Annons

Autofokus flygande fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias U

Aktiv medlem
Jag använder Canon 7D mark II med ett Canon nya 400/4.0 och oftast en 1,4 konverter och jag fotar i princip bara fåglar. Ganska ofta (störande ofta) har min autofokus lite svårt att hitta objektet när det gäller en ensam flygande fågel (trots att jag vet att objektet "finns i bild"). Autofokusen jobbar ibland hela vägen ut och hela vägen in flera gånger utan att hitta objektet (fågeln). När kameran verkligen hittar objektet blir bilden normalt mycket skarp och fin, men ibland tar det störande lång tid att hitta objektet (även när kameran är inställd på att leta objekt på mer än 8m avstånd). Och detta gäller förstås när objektet inte är "nära".
Vilket program och vilket antal fokuspunkter är att föredra för att snabbt hitta en ensam flygande fågel mot en ljus himmel? Och bör jag ha stabilizer mode 1,2 eller 3?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova detta

Snabbast är singelpoint eller utökad mittpunkt (utan tvekan) men det gäller att du kan sikta in fågeln åtminstone halvskarpt. När jag hade mitt 500/4 IS ver 1 fick man tänka på att ha objektivet inställd på långt avstånd (eller åtminstone där man trodde man skulle först upptäcka dem) när man började fokusera för att slippa nämnda problem (som blev värre med extendern). Jag lärde mig med tiden att efter jag fotat något fokusera på något en bit bort (vid rovisfoto något hundratal meter bort) för att på så sätt åtminstone få en suddig fågel som mittpunkten/mittklustret kunde fokusera på vid nästa tillfälle. Det verkar som om man upplever detta som du nämnde oftare ju längre brännivdd man använder. Inte så konstigt egentlig eftersom oskärpeteckningen blir mer diffus med längre brännvidd. Jag upplevde också att övriga AF-inställningar i kameran inverkade ganska lite på just det problemet vi diskuterar. Så mitt bästa råd är att förfokusera på lämpligt avstånd beroende på vilka pippisar du fotar för tillfället. Det sämsta du kan göra är att inte göra något efter att du fotat den där framhoppande rödhaken på några meters avstånd. Då lär fjällvråken som du upptäcker lite sent avbildas med allt för få keepers.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Och bör jag ha stabilizer mode 1,2 eller 3?
1 är för stillastående motiv
2 är för jämn panorering
3 är för ”flackande” rörelse.

Poängen med trean är att stabiliseringen inte agerar fullt ut förrän i exponeringsögonblicket. På det viset riskerar man inte att den hamnar i ändläget precis när bilden tas.
 

Tomasz

Aktiv medlem
1 är för stillastående motiv
2 är för jämn panorering
3 är för ”flackande” rörelse.

Poängen med trean är att stabiliseringen inte agerar fullt ut förrän i exponeringsögonblicket. På det viset riskerar man inte att den hamnar i ändläget precis när bilden tas.
Ändläge? Nu är jag bortkollrad, finns det ändlägen på stabilisatorfunktionen?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ändläge? Nu är jag bortkollrad, finns det ändlägen på stabilisatorfunktionen?
Ja, det finns en gräns för hur långt den kan röra sig i respektive riktning.
Tänk en hastig accelererad rörelse i en riktning. Stabilisatorn jobbar för att kompensera. Den hinner aldrig ikapp eftersom rörelsen är accelererad. Till slut kan den inte mer. Den har nått ändläget. Flackande rörelser är ständiga sådana accelerationer i olika ritningar.
Vid jämn panorering däremot hinner stabilisatorn ikapp och riskerar inte att hamna i ändläget.

Jag är dock inte objektivtekniker så mitt sätt att förklara detta får tas med en nypa snus.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fungerar säkert bra för sport

När man fotar flygande fåglar, som kanske bara precis täcker upp de mittersta punkterna när man upptäcker dem vill man ha stabiliserat läge innan man tar bilden. Med 560 mm och en 7DII blir det väldigt svårt att hålla fågeln inom foluspunkternas täckning om man använder de mittersta punkterna utan stab. Läge 3 ger ingen IS när du fokuserar på fågeln innan bilden tas. Använd läge 2 vid flygande fågel med så mycket brännvidd/små motiv. Läge två stabiliserar INTE i accelerationsriktningen (Det håll du panorerar mot).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Snygg fjällis

Tack Tony! Jag tar med mig tipset "singlepoint". Jag har tidigare förmodat att fler autofokuspunkter gör det lättare för kameran att hitta objektet. Här en fjällvråk (ungfågel) från i söndags.
Jag har själv haft samma problem som du och testat en hel del genom åren. Även nu på senare år med Nikon d500 men jag hamnar till sist på samma svar. Jag får snabbare fokus med färre punkter och använder numera utökad mittpunkt med Canon (mittpunkt assisterad av fyra extra punkter omkring och hos Nikon antingen mittpunkt eller Group (4 eller 5 punkter som är aktiva i en liten romb i mitten. Med IS aktiv kan jag sikta ganska bra även om motivet är relativt litet eller avståndet stort.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ganska ofta (störande ofta) har min autofokus lite svårt att hitta objektet när det gäller en ensam flygande fågel (trots att jag vet att objektet "finns i bild"). Autofokusen jobbar ibland hela vägen ut och hela vägen in flera gånger utan att hitta objektet (fågeln).
Det där låter bekant, jag fotar med 5D3 och EF100-400L2 oftast med 1.4x teleconverter monterad. För det första, visst har även 400/4 möjlighet att begränsa avståndsområdet med en omkopplare? Isåfall tar det kortare tid för AF att hitta rätt de gånger den får för sig att gå hela vägen ut till "fel ände". När mitt 100-400 tjurar och inte vill låsa på en suddig liten fågel långt bort så brukar jag hjälpa till lite genom att vrida på fokusringen. Hamnar man bara i närheten av rätt fokus så tar AF över.
Sen får jag städa bort damm från AF-sensorerna en gång om året, gör jag inte det så blir AF märkbart sämre och till slut börjar den låsa på spöken som inte alls är på samma avstånd som fåglarna jag är ute efter :-D
Någon gång har jag skippat teleconvertern för att få alla AF-punkterna aktiva, det borde ju vara revolutionerande när man fotar svalor t.ex. Men helt klart blir AF långsammare ju fler punkter som är aktiva; det beror förstås på att kamerans mikroprocessorer bearbetar en AF-punkt i taget. Ju fler ju de är, längre tid tar det att gå igenom alla.
 

Erik X

Aktiv medlem
Läge 3 ger ingen IS när du fokuserar på fågeln innan bilden tas. Använd läge 2 vid flygande fågel med så mycket brännvidd/små motiv. Läge två stabiliserar INTE i accelerationsriktningen (Det håll du panorerar mot).
Är det någon som har lyckats lista ut om Mode 3 försöker 'stoppa' en panorering när man väl trycker av? Jag skulle ju önska att den stabiliserade på en konstant panoreringshastighet. Det är förmodligen två begränsningar som ställer till det när man försöker följa rörliga motiv; dels går den rörliga korrigeringslinsen ut i ändläget (det borde inte hända i mode 3), dels så bottnar helt enkelt piezogyrona när man kommer över en given 'yaw rate'. Mode 2 känns rätt onödig, om man använder Mode 1 och panorerar med mer än den kritiska girhastigheten så lägger stabiliseringen av i den riktningen. Alltså med samma slutresultat som med Mode 2?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På min 100-400/4,0-5,6 är IS inte avstängd under panorering i läge 3. Den stabiliserar bilden hela tiden jag håller avtrycket halvvägs nere.
Men enligt uppgift inte fullt ut för att ha de sista ”reserven” när bilden tas.

Vet dock inte om samma gäller 400/4.0.
 

Erik X

Aktiv medlem
På min 100-400/4,0-5,6 är IS inte avstängd under panorering i läge 3. Den stabiliserar bilden hela tiden jag håller avtrycket halvvägs nere.
Men enligt uppgift inte fullt ut för att ha de sista ”reserven” när bilden tas.
Lustigt, det står så här i manualen (och så fungerar det för mig)
"LÄGE 3: Korrigerar vibration enbart under exponering. Under panoreringstagning, korrigerar vibration under exponering enbart i samma riktning som LÄGE 2"
"LÄGE 3: Tryck ner avtryckaren halvvägs för att inleda beräkning av stabilisering, och tryck sedan ner den helt för att aktivera stabilisering"

Där fick jag förresten svar på min fråga, ""Under panoreringstagning, korrigerar vibration under exponering enbart i samma riktning som LÄGE 2"", följdaktligen inget försök att stoppa panorering eftersom det inte blir någon stabilisering alls i den riktningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mycket märkligt. Det står lika i min manual. Men det uppför sig ändå som jag skrev. Provade en gång till för säkerhets skull. I läge 3.
Den surrar fint när jag trycker ner avtryckaren och sökarbilden blir stabilare. En stund efter att jag släppt avtrycket slutar den surra.

Dessutom:
I läge 1, om jag viftar runt med kameran hörs det tydligt hur IS skorrar ljudligt då och då. Antar att den då nått ett ändläget.
Men i läge 3, då bara surrar den på lika mjukt och fint som när kameran är stilla fast jag viftar runt som en tok.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har läst

Jag har läst att gyrot (gyrorna) snurrar och arbetar för fullt i läge 3 så fort man trycker halvvägs men linserna (eller linsen) som ska kopplas på gör det inte förrän man trycker ner hela vägen. Är du verkligen säker på att bilden stabiliseras också? Meningen med läge 3 är ju att man ska undvika att bilden "hänger sig" pga rörelser av ekipaget innan exponering. (Alla accelererade rörelser sker ju inte bara längs en axel som läge 2 hjälper mot).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har läst att gyrot (gyrorna) snurrar och arbetar för fullt i läge 3 så fort man trycker halvvägs men linserna (eller linsen) som ska kopplas på gör det inte förrän man trycker ner hela vägen. Är du verkligen säker på att bilden stabiliseras också?
Det skulle kunna vara en förklaring. Men jag upplever även att bilden stabiliseras. Spännande. Jag får prova mer en annan dag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har bara ett objektiv med Stabilizer mode 3, ett EF 300 mm f/2,8L IS II USM. Där är det utan tvekan så att i läge 3 så syns ingen stabilisering alls i sökaren, varken innan eller i omedelbar anslutning till att bilden tas. Men fotograferar jag på 1/20 s med detta 300 mm objektiv, med eller utan stabilisering igång, så syns det en dramatisk skillnad på bilderna. Så fungerar gör det, men det syns inte i sökaren.
Det borde ju fungera likadant oavsett vilket objektiv som man har mode 3 på.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Erik X, kan du förklara/vidareutveckla:

Sen får jag städa bort damm från AF-sensorerna en gång om året, gör jag inte det så blir AF märkbart sämre och till slut börjar den låsa på spöken som inte alls är på samma avstånd som fåglarna jag är ute efter :-D

Fö väldigt nyttig tråd för mig som har börjat, utan att bli helt nöjd, fota fåglar med 7d mkI I och 100-400L mk II
 

johsve09

Ny medlem
Mattias
Jag fotar fåglar med samma kamera och glugg (400 DO ver II) och i princip alltid med 1,4 extender. Utifrån min erfarenhet så kör jag med följande upplägg i normalfallet;

AF - centrumpunkten plus 8 stödjande punkter
AF preset - ställer alltid in ”beredskapsläge” beroende på lokal och aktuellt fågelläge. Det ökar träffsäkerheten rätt mycket.
Stabilizer - mode 2

Om det är bra ljus och/eller fågel/bakgrund med bra kontrast så brukar det expanderade AF läget (med alla punkter) funka bra. Har ”programmerat” en av knapparna uppe till höger på kamerans baksida för detta läge. Vid dåligt ljus kan det vara bättre med 1+4 eller bara en AF punkt.

Om det är flygande fågel som flyger ”oregelbundet” och inte mer eller mindre konstant i horisontalplanet så funkar mode 3 bäst. Dock svårare att få AF låsning om fågeln täcker liten del av sökaren.

Har du DO ver II resp extender ver III? Jag upplever sällan att jag har problem med AF.

Hoppas detta kan bidra// Johan
 

Kisco

Aktiv medlem
Bra och intressant tråd. Förstår nu varför mitt Tamron 150-600 G2 uppför som det gör i läge 1. Får jättefina bilder på stillastående motiv men har haft svårt att få skarpa bilder på rörliga motiv.
/Kent
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] i läge 3 så syns ingen stabilisering alls i sökaren, varken innan eller i omedelbar anslutning till att bilden tas.[...]
Det borde ju fungera likadant oavsett vilket objektiv som man har mode 3 på.
Nu har jag provat mitt objektiv igen. Det uppför sig precis som ditt! Så min upplevelse igår var nog bara en dröm.
 
ANNONS