Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_Sven

Aktiv medlem
Det vore skoj att få ett vettigt omdöme istället för alla dessa skrivande internetfotografers, som efter en dag eller två är "tvärsäkra". Dessutom någon som hanterat grejerna i fält, i sämre väder.
Då kan du väl vänta in recentioner från DP Review och fotosidan. I allafall jag tycker det är kul och intressant med rapporter från äkta ägare som Anders Malm.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Då kan du väl vänta in recentioner från DP Review och fotosidan. I allafall jag tycker det är kul och intressant med rapporter från äkta ägare som Anders Malm.
Jag menar att det är mer intressant att läsa erfarenheter likt de Anders skrivit. Testerna som DP och många andra skriver tycker jag förvirrar handhavandet av en enkel systemkamera. I grunden är principerna likadana sedan långt tillbaka. Stackars nybörjare som ska sålla i allt "bullshit" som finns därute....
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag hoppar in lite i diskussionen här och vill säga att jag är skeptisk till att Malms recension inte nämner någonting om det faktum att den helt saknar IBIS och har avsevärt sämre videoegenskaper än sina närmare konkurrenter, och trots det är dyrare än dem utan att egentligen erbjuda någonting unikt som kompensation. Oavsett vilket intresse man har av Canon i övrigt så borde man kunna erkänna att detta är extremt snålt av dem. Det är någonting som nybörjare förtjänar att få veta.

Förstår annars att det är en personlig recension.
 

Bengf

Aktiv medlem
DPR skiljer sig dock mycket markant från dom väldigt många där ute på nätet/You Tube. DPR kan jag tycka att dom i bland uttrycker sig motsägelsefullt som om det vore flera som skriver i samma reportage och inte vet vad den andra har sagt, men det är inte alltid så.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Alvarligt talat...…………………..skiter jag fullständigt i video funktionen skulle jag vara intresserad av "filmfunktion" skulle jag köpa en (renodlad) videokamera! Det här med IBIS, blir det så mycket skarpare bilder med det jämfört med en kamera utan som har objektiv med "IBIS"? Jag vill se bilder som är tagna med EOS R från fotografer som köpt den, "en bild säger mer än tusen "recentioner" ………………….;-).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alvarligt talat...…………………..skiter jag fullständigt i video funktionen skulle jag vara intresserad av "filmfunktion" skulle jag köpa en (renodlad) videokamera! Det här med IBIS, blir det så mycket skarpare bilder med det jämfört med en kamera utan som har objektiv med "IBIS"? Jag vill se bilder som är tagna med EOS R från fotografer som köpt den, "en bild säger mer än tusen "recentioner" ………………….;-).
Fuji har ju både och.
För flera av deras objektiv anger de att man klarar 5-5,5 steg bättre än utan.
Detta är enligt min erfarenhet nog ganska sant. Jag har fotat på motsvarande 600mm ned till 1/30-del och fått skarpa bilder. Moderna objektivs IS är otroligt effektiva.
IBIS på Fuji X-H1 ger ungefär detsamma men tillför djupled.
Vilket kan vara bra när man fotar makro eller med väldigt kort skärpedjup på nära håll.

Sedan har ju IBIS fördelen att man får IS också med objektiv som inte har ett inbyggt. Att ha både IS i objektivet och IBIS i huset som jobbar tillsammans är givetvis bäst.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här med IBIS, blir det så mycket skarpare bilder med det jämfört med en kamera utan som har objektiv med "IBIS"?
Det beror på.

IBIS är ofta bättre än IS på korta brännvidder, och om man har ett ostabiliserat objektiv så är det ju självklart att IBIS motverkar skakningsoskärpa.

Alla Canons objektiv har inte IS.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon har många fina objektiv utan IS. Några zoomar men framförallt fasta objektiv.
Dessa skulle bli väldigt mycket mer användbara i svagt ljus om kameran hade IBIS.
Att kunna handhålla på 5 stegs längre tider är ju inte fy skam.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förutspådde att EOS R inte skulle ha IBIS och fick tyvärr rätt. Nu sticker jag ut hakan igen och säger att jag tror att det dröjer mycket, mycket länge innan en EOS-kamera får IBIS, om ens någonsin.
 

Malm

Aktiv medlem
Jag hoppar in lite i diskussionen här och vill säga att jag är skeptisk till att Malms recension inte nämner någonting om det faktum att den helt saknar IBIS och har avsevärt sämre videoegenskaper än sina närmare konkurrenter, och trots det är dyrare än dem utan att egentligen erbjuda någonting unikt som kompensation. Oavsett vilket intresse man har av Canon i övrigt så borde man kunna erkänna att detta är extremt snålt av dem. Det är någonting som nybörjare förtjänar att få veta.

Förstår annars att det är en personlig recension.
Hoppsan, vill man ha en ren och rå teknisk jämförelse mellan EOS R och alla andra kameror i klassen så finns det såklart troligtvis hundratals artiklar och videos om ämnet så där tror jag att mina egna personliga erfarenheter av kameran knappast ger några ringar på vattnet. Det är ju heller inte meningen, det är mina erfarenheter som stillbildsfotograf som jag har i utgångspunkt.

För min del så är videodelen helt och hållet ointressant, jag filmar inte och hade inte ens reflekterat om filmfunktionerna helt saknades, så för mina egna reflektioner kommer jag aldrig bedöma funktionen. IBIS, har väl heller inte varit något jag saknat tidigare, inte ens trots att jag är en tidigare A7R2-ägare.

Man får nog lov att inse att dom personliga omdömena som skrivs på fotosidan och motsvarande sidor faktiskt kan ha andra referensramar än ens egna och knappast kommer att vara ett facit för precis alla situationer och fotografer. Jag har valt att fokusera på hur jag upplever kameran i faktiskt användning, personligen tycker jag att det dessvärre ofta får stå tillbaka för någon slags fight mellan decimaler och specifikationer, och det tycker jag är synd.

Önskar er en trevlig kväll :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag förutspådde att EOS R inte skulle ha IBIS och fick tyvärr rätt. Nu sticker jag ut hakan igen och säger att jag tror att det dröjer mycket, mycket länge innan en EOS-kamera får IBIS, om ens någonsin.
Som även vara Canonägare tycker jag det skulle vara sorgligt. IBIS är otroligt bra att ha.
Jag såg att Fuji rumors frågade sina läsare hur många som nu skulle uppgradera till X-T3 och hur många som skulle vänta med uppgradering till X-H2 kommer.

Det var en klar majoritet som äger en äldre X-kamera men väljer att vänta på X-H2.
EN sådan liten undersökning ger inga tillförlitliga tecken men visar ändå på att IBIS står högt upp på önskelistan hos många fotografer.
Själva har jag inte heller ägt någon kamera med IBIS före X-H1. Fast nu är jag totalt frälst.

Mitt 16-55/2,8 som är ett fantastiskt objektiv är nu mycket mer användbart när jag kan fota på längre tider och lägre ISO.

Detsamma gäller flera av mina fasta fina Fuji objektiv. Det är små kompakta objektiv som nu dessutom är stabiliserade.
Det går inte komma runt att att objektiv med stabilisering i objektivet gör detta större och tyngre.

Jag tror personligen att Canon kommer begå ett misstag om de inte snart kommer med IBIS.
 

PMD

Aktiv medlem
Som även vara Canonägare tycker jag det skulle vara sorgligt. IBIS är otroligt bra att ha.
[...]
Jag tror personligen att Canon kommer begå ett misstag om de inte snart kommer med IBIS.
Jag har använt en Olympuskamera med IBIS i snart sju år så jag håller helt med om alla superlativer om IBIS.

Visst är det ett misstag av Canon att inte inkludera IBIS i EOS R, men frågan är om det är användarna eller Canon som lider av misstaget. Canon gör inget kostsamt i onödan. Ny teknik i kamerorna måste löna sig.

PS. Jag är också Canonägare sen snart 30 år. DS.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Visst är det ett misstag av Canon att inte inkludera IBIS i EOS R, men frågan är om det är användarna eller Canon som lider av misstaget. Canon gör inget kostsamt i onödan. Ny teknik i kamerorna måste löna sig.

PS. Jag är också Canonägare sen snart 30 år. DS.
Precis, och det är detta som är så otroligt sorgligt. Canon vet säkert att de med sin starka marknadsposition rentav kan ge sina kunder mindre för pengarna och ändå sälja bra. De senaste åren har de slagit rekord i dumsnålhet i nästan alla kategorier. Det märks helt enkelt när ett märke lever på sitt namn och inte är intresserade av att faktiskt göra sitt bästa.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enda sättet vi har att tala om för Canon att de gör fel är att inte köpa deras grejer, men jag tror nog att tillräckligt många kommer att fortsätta att köpa Canon-prylar under överskådlig framtid för att Canon inte ska behöva lida finansiellt.

Canon EOS R tycks vara en mycket bra kamera på många sätt, men onödigt begränsad på andra, förmodligen för att det ska gå att introducera mer avancerade modeller i framtiden. T.ex. så är AF-gränssnittet i EOS R bättre än det i Nikon Z7 om jag har läst rätt i alla rapporter från de som har provat båda kamerorna. Men sen har vi det där med IBIS ...

Om EOS R hade haft IBIS så hade jag haft svårt att motstå den, och då hade det blivit min första digitala småbilds-EOS, men så kommer det inte att bli. Nu har jag lyckligtvis redan en digital småbildskamera av Ett Annat Märke så jag känner mig inte så jättefrustrerad. :)

Jag förstår på sätt och vis de som är besvikna över videoprestandan hos EOS R, men jag tycker inte att man bör bli förvånad. Canon har sen rätt länge reserverat högpresterande video för sina dyrare kameror, och EOS R är nog att betrakta som en slags instegsmodell i R-serien.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det enda sättet vi har att tala om för Canon att de gör fel är att inte köpa deras grejer, men jag tror nog att tillräckligt många kommer att fortsätta att köpa Canon-prylar under överskådlig framtid för att Canon inte ska behöva lida finansiellt.

Canon EOS R tycks vara en mycket bra kamera på många sätt, men onödigt begränsad på andra, förmodligen för att det ska gå att introducera mer avancerade modeller i framtiden. T.ex. så är AF-gränssnittet i EOS R bättre än det i Nikon Z7 om jag har läst rätt i alla rapporter från de som har provat båda kamerorna. Men sen har vi det där med IBIS ...

Om EOS R hade haft IBIS så hade jag haft svårt att motstå den, och då hade det blivit min första digitala småbilds-EOS, men så kommer det inte att bli. Nu har jag lyckligtvis redan en digital småbildskamera av Ett Annat Märke så jag känner mig inte så jättefrustrerad. :)

Jag förstår på sätt och vis de som är besvikna över videoprestandan hos EOS R, men jag tycker inte att man bör bli förvånad. Canon har sen rätt länge reserverat högpresterande video för sina dyrare kameror, och EOS R är nog att betrakta som en slags instegsmodell i R-serien.

Hur har det gått med EOS5DMKIV angående dom stora videofilerna, har Canonägare kommit runt det på något vis, det var en hel del kritik varför det blev den lösningen, trodde man inte då eller önskade att FW skulle rätta till det hela.


Sedan tänker jag på vad jäkla topp presterande objektiv Canon släpper hela tiden, senast en ny 70-200f/4, lättare, billigare och kanonkvalitet rakt igenom.
 
Senast ändrad:
ANNONS