Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet? Eller är det bättre att vänta på nästa generation?

Det har varit rätt mycket negativt att läsa och se på nätet, men utöver att vissa trevliga objektiv kommer förbli ostabiliserade så känns inte tillkortakommandena så kritiska för mig. Har påmint mig om att eos r var det jag hoppades skulle komma istället för 6dmkii som jag aldrig köpte. A7iii har höjt ribban sedan dess vilket först gjorde att jag tyckte eos r saknade för mycket, men har nu börjat vekna. Den är nere under 25000kr med adapter och har försäljning gått bra lär de första begagnade dyka upp snart. Har försäljningen gått dåligt så kommer snart rabatter och tillfälliga erbjudanden😃.

Ja så går tankarna. Stärk eller sänk dem utifrån din bild/erfarenhet av kameran.

Jonas
 

jennybalsta

Aktiv medlem
Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet? Eller är det bättre att vänta på nästa generation?

Det har varit rätt mycket negativt att läsa och se på nätet, men utöver att vissa trevliga objektiv kommer förbli ostabiliserade så känns inte tillkortakommandena så kritiska för mig. Har påmint mig om att eos r var det jag hoppades skulle komma istället för 6dmkii som jag aldrig köpte. A7iii har höjt ribban sedan dess vilket först gjorde att jag tyckte eos r saknade för mycket, men har nu börjat vekna. Den är nere under 25000kr med adapter och har försäljning gått bra lär de första begagnade dyka upp snart. Har försäljningen gått dåligt så kommer snart rabatter och tillfälliga erbjudanden😃.

Ja så går tankarna. Stärk eller sänk dem utifrån din bild/erfarenhet av kameran.

Jonas
Läste på rejält innan jag köpte den och det enda som irriterat mig är slide-listen som sitter till vänster om AF-on knappen, ställde in sliden för ISO men den for som den ville tills jag kom på att det fanns flera sätt att ställa in hur sliden skulle fungera. Nu har jag den bara slide-känslig och inte tryckkänslig och då fungerar det bra. Jag är van av reglagen på Eos5/6/7 och tycker det är lite ovant att hitta när de finns på andra ställen. En sak jag funderar över är varför AF-punkten inte går att ställa med knapparna om man har den inställd som att bildskärmstryck ändrar fokuspunkt. Speciellt om skärmen är inåtvänd borde knapparna ”ta över” tycker jag. I övrigt tycker jag fokusen är överraskande snabb även på rörliga motiv och att mörkeregenskaperna är klart i nivå med 5D mark 4.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Läste på rejält innan jag köpte den och det enda som irriterat mig är slide-listen som sitter till vänster om AF-on knappen, ställde in sliden för ISO men den for som den ville tills jag kom på att det fanns flera sätt att ställa in hur sliden skulle fungera. Nu har jag den bara slide-känslig och inte tryckkänslig och då fungerar det bra. Jag är van av reglagen på Eos5/6/7 och tycker det är lite ovant att hitta när de finns på andra ställen. En sak jag funderar över är varför AF-punkten inte går att ställa med knapparna om man har den inställd som att bildskärmstryck ändrar fokuspunkt. Speciellt om skärmen är inåtvänd borde knapparna ”ta över” tycker jag. I övrigt tycker jag fokusen är överraskande snabb även på rörliga motiv och att mörkeregenskaperna är klart i nivå med 5D mark 4.
Blir förvånad över hur du beskriver lösningen gällande af-punkterna. Konstigt att inte skärm och knapptryck kan fungera ihop.

Kul att höra en positiv kommentar kring sliden. Jag hade en tanke om att använda den för ändra mellan olika af-varianter men då kan kanske ISO fungera istället. Det skulle göra huset lättare att styra med en hand i de lägen då det behövs.

Följande fokus var det som oroade mest men även tyckarna på internet verkar hyfsat nöjda med den. Iallafall fall om den används på liknande sätt som jag använder min dslr idag. Synd att inte ögonfokus fungerar i servoläget som i Sony/Fuji men Canon har ju faktiskt lovat en firmware för det. Hur väl det kommer att fungera vet ju dock ingen. Du kanske ska återkoppla till Canon angående flyttandet av af-punkter så det kommer med i uppdateringen😃.

Kommer du på något mer efter hand så skriv igen. Stort tack för dina tankar så här långt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det vore intressant med erfarenheter av manuell fokusering. Jag har ett par Voigtländer-objektiv som saknar autofokus, men däremot har fokus-konfirmering. På en DSLR så är dock pip/blink som bekräftar fokuseringen lite grovt inställd, dvs det bekräftar "acceptabelt" snarare än "optimal" fokus.

Jag har sett att EOS R har fiffiga indikatorer som visar både riktning och mängd som krävs för optimalt fokus och jag kan inte se något tekniskt skäl till varför det inte skulle kunna vara helt exakt, men det vore intressant att höra om någon har praktiska erfarenheter av det?

Likaså undrar jag om det går att få en förstorad visning av fokuspunkten (inte hela sökarbilden)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Va? Det hade jag missat. Någon sa något om crop i 4K också men hörde nog fel ;).

Skämt och sidor, som du vet svider det rejält. Egentligen mest för alla fina ef-glas som blir utan stabilisering.
Jag kommer köra eos r tillsammans med 5dsr och linserna jag har till 5:an är med is. Jag tror inte det blir köp av de ostabiliserade linserna inom RF pga pris och klumpighet. Eos r ska komplettera och bidra med främst mindre vikt och evf. Jag kommer sikta in mig på RF 35:an till att börja med och sedan köpa fler ljussvagare objektiv med is när de kommer.

Det skulle gå att vänta på nästa hus i r-serien men inget säger att den har ibis heller. Troligen blir det bättre och mer högupplöst sensor och ett proffsigare hus totalt sett men prislappen lär ju bli därefter. För runt 20000kr initialt så får jag ett hus som sömlöst smälter in tillsammans med befintlig utrustning samt bidrar med nya möjligheter. Jag har alltså mer börjat fundera kring vad jag vinner istället för vad jag förlorar. Längre fram i tiden kommer 5dsr att ersättas med en högupplöst monstermaskin med ibis :).

Så är mina tankar just nu men tråden kanske förändrar dom igen.

X-h1 såldes ny av Cyber för runt 12000kr häromdagen. Fuji är fortfarande en väg som också lockar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag fotar med både Fuji X-H1, X-T2 och X-PRO2 samt Canon 5D MKIV. Har fullt med bra objektiv, trippers, blixtar osv till båda systemen.

Har 15 års vana av Canon främst 5D och nu 8 år med Fuji. Om det går snabbt framåt så är det hos Fuji och hos Canon går det trögt och konservativt.

Jag använder ofta både Canon samt Fuji vid samma tillfälle och beroende på vilka objektiv jag vill använda.
Jag har också egen Epson 3880 och det händer jag printar bilder i A2 från samma tillfälle. Eftersom det är så liten skillnad mellan systemen bryr jag mig inte om vilken kamera det är. Det går inte se någon skillnad i slutändan.

Jag tycker nog att både Canons och NIkons senaste känns omogna och lite för mycket som försöksballonger. Den där slidern verkar vara något av en ingenjörsdröm men inte särskilt praktisk. När man under årtionden hade skapat en bra ergonomi som fotografer gillar att använda, varför då denna slider. Det är som om Volvo skulle införa joystick istället för ratt.

I ditt ställe skulle jag gått på den betydligt billigare Fuji X-H1 och där objektiven också är billigare än de nya Canon objektiven.
 

UlfBodin

Medlem
Jag sålde min 5DSR och skaffade EOS R direkt. Det har blivit ett par tusen bilder. Jag är väldigt förtjust i det mesta med R. Bildkvaliten är utmärkt (även om jag saknar pixelmängden från 5DSR ibland). Grepp, storlek och vikt är bra. Alla placeringar av reglage mm är ovana till en början för mig med 5D i muskelminnet, men jag börjar vänja mig. Har inte fått ordning på funktionslisten än och visst finns det småsaker som kan förbättras. Ett nytt firmware skulle göra susen.

Har sammanfattat tidiga intryck i ett blogginlägg: http://ulfbodin.se/index.php/archives/4003

Tilläggas kan att ett stort plus för mig är att nu helt gått över till manuell exponering - med ISO på kontrollringen på EF-adapter/objektiv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag sålde min 5DSR och skaffade EOS R direkt. Det har blivit ett par tusen bilder. Jag är väldigt förtjust i det mesta med R. Bildkvaliten är utmärkt (även om jag saknar pixelmängden från 5DSR ibland). Grepp, storlek och vikt är bra. Alla placeringar av reglage mm är ovana till en början för mig med 5D i muskelminnet, men jag börjar vänja mig. Har inte fått ordning på funktionslisten än och visst finns det småsaker som kan förbättras. Ett nytt firmware skulle göra susen.

Har sammanfattat tidiga intryck i ett blogginlägg: http://ulfbodin.se/index.php/archives/4003

Tilläggas kan att ett stort plus för mig är att nu helt gått över till manuell exponering - med ISO på kontrollringen på EF-adapter/objektiv.
Tack för bra input. Det lite oroande är det du skriver om små fördröjningar och låsningar. Hoppas det är något som nya firmware rättar till. Händer det ofta?

Bra att du kommer från 5dsr vilket gör att vi har samma utgångsläge. Oroar mig lite över att knappar och reglage sitter lite ovant till men köper jag Fuji lär skillnaden bli betydligt större😃. Fast kanske är det bättre med helt annan ergonomi så hjärnan inte tror det är 5dsr som sitter i handen. Du har ju inte kvar din dslr och då blir det nog lättare att tillslut vänja dig vid det nya. Kan säkert även bli åt andra hållet att jag frenetiskt försöker flytta fokuspunkterna på 5dsr-skärmen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag fotar med både Fuji X-H1, X-T2 och X-PRO2 samt Canon 5D MKIV. Har fullt med bra objektiv, trippers, blixtar osv till båda systemen.

Har 15 års vana av Canon främst 5D och nu 8 år med Fuji. Om det går snabbt framåt så är det hos Fuji och hos Canon går det trögt och konservativt.
Ja gällande husen går det trögt. Gällande linser är de mer innovativa.

Jag använder ofta både Canon samt Fuji vid samma tillfälle och beroende på vilka objektiv jag vill använda.
Jag har också egen Epson 3880 och det händer jag printar bilder i A2 från samma tillfälle. Eftersom det är så liten skillnad mellan systemen bryr jag mig inte om vilken kamera det är. Det går inte se någon skillnad i slutändan.
Denna delen oroar mig inte. Jag skriver ut en del själv men har inte ens möjlighet för A2. A3+ är det största. Jag gillar crop-möjligheterna i 5dsr men den behåller jag oavsett och mellan 30mp och 24mp är skillnaden försumbar.

Jag tycker nog att både Canons och NIkons senaste känns omogna och lite för mycket som försöksballonger. Den där slidern verkar vara något av en ingenjörsdröm men inte särskilt praktisk. När man under årtionden hade skapat en bra ergonomi som fotografer gillar att använda, varför då denna slider. Det är som om Volvo skulle införa joystick istället för ratt.
Detta är mer oroande, speciellt det Ulf skriver om små låsningar.

I ditt ställe skulle jag gått på den betydligt billigare Fuji X-H1 och där objektiven också är billigare än de nya Canon objektiven.
Jo jag vet och dina tankar tillsammans med andra Fujiägares är en bidragande orsak till varför jag har så svårt att bestämma mig😉
 

UlfBodin

Medlem
Det lite oroande är det du skriver om små fördröjningar och låsningar. Hoppas det är något som nya firmware rättar till. Händer det ofta?
Inte speciellt ofta och jag tror inte jag upplevt någon låsning med RF-objektivet.

Det är väldigt mycket tech i R som jag inte använder. Jag tror att jag skalat bort det mesta nu. Kanske har detta också påverkat.

Att kunna flytta fokuspunkter med tousch-skärm är faktiskt något som ökar min hastighet/responsivitet mycket i foto-ögonblicket (tidigare mycket fokusera och komponera om...).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att ergonomin hos en kamera är en de absolut viktigaste egenskaperna. Där inkluderar jag hur snabbarbetad kameran är.

Här tycker jag totalt att Fuji är bättre och mycket mer snabbarbetad. Även menysystemt är mer logiskt och lättare att manövrera i. Jag tycker också det är mycket trevligare att fota med Fuji trots att jag fotat Canon under många fler år.

Att styra fokuspunkterna på skärmen kan jag göra också på Fuji X-H1. Fungerar bra när kameran står på stativ. Fast att göra det när man har ett 70-200/2,8 på kameran och måste peta in vänsterhandens finger och släppa greppet om objektivet finner jag värdelöst.
Jag kör alltid med joysticken på gammalt Canon 5D sätt på Fujin. Mycket mer ergonomiskt och snabbare. Dessutom är det lätta att komma åt skärmen med näsan också flyttar sig AF-punkten.
Det är klart att det är bra för Canon att slippa kosta på en joystick men värdelöst för kunden

Vad gäller bildresultat är det ingen större skillnad mellan en Canon 5D MIV och en Fuji X-H1.

Här 2 bilder. Jag har använt X-H1 med 16-55/2,8 som tack vare IBIS har stabilisering på 5 steg.
Den andra bilden är tagen med 5D MIV och 85/1,4 IS som också har bra stabilisering. 2 mycket bra objektiv fast samtidigt ganska olika.

Ni kan jämföra resultaten själva.

Först Canon
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3685588.htm
Sedan Fuji
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3685589.htm?_p=3685588
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Inte speciellt ofta och jag tror inte jag upplevt någon låsning med RF-objektivet.

Det är väldigt mycket tech i R som jag inte använder. Jag tror att jag skalat bort det mesta nu. Kanske har detta också påverkat.

Att kunna flytta fokuspunkter med tousch-skärm är faktiskt något som ökar min hastighet/responsivitet mycket i foto-ögonblicket (tidigare mycket fokusera och komponera om...).
Ok ja då är det nog inte så farligt. Har bara testat eos r i butik och ställde då in övre högra delen på skärmen för fokus. Tycker jag blev rätt överens med fokuseringen på den korta testen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att ergonomin hos en kamera är en de absolut viktigaste egenskaperna. Där inkluderar jag hur snabbarbetad kameran är.

Här tycker jag totalt att Fuji är bättre och mycket mer snabbarbetad. Även menysystemt är mer logiskt och lättare att manövrera i. Jag tycker också det är mycket trevligare att fota med Fuji trots att jag fotat Canon under många fler år.

Att styra fokuspunkterna på skärmen kan jag göra också på Fuji X-H1. Fungerar bra när kameran står på stativ. Fast att göra det när man har ett 70-200/2,8 på kameran och måste peta in vänsterhandens finger och släppa greppet om objektivet finner jag värdelöst.
Jag kör alltid med joysticken på gammalt Canon 5D sätt på Fujin. Mycket mer ergonomiskt och snabbare. Dessutom är det lätta att komma åt skärmen med näsan också flyttar sig AF-punkten.
Det är klart att det är bra för Canon att slippa kosta på en joystick men värdelöst för kunden

Vad gäller bildresultat är det ingen större skillnad mellan en Canon 5D MIV och en Fuji X-H1.

Här 2 bilder. Jag har använt X-H1 med 16-55/2,8 som tack vare IBIS har stabilisering på 5 steg.
Den andra bilden är tagen med 5D MIV och 85/1,4 IS som också har bra stabilisering. 2 mycket bra objektiv fast samtidigt ganska olika.

Ni kan jämföra resultaten själva.

Först Canon
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3685588.htm
Sedan Fuji
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3685589.htm?_p=3685588
Du är duktig på att få in en skön känsla i bilder från vardagen. Snyggt fångat och presenterat.

Jag hittar ingen konkurrent som slår känslan från ett 5d hus ( mkiii och framåt). Förändringarna på eos r gör den tyvärr mer lik 6dmkii inom de områden som jag inte gillar. Däremot är skärmen väldigt lättarbetad så kanske kommer jag inte sakna styrpinnen och skrollhjulet så mycket. Flera vittnar ju om att skärmen är så intuitiv att de inte saknar det gamla sättet att välja fokuspunkter. Eos r är lite mindre men känns ändå bekväm i handen. I minusgrader får det bli 5dsr för den kan jag ratta fint med vantar.

Jag är ju så van vid känslan från Canon att alla andra tillverkare känns aviga. Xh1 känns dock inte helt oäven. Hade jag bott i närheten av någon uthyrare skulle ett lån av Xh1 varit min första åtgärd. Vi får se hur det blir. 25000kr är i mitt tycke fortfarande för mycket för eos r så jag hinner tänka lite till.

Skillnaden i bildkvalitet oroar inte. Fuji presterar fantastiskt bra med sin mindre sensor.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag sålde min 5DSR och skaffade EOS R direkt. Det har blivit ett par tusen bilder. Jag är väldigt förtjust i det mesta med R. Bildkvaliten är utmärkt (även om jag saknar pixelmängden från 5DSR ibland)..
5DS/5DSR har ju väldigt fin färgåtergivning och snygga hudtoner - åtminstone upplever jag det så med LR rendering. Följer EOS R samma trend? Av det jag sett på nätet så verkar det lovande men alltid kul att höra direkt från en användare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har kört Samtliga Canon 5D som funnits oftast med objektiv som har stabilisering men men också objektiv som 85/12 som saknar det.

För Fuji har jag både objektiv med cirka 5,5 stegs stabilisering och några små fasta objektiv som saknar det.

Fuji X-H1 var min första kamera som har IBIS. Efter fotat någon vecka var jag helt såld. Jag kommer inte uppgradera någon av mina Fujis förrän det kommer en ny kamera med IBIS.

IBIS hjälper både objektiv med stabilisering fast givetvis ändå mer på fasta objektiv som saknar det. Nu har jag 5,5 stegs stabilisering på samtliga mina Fuji objektiv.

Det tycker åtminstone jag gör dem mycket mer användbara. Här kan man tala om praktisk nytta.

Det lär komma en Canon R med IBIS enligt Canon Rumors. Jag skulle kunna tänka mig att eventuellt uppgradera min 5D MIV till en sådan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hur ser inställningarna för af ut? Är det som i 5dsr med olika scenarier som kan justeras/trimmas efter behov eller är det enklare upplägg som i 6dmk2?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har kört Samtliga Canon 5D som funnits oftast med objektiv som har stabilisering men men också objektiv som 85/12 som saknar det.

För Fuji har jag både objektiv med cirka 5,5 stegs stabilisering och några små fasta objektiv som saknar det.

Fuji X-H1 var min första kamera som har IBIS. Efter fotat någon vecka var jag helt såld. Jag kommer inte uppgradera någon av mina Fujis förrän det kommer en ny kamera med IBIS.

IBIS hjälper både objektiv med stabilisering fast givetvis ändå mer på fasta objektiv som saknar det. Nu har jag 5,5 stegs stabilisering på samtliga mina Fuji objektiv.

Det tycker åtminstone jag gör dem mycket mer användbara. Här kan man tala om praktisk nytta.

Det lär komma en Canon R med IBIS enligt Canon Rumors. Jag skulle kunna tänka mig att eventuellt uppgradera min 5D MIV till en sådan.
Så är det definitivt. Avsaknaden av ibis är eos r:s stora brist. Måste in och läsa på Canon rumor. De har pratat om en 75mp eos r utan ibis tidigare men kanske har Canon insett att många ratar deras produkt om de inte har med den funktionen.
 

Marteric

Aktiv medlem
Någon som har praktisk erfarenhet och kan dela med sig av skillnaden i AF-C jämfört med 5D3 vid fotografering av "blandad sport" (främst motorsport)?
 

PMD

Aktiv medlem
Avsaknaden av ibis är eos r:s stora brist.
Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.

(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
 
ANNONS