämföra den med Fujinon XF 10-24 F4 R OIS så hamnar vi lite närmare vivinkelprestandan då 10mm motsvarar 15mm i bildvinkel på en APS-C.

Alla dagar i veckan skulle jag välja denna glugg framför Nikons 14-24 och faktiskt en del "modernare" fast brännvidder. Så bra är den.

För de som inte känner till gluggen får jag väl hänvisa till en ganska hyfsad test som Mats Ylinka gjort och publicerat hos CP.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF1024

Fast sedan är det ju obestridligt hur mycket vanan vid ett visst objektiv spelar in. Är man inkörd på det och känner dess styrkor och svagheter får man ju bra resultat. Oavsett märke.

Själv har jag dock sålt av hela mitt Nikonsystem och kör numera i huvudsak på Fuji. Och det har jag ju inte gjort p g a någon fix idé utan p g a bildresultaten.

Ibland kan jag sakna mina FF-kameror. Där har dock "sparat" en Sony A7RII som glädjande nog Sigmas Artmodeller numera har full kompabilitet med. Fast till 90% blir det Fuji som används. Sonykamerans litenhet ihop med ljusstarka FF-gluggar är liksom ingen vinnande kombination vad gäller balans och övrig ergonomi även om IQ blir fantastisk.

Men jag är ingen märkesfantast utan har efter många års fotograferande valt ett huvudsystem som ger mig den bästa ergonomin i förhållande till bildresultatet. Hade det stått någon annat än Fuji på det systemet hade det kvittat.

PS. Var tvungen att hänvisa till en test istället för att ladda upp egen bild då jag har dem lagrade på annan dator än där jag befinner mig. DS
På något sätt kom vi in på 14-24/2.8, men det började med att jag nämnde att det ryktas att Nikon är på väg med två spegellösa APS-C kameror och om uppgifterna stämmer så finns de att köpa före jul...

Det är svårt att jämföra linser mellan olika sensorstorlekar. Egentligen borde du jämföra 14-24/2.8 med 9-16/2, men den existerar naturligtvis inte... 14-24/2.8 är en extrem lins... Det närmsta du kommer Fujinon 10-24/4 är kanske Nikons 10-20/4.5-5.6...
 

Photocon

Aktiv medlem
På något sätt kom vi in på 14-24/2.8, men det började med att jag nämnde att det ryktas att Nikon är på väg med två spegellösa APS-C kameror och om uppgifterna stämmer så finns de att köpa före jul...

Det är svårt att jämföra linser mellan olika sensorstorlekar. Egentligen borde du jämföra 14-24/2.8 med 9-16/2, men den existerar naturligtvis inte... 14-24/2.8 är en extrem lins... Det närmsta du kommer Fujinon 10-24/4 är kanske Nikons 10-20/4.5-5.6...
Det blir alltid problem när aps-c och ff-objektiv ska jämföras. Vi som varit med ett tag vet ju precis som du att det skiljer c:a 1 bländarsteg mellan de båda systemen.

Jämförelsen blir ju alltid knepig, speciellt då ett ljussvagare aps-c objektiv ska jämföras med ett ljusstarkare ff-dito.

Jag har själv haft 2 st Nikon 14-24/2.8 och deras lite äldre fasta 20mm. Det är bra objektiv.

Vad jag vill ha fram är att man ska betrakta resultatet. Är man nöjd för personlig del så kvittar märke, ljusstyrka och sensorstorlek.

Att jag drog fram Fujis 10-24 berodde närmast på att denna tråd ägnas åt Fuji och i skrivande stund är 10-24
det enda objektiv som i vidvinkelområdet kan matcha Nikon 14-24 vad gäller utsnitt på samma avstånd. Dock på bekostnad av skillnad i bakgrundsoskärpa.

Vi har hamnat alldeles för långt från trådens huvudämne och jag är lite rädd för att det blir en gammal repris av aps-c vs ff. Men självklart skulle jag önskat att Fujis 10-24 hade ljusstyrka f/2.0 och samma storlek och vikt som den befintliga. Men det är ju att önska för mycket, tyvärr. Men jag är MYCKET nöjd med det objektivet i alla fall. Trots f/4.0

Mvh
Lennart
 

snap01

Aktiv medlem
Det blir alltid problem när aps-c och ff-objektiv ska jämföras. Vi som varit med ett tag vet ju precis som du att det skiljer c:a 1 bländarsteg mellan de båda systemen.

Jämförelsen blir ju alltid knepig, speciellt då ett ljussvagare aps-c objektiv ska jämföras med ett ljusstarkare ff-dito.

Jag har själv haft 2 st Nikon 14-24/2.8 och deras lite äldre fasta 20mm. Det är bra objektiv.

Vad jag vill ha fram är att man ska betrakta resultatet. Är man nöjd för personlig del så kvittar märke, ljusstyrka och sensorstorlek.

Att jag drog fram Fujis 10-24 berodde närmast på att denna tråd ägnas åt Fuji och i skrivande stund är 10-24
det enda objektiv som i vidvinkelområdet kan matcha Nikon 14-24 vad gäller utsnitt på samma avstånd. Dock på bekostnad av skillnad i bakgrundsoskärpa.

Vi har hamnat alldeles för långt från trådens huvudämne och jag är lite rädd för att det blir en gammal repris av aps-c vs ff. Men självklart skulle jag önskat att Fujis 10-24 hade ljusstyrka f/2.0 och samma storlek och vikt som den befintliga. Men det är ju att önska för mycket, tyvärr. Men jag är MYCKET nöjd med det objektivet i alla fall. Trots f/4.0

Mvh
Lennart
Det är sällan jag saknar ljusstarkare objektiv på kraftig vidvinkel, där kör i alla fall jag oftast nerbländat till minst f8.
På normal o tele är ljusstyrka välkommet där kör jag gärna på stora bländar öppningar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det blir alltid problem när aps-c och ff-objektiv ska jämföras. Vi som varit med ett tag vet ju precis som du att det skiljer c:a 1 bländarsteg mellan de båda systemen.

Jämförelsen blir ju alltid knepig, speciellt då ett ljussvagare aps-c objektiv ska jämföras med ett ljusstarkare ff-dito.

Jag har själv haft 2 st Nikon 14-24/2.8 och deras lite äldre fasta 20mm. Det är bra objektiv.

Vad jag vill ha fram är att man ska betrakta resultatet. Är man nöjd för personlig del så kvittar märke, ljusstyrka och sensorstorlek.

Att jag drog fram Fujis 10-24 berodde närmast på att denna tråd ägnas åt Fuji och i skrivande stund är 10-24
det enda objektiv som i vidvinkelområdet kan matcha Nikon 14-24 vad gäller utsnitt på samma avstånd. Dock på bekostnad av skillnad i bakgrundsoskärpa.

Vi har hamnat alldeles för långt från trådens huvudämne och jag är lite rädd för att det blir en gammal repris av aps-c vs ff. Men självklart skulle jag önskat att Fujis 10-24 hade ljusstyrka f/2.0 och samma storlek och vikt som den befintliga. Men det är ju att önska för mycket, tyvärr. Men jag är MYCKET nöjd med det objektivet i alla fall. Trots f/4.0

Mvh
Lennart
Jag sag att i November kommer ett nytt objektiv: Fujinon 8-16/2.8, pris 19,995:--
 
ANNONS