Annons

SvT Vår tid är nu, vinjettbild - montage eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej
SvT visar ju sin utmärkta TV-serie Vår tid är nu.

I vinjetten visas en gruppbild på familjen. Samma bild tror jag som nu ligger på startsidan på www.svtplay.se

Jag blev indragen i en diskussion om huruvida denna bild är "äkta" där skådespelarna faktiskt samlats och poserar för en bild eller om det är ett rent fotomontage gjort i PS.

Eftersom mina egna kunskaper i bildbehandling och ljussättning är alldeles för dåliga så kunde jag inte bidra med något men gissade att det är en "riktig" bild som i och för sig redigerats hårt men att det inte är ett rent montage.

Jag gissar att någon här på forumet har bättre koll och kan uttala sig.
 

ducedo

Aktiv medlem
Omöjligt att säga då det rent praktiskt kan vara så att samtliga skådespelare träffats men att ingen bild fångade samtliga skådespelare perfekt så man har tvingats klippa och klistra ändå.

Det som omedelbart sticker ut är en av händerna på axeln:

https://i.imgur.com/SYXMHFS.jpg

Det känns spontant som en märklig vinkel, färgskillnad och skuggor. Känns helt enkelt som en hand blivit utklippt och inklistrad på axeln men det är fullt möjligt att kameran lurar mig och jag ser det jag letar efter.
 

madsochmarja

Aktiv medlem
Bilden är tagen av Aorta, och deras stil är ju väldigt unik. Kolla upp deras andra bilder.

Tycker btw att bilden är fantastisk!
 

iSolen.se

Guest
Fantastisk bild. Såna här bilder brukar vara montage. Bilderna är säkert tagna vid samma tidpunkt dock.

Oj vad de jobbat med ljuset, det ser ut som hdr/tecknat fast på ett snyggt sätt.
 

Tell

Aktiv medlem
Tycker det ser ut att vara en enda bild som är iscensatt, noga ljussatt och väldigt välarbetad i datorn. Kul bild även om kompositionen känns lite obalanserad på nåt höger.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kul bild, vore intressant att få höra fotografen berätta hur han har gjort. Jag vet inte, men tror bilden är monterad (helt eller delvis)?
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Straxt nedåt åt vänster om din pils början.
Vid armbågen på han som sitter ner (Mattias Nordqvist?) finns ett tydligt hack i golvet.
Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.

Jag tror att bilden är tagen med alla på plats, visst dom kan bytt ansikten på någon men om man kollar hur blänket i pannorna så ser man att en blixt är snett från vänster, en rakt framifrån o sedan en väldigt högt framifrån som skapar skuggan under armen.

Sedan är bilden hårt dragen nästan till HDR stuk men det passar på bilden. Om dom hade velat göra bilden renare så hade dom kunnat tagit bort blänk från blixtarna men jag tycker det är snyggare som det är nu.Eftersom bilden är hårt dragen så blir skuggorna väldigt ljusa dom flesta utom den under framsträckta armen.
 

iSolen.se

Guest
Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.

Jag tror att bilden är tagen med alla på plats, visst dom kan bytt ansikten på någon men om man kollar hur blänket i pannorna så ser man att en blixt är snett från vänster, en rakt framifrån o sedan en väldigt högt framifrån som skapar skuggan under armen.

Sedan är bilden hårt dragen nästan till HDR stuk men det passar på bilden. Om dom hade velat göra bilden renare så hade dom kunnat tagit bort blänk från blixtarna men jag tycker det är snyggare som det är nu.Eftersom bilden är hårt dragen så blir skuggorna väldigt ljusa dom flesta utom den under framsträckta armen.
Blänk i pannan är inget argument mot montage. Jag anser att det är en serie bilder med alla på plats och kamera på stativ och sen har redigeraren plockat rätt posering och ansiktsuttryck från de olika bilderna. Det ändrar inte ljuset men man lyckas få 10 personer att se rätt ut "samtidigt". Helt enkelt för att jag sett det göras så och har t o m jag själv gjort det för andra typer av bilder.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Servitörens ansikte har ljus underifrån, vilket de andra i bilden inte har. Och lampan på bordet är inte tänd. Så mina två cent är att bilden är ett montage, åtminstone delar av den.
 

snap01

Aktiv medlem
Blänk i pannan är inget argument mot montage. Jag anser att det är en serie bilder med alla på plats och kamera på stativ och sen har redigeraren plockat rätt posering och ansiktsuttryck från de olika bilderna. Det ändrar inte ljuset men man lyckas få 10 personer att se rätt ut "samtidigt". Helt enkelt för att jag sett det göras så och har t o m jag själv gjort det för andra typer av bilder.
Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.
 

knobloch

Aktiv medlem
Servitörens ansikte har ljus underifrån, vilket de andra i bilden inte har. Och lampan på bordet är inte tänd. Så mina två cent är att bilden är ett montage, åtminstone delar av den.
Ljuset kanske reflekteras från brickan han håller i?
Men borde inte brickan kasta en skugga på armen som tillhör kvinnan i rött? Tallriken som står framför henne på bordet har ju en skugga som ser ut att falla typ rakt ner.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag kan tänka mig en enda stor "mjuk" ljuskälla ovanifrån i princip. Vita material reflekterar ju bra och att det är en bra bildbehandlare som jobbat med bilden och tonat den något. Några konstigheter tycker jag inte det är. Reflexskärmar kan ha använts.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.
Inte alls omöjligt; hur i hela friden tror du att en spelfilm görs i tagningar med många skådespelare inblandade i en scen...
 
ANNONS