Annons

Komplett utrustning för produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Här är en liten utmaning för er som gillar att plocka ihop utrustning.

Jag ska köpa en komplett utrustning för produktfoto.
Produkterna som fotas är mellan 2x2x2cm - 50x50x50 cm stora.

Följande behövs:
- Hus
- Normalzoom, närdistans cirka 35cm eller bättre
- 2 st radiokontrollerade studioblixtar med stativ
- kamerastativ med kulled

Maxbudget är 17500 ex moms / 21875 inkl moms. Bara fabriksny utrustning är aktuell.

Vad är ditt bästa förslag på prylar om du får välja fritt?
 

Erik X

Aktiv medlem
Välja fritt under maxbudget låter lite motsägelsefullt :)
Om dina motiv inte rör sig av egen kraft så kan LED-belysning vara ett billigare alternativ än blixtar. På mitt förra jobb fotade jag småprylar med budgetutrustning men det blev riktigt hyggliga bilder ändå:
Canon 500D med kit-objektiv EF 18-55
Mellanringar 12 och 20mm (med elektriska kontakter), med dem flyttar man in närgränsen till noll om man vill..
LED-ljusbox från Kaffebrus (tror det var mellanstorleken, den klarade upp till ca 15 x 15 x 15 cm motiv) https://kaffebrus.com/produkt/produktfoto-in-a-box-dimbar-led-dagsljus
Mini-bordstativ för kameran typ 15 cm högt, placerat på bordet framför öppningen på ljusboxen. Insåg dock att 200kr-stativet jag köpte var FÖR billigt, det gick spontant ner i spagat! You get what you pay for :-D
Handhållen LED-lampa för att lysa på framsidan av motivet (det fixar inte LED-ljusboxen särskilt bra)
Zerene Stacker mjukvara för fokus stacking
Kollegorna brukade låna ljusboxen för att fota med sina mobiler i den, det fungerade också.. Kan tänka mig att ljustält är lämpligare om man ska fota blanka föremål, LED-ramperna lär spegla sig i blanka ytor:)
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Just 500D med 18-55 har jag också kört tidigare i kombination med D-lite-2, men till lite större prylar, jättebra kombo faktiskt.
Men vad är bäst, smidigast och most bang for the buck på marknaden idag?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Till att börja med skulle jag välja ett dedikerat fast macro-objektiv, därför att de dels har närgräns, för små saker, och viktigare kanske, låg distortion/förvrängning. Alla normalzoomar har problemet med en viss, och varierande, förvrängning.

Dessutom skulle jag vilja ha en kamera som har vinklingsbar skärm. Arbetsvinkeln gör att frånvaro av det snart blir lite tröttande.

En bra kombo kan då vara Canon 200D med EF-S 35mm STM makro

Ett annat alternativ är Canon EOS M50 med EF-M 28mm makro

Till stativ skulle jag personligen, för detta ändamål, mycket hellre välja ett trevägshuvud istället för kulled, för det är mycket, mycket lättare att göra små justeringar i bara en riktning, medan en kulled, hur bra den är för sig i alla riktningar (Det är ju det den är gjord för).

Velbon har ett litet bordsmakrostativ med trevägshuvud för typ 5-700 kronor som är riktigt ändamålsenligt Om du tänkt dig fota på bord och inre har för tung utrustning

För belysning kan nog fast ljus fungera lika bra. Likaså fungerar optisk trigger ofta precis lika bra inomhus och på korta avstånd så ur budgetperspektiv kan kanske vanliga blixtar/speedlites vara ett bra alternativ.

Ljustält är bra, finns billiga att köpa

Du kommer ändå att vilja styra blixtarna manuellt, så bry dig inte om TTL etc.
 

nivas

Aktiv medlem
För belysning kan nog fast ljus fungera lika bra. Likaså fungerar optisk trigger ofta precis lika bra inomhus och på korta avstånd så ur budgetperspektiv kan kanske vanliga blixtar/speedlites vara ett bra alternativ.
Bra förslag alltihopa.

En annan fördel med fast ljus borde vara att det tar mindre plats än blixtar?
Har du ett spontanförslag på bra lampor som funkar och är hyfsat neutrala?

Tält/bakgrund/bord/osv har vi koll på, det ligger på en annan budget.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Bra förslag alltihopa.

En annan fördel med fast ljus borde vara att det tar mindre plats än blixtar?
Har du ett spontanförslag på bra lampor som funkar och är hyfsat neutrala?

Tält/bakgrund/bord/osv har vi koll på, det ligger på en annan budget.
Det finns hur mycket fotolampor som helst! Själv har jag något billigt set (dvs inklusive softbox och stativ) från Vida.xl, och dessutom några fotolampor från Kjell & Company. Rent principiellt så skulle jag försöka hålla det till samma fabrikat och modell på lampor. Du bör också låta dem lysa ett tag så de stabiliserar sig.

De kanske är något mindre, men samtidigt så är det eventuella ljusmodfierare, dvs. reflektorer, softboxar samt stativet i sig som tar mest plats. En fördel som finns med fast ljus är att det är lättare att modellera ljuset, eftersom man ser det hela tiden. Filmar man också så är det enda alternativet.

En väsentlig nackdel med fast ljus är att det är mycket svårare att styra balansen mellan olika ljuskällor.

Studioblixtar har ju modelleringsljus, och somliga speedlites kan också använda en stroboskop-liknande effekt för att se hur ljuset faller.

En annan aspekt som jag tycker kan vara värd att väga in är om man kan ha uppsättningen stående, eller om det är något som ska ställas fram/undan ofta. Nackdelar med både studioblixtar (om de inte är batteridrivna) och fast ljus (om 220v) är att de kräver sladdar, som både tar lite tid och medför snubbelrisker etc.

I sådana scenarior kan vanliga speedlite-blixtar vara smidiga, kanske bara på ett ljusstativ och med ett paraply. Det som är bra med dem är ju att de också är portabla och användbara för andra ändamål (om det är en bonus)

Med andra ord, allt har sina för- och nackdelar.
 

ducedo

Aktiv medlem
Beror på vilken typ av bilder du är ute efter.

Jag har själv en enkel konstruktion hemma med vit bakgrund och två fristående fasta ljus snett framifrån. Tar någon minut att sätta upp och fungerar för privatannonser men inget jag skulle använda professionellt eller i en e-butik. Det är väl något liknande man får i alla dessa popup-tält.

https://i.imgur.com/PIMPyvF.jpg

För seriösa produktbilder så hade jag använt följande metod:

https://kaffebrus.com/blog/2018/09/kritvit-bakgrund-for-produktfoto
 

nivas

Aktiv medlem
Beror på vilken typ av bilder du är ute efter.
Japp, det är produktbilder mot vit bakgrund som vi är ute efter.
Hur man gör detta på ett bra sätt vet vi också, vi har dock bara erfarenhet av att fota med studioblixtar, inte fast belysning. Därför tar jag gärna tips på lämplig belysning istället för blixtar.
Bör man modellera ljuset från fotolampor när det gäller produktfoto?

Speedligths, som också föreslogs har ju nackdelen att gå slut på batterier... :)

Ingen som har fler tips på ok gluggar?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Japp, det är produktbilder mot vit bakgrund som vi är ute efter.
Hur man gör detta på ett bra sätt vet vi också, vi har dock bara erfarenhet av att fota med studioblixtar, inte fast belysning. Därför tar jag gärna tips på lämplig belysning istället för blixtar.
Bör man modellera ljuset från fotolampor när det gäller produktfoto?

Speedligths, som också föreslogs har ju nackdelen att gå slut på batterier... :)

Ingen som har fler tips på ok gluggar?
Sant, men dels kan batterier bytas, det finns laddbara, det finns blixtar med litium-jon-batterier och med externa batteripack (den som vill se exempel på sådant kan se min annons här på fotosidan)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag föreslår ett par ljusstarka ledbelysningar. Kika på den jag länkar till där du kan variera färgtemperaturen och så vidare. För egen del har jag lång erfarenhet av just produktfoto, dock mest med studioblixtar. Ljustält i olika varianter är ju bra, det gäller dock att bilderna inte blir för livlösa och platta. Ett vitt tak går fint att slå en blixt i om det finns. (Det går ju även att fotografera i inställningsljuset till blixtarna). Men du har ju kläm på detta, säger du.

Beroende på objekt och om man ska ta mycket bilder tycker jag ett kort arbetsavstånd är jobbigt och opraktiskt, dessutom skymmer det ljuskällorna ibland. Ett kortare telezoom med bra närgräns gör ditt arbetsavstånd drägligt. Rätt vinkel, avstånd och blända av kraftigt så brukar det ordna sig med skärpedjupet. Mellanringar tycker jag är ett aber; mer praktiskt att köpa en försättslins som enkelt monteras framtill. Om du behöver komma närmare motivet.

https://kaffebrus.com/produkt/led-belysning-1000-steglos-effekt
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag föreslår ett par ljusstarka ledbelysningar. Kika på den jag länkar till där du kan variera färgtemperaturen och så vidare. För egen del har jag lång erfarenhet av just produktfoto, dock mest med studioblixtar. Ljustält i olika varianter är ju bra, det gäller dock att bilderna inte blir för livlösa och platta. Ett vitt tak går fint att slå en blixt i om det finns. (Det går ju även att fotografera i inställningsljuset till blixtarna). Men du har ju kläm på detta, säger du.

Beroende på objekt och om man ska ta mycket bilder tycker jag ett kort arbetsavstånd är jobbigt och opraktiskt, dessutom skymmer det ljuskällorna ibland. Ett kortare telezoom med bra närgräns gör ditt arbetsavstånd drägligt. Rätt vinkel, avstånd och blända av kraftigt så brukar det ordna sig med skärpedjupet. Mellanringar tycker jag är ett aber; mer praktiskt att köpa en försättslins som enkelt monteras framtill. Om du behöver komma närmare motivet.

https://kaffebrus.com/produkt/led-belysning-1000-steglos-effekt
Tillägger att i princip går det utmärkt att klara sig med en ljuskälla och reflektorer. Beroende på vad du fotograferar kan en något "ojämn" belysning göra att produkterna får mer djup och liv.
 
ANNONS