Annons

Canon Eos 1d Mark 2N focuserar fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har en 1d mark 2N som lägger skärpan bara typ 1 - 1.5cm bakom objektet som jag fotar.
Har hört någon säga att Canon inte servar dom längre. Stämmer det?
Finns det något annat sätt att åtgärda detta på? Någon verkstad som gör det eller något sätt att göra det själv på? Den har knappast någon microjustering men..
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har en 1d mark 2N som lägger skärpan bara typ 1 - 1.5cm bakom objektet som jag fotar.
Har hört någon säga att Canon inte servar dom längre. Stämmer det?
Finns det något annat sätt att åtgärda detta på? Någon verkstad som gör det eller något sätt att göra det själv på? Den har knappast någon microjustering men..
Ring Canon RCC och fråga. Eller spara pengarna och använd till en uppgradering. OM Canon överhuvudtaget skulle få för sig att ta sig an kameran för justering så är det säkert 1500 i arbetskostnad.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Kameran har gått 4800 exp. Skicket är precis som nytt. Så det finns mycket kvar i den.
Ja det hade varit guld värt att få den korrigerad.
Läste här i forumet att Omar Brännström hade samma problem med sin kamera av samma modell för typ 12 år sedan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har en 1d mark 2N som lägger skärpan bara typ 1 - 1.5cm bakom objektet som jag fotar.
Har hört någon säga att Canon inte servar dom längre. Stämmer det?
Finns det något annat sätt att åtgärda detta på? Någon verkstad som gör det eller något sätt att göra det själv på? Den har knappast någon microjustering men..
Hur har du testat/verifierat detta?
På vilket avstånd?
Är det lika med olika objektiv?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har tre kamerahus sen tidigare, dom fungerar utmärkt mot mina samtliga objektiv.
När jag tar en bild snett från sidan, fokuserar på garderobsknoppen, så är fokuset på knoppen bakom, den knopp som af punken ligger på.
Man ser i canon dpp vart af punken låg i efterhand.
Det är genomgående samma effekt på samtliga gluggar. Jag har fotat med olika avstånd. Typ 3-6 meter
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en likadan 1D MKIIN som nu gått över 275 000 bilder. Den smattrar fortfarande på perfekt och skärpan sitter helt korrekt.
Jag vet inte om RCC kan fixa kameran åt dig. Du borde ringa och fråga.
Justera in skärpan är knappast något man kan göra själv.
RCC har numera oftast fastpriser för både objektiv och kameror.
Oftast på ungefär 3500-4500 kr och då fixar de allt som de anser behöver bytas eller repareras.

Vad jag förstår så slutar Canon serva objektiv eller kameror när det inte längre finns reservdelar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag minns att det till t ex Nikon D70 (som inte hade mikrojustering) fanns insruktioner på nätet hur man skruvade fokus själv med någon justerskruv i spegelhuset, men det var förstås på egen risk...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Problemet är väl att kameran förmodligen är mindre värd än vad RCC vill ha betalt. Om de nu är beredda att göra jobbet.
Förmodligen är ju inget trasigt utan det handlar om justering.

Har för mig att de ville ha 1500 kr för att justera in ett zoomobjektiv som var äldre än 2 år. Inom 2 år gjorde de det gratis.

Att justera in AF-Sensorn i botten av spegelhuset är nog riktigt finlir och man bör veta vad man sysslar med.

Jag har säkert nu haft cirka 10 olika Canonkameror av dSLR typ och måste haft tur. Ingen av mina har haft problem meed fokus.

Däremot har jag fått byta IS på ett 300/4 IS och laga ett 24-105/4 IS som var utslitet.
RCC gjorde jobbet på några dagar. Objektiven trimmades sedan mot mitt kamerahus som då var 5Ds R.
Båda objektiven blev blev faktiskt synbart skarpare än de varit före service. Tror båda objektiven fixades till ett fastpris på 3500 kr styck.
När det gäller 24-105 bytte de mängder av delar som var slitna och kretskortet som kommunicerar med kameran. Vilket var det som gjorde att inte objektivet fungerade.
Det objektivet var mitt mest använda objektiv och tror jag köptes ihop med gamla 5D cirka 2005. Nu fungerar det på en 5D MKIV eller gamla Bettan 1D MKKIIN bättre än när det var nytt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Låt bli det. https://www.dpreview.com/forums/thread/3497982


Mjukvaran SPT fungerar till 5D och 1D III, men tyvärr inte till 1D II N.
Det säger sig självt att den metoden inte direkt är något förstaval (om det ens går på aktuell kamera)... Frågan blir dock vad du gör om du har en kamera som ändå är halvt oanvändbar och tillverkaren vägrar lösa problemet, eller tar "för mycket" betalt? I värsta fall så blir den marginellt mer oanvändbar. Den aktuella modellen har ju inte heller någon live-view.

(Sedan får man förstås bedöma hur stort problem man tycker att det är.)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Okej. Ja jag får höra med RCC.
Det må vara gammal teknik i 1d mk2 n, men huset är som nytt, knappt använt. Så det kan ju vara värt någon tusenlapp iaf.

Problemet är väl att kameran förmodligen är mindre värd än vad RCC vill ha betalt. Om de nu är beredda att göra jobbet.
Förmodligen är ju inget trasigt utan det handlar om justering.

Har för mig att de ville ha 1500 kr för att justera in ett zoomobjektiv som var äldre än 2 år. Inom 2 år gjorde de det gratis.

Att justera in AF-Sensorn i botten av spegelhuset är nog riktigt finlir och man bör veta vad man sysslar med.

Jag har säkert nu haft cirka 10 olika Canonkameror av dSLR typ och måste haft tur. Ingen av mina har haft problem meed fokus.

Däremot har jag fått byta IS på ett 300/4 IS och laga ett 24-105/4 IS som var utslitet.
RCC gjorde jobbet på några dagar. Objektiven trimmades sedan mot mitt kamerahus som då var 5Ds R.
Båda objektiven blev blev faktiskt synbart skarpare än de varit före service. Tror båda objektiven fixades till ett fastpris på 3500 kr styck.
När det gäller 24-105 bytte de mängder av delar som var slitna och kretskortet som kommunicerar med kameran. Vilket var det som gjorde att inte objektivet fungerade.
Det objektivet var mitt mest använda objektiv och tror jag köptes ihop med gamla 5D cirka 2005. Nu fungerar det på en 5D MKIV eller gamla Bettan 1D MKKIIN bättre än när det var nytt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag får väl dra min 1D MKIIN historia igen. Detta är en kamera som mest tillbringar tiden i ett vitrinskåp numera.
Nyare kameror är mindre klumpiga och mycket lättare att jobba med.

Fast förra sommaren var jag hemma i Sverige för ett par veckor när det var odrägligt varmt i Kroatien och på min båt. 35 grader i skuggan är inget kul för en viking.

Tyvärr var väl hjärnan överhettad när jag snabbt packade och körde de 2500 km hem.
Tog bara med mig min Fuji X-H1 och det senaste objektivet. En 80/2,8 OIS makro
Tyvärr heller ingen blixttrigger till Fuji.

Nu fyllde yngsta barnbarnet 1 år medan jag var hemma och det var givetvis födelsedagskalas. Jag var som vanligt ombedd att dokumentera det hela. Alla fotar hej vilt med mobilkameror men jag är den de räknar med skall ta lite bättre bilder med en riktig kamera, blixtar och annat.
Nu fanns det mesta av all min moderna utrustning 2500 km bort. Där fanns all min Fuji utrustning och vad jag hade med mig var en X-H1 med ett 80 mm makro. Visserligen ett väldigt bra porträttobjektiv samtidigt. Fast väldigt begränsande.
Man vill ju inte förlora ansiktet inför släkten så vad att göra? Ens rykte som fotograf står ju på spel.

Valet blev att damma av Gamla Bettan samt mina Odin triggers och mina Canon blixtar. Normalt kör jag numera alltid med Godox.

Det var med viss bävan jag började fota med den gamla 1D MKIIN. Den har ju inte världens enklaste hantering. LCD skärmen är inget att hurra för. Läsa av histogrammet är väl det man kan göra. Bedöma skärpa. Glöm det.
Fast det tog mig nog bara 10 minuter så var vi på banan, gamla Bettan och jag själv.
Någonstans i ryggmärgen satt erfarenheten av att fota med den här kameran.
När jag såg resultet av den dagens bilder slog det mig hur bra de var. De har inte mycket till upplösning mot dagens kameror. Fast något väldigt harmoniskt när man ser på färger och skärpan var minst lika bra som med en av Canons senaste.
Jag kommer sakna min 1D MKIIN när den ger upp. Den har trots allt något som modernare kameror saknar. En del talar om tjockare färgfilter vilket man minskade med ISO racet.
Så jag tycket du skall fixa kameran även om det kostar mer än kameran är värd.
Jag har nog ägt i princip alla 5D kameror som Canon släppt och några 1D kameror.
Canon 5D var en aha upplevelse. De nästa versionerna var en besvikelse. Det är först med 5D MKIV som man igen har bra DR och harmoniska raw-filer.
Så länge man fotar på ISO 800 eller lägre står sig en gammal 1D MKIIN väldigt bra.
Så se till att få din kamera fixad.

Mitt fotograferade under kalaset gick bättre än jag själv trott vara möjligt med en så gammal kamera.
 

Bilagor

Betacam_SP

Aktiv medlem
Wow vilken vacker bild!!
Ja absolut det ska jag göra!
Mina övriga kamerahus består av 7d, 5d mark 2 och en 550d.
1d mark ii n är väldigt snabb o dom tar otroligt fina bilder. Jag har haft en sån förut, men den pajade slutaren på.

Jag får väl dra min 1D MKIIN historia igen. Detta är en kamera som mest tillbringar tiden i ett vitrinskåp numera.
Nyare kameror är mindre klumpiga och mycket lättare att jobba med.

Fast förra sommaren var jag hemma i Sverige för ett par veckor när det var odrägligt varmt i Kroatien och på min båt. 35 grader i skuggan är inget kul för en viking.

Tyvärr var väl hjärnan överhettad när jag snabbt packade och körde de 2500 km hem.
Tog bara med mig min Fuji X-H1 och det senaste objektivet. En 80/2,8 OIS makro
Tyvärr heller ingen blixttrigger till Fuji.

Nu fyllde yngsta barnbarnet 1 år medan jag var hemma och det var givetvis födelsedagskalas. Jag var som vanligt ombedd att dokumentera det hela. Alla fotar hej vilt med mobilkameror men jag är den de räknar med skall ta lite bättre bilder med en riktig kamera, blixtar och annat.
Nu fanns det mesta av all min moderna utrustning 2500 km bort. Där fanns all min Fuji utrustning och vad jag hade med mig var en X-H1 med ett 80 mm makro. Visserligen ett väldigt bra porträttobjektiv samtidigt. Fast väldigt begränsande.
Man vill ju inte förlora ansiktet inför släkten så vad att göra? Ens rykte som fotograf står ju på spel.

Valet blev att damma av Gamla Bettan samt mina Odin triggers och mina Canon blixtar. Normalt kör jag numera alltid med Godox.

Det var med viss bävan jag började fota med den gamla 1D MKIIN. Den har ju inte världens enklaste hantering. LCD skärmen är inget att hurra för. Läsa av histogrammet är väl det man kan göra. Bedöma skärpa. Glöm det.
Fast det tog mig nog bara 10 minuter så var vi på banan, gamla Bettan och jag själv.
Någonstans i ryggmärgen satt erfarenheten av att fota med den här kameran.
När jag såg resultet av den dagens bilder slog det mig hur bra de var. De har inte mycket till upplösning mot dagens kameror. Fast något väldigt harmoniskt när man ser på färger och skärpan var minst lika bra som med en av Canons senaste.
Jag kommer sakna min 1D MKIIN när den ger upp. Den har trots allt något som modernare kameror saknar. En del talar om tjockare färgfilter vilket man minskade med ISO racet.
Så jag tycket du skall fixa kameran även om det kostar mer än kameran är värd.
Jag har nog ägt i princip alla 5D kameror som Canon släppt och några 1D kameror.
Canon 5D var en aha upplevelse. De nästa versionerna var en besvikelse. Det är först med 5D MKIV som man igen har bra DR och harmoniska raw-filer.
Så länge man fotar på ISO 800 eller lägre står sig en gammal 1D MKIIN väldigt bra.
Så se till att få din kamera fixad.

Mitt fotograferade under kalaset gick bättre än jag själv trott vara möjligt med en så gammal kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi tror ofta att en mer avancerad kamera ger mycket bättre bilder. Jag har varit med i det digitala fotograferandet i 20 år.
Sålde av mina Nikon-prylar redan runt år 2000. Skaffade en Olympus E-10 som var ganska bra. Har faktiskt kvar den fortfarande. Kan inte fota i raw utan bara TIFF.
Trots det kan den fortfarande ta hyfsade bilder.
Våra tekniknissar kan diskuterar små skillnader i en evighet mellan den gamla modellen och den senaste.
Om FF är bättre än APS-C och så vidare.
Jag tvingades av omständigheterna fota med en gammal APS-H kamera.
Fast när man jämför resultatet med vad jag kunde fått med en FujiX-H1 eller Canon 5D MK IVHV är skillnaden liten.
Visst är fler pixlar bättre. Fast när man jämför en print från en 1D MKIIN och en 5D MKIV är det inte så stor skillnad.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag håller med dig helt och hållet.
Jag var med på den analoga tiden och skannade in bilderna i en diaskanner.
Sedan skaffade jag en Eos D60, sen en 400d och en 1d osv. I utskrivet format så duger helt klart 6 - 8 mp väldigt långt.
Ja, jag ser skillnad mellan aps-c och fullframe vid höga iso. Skillnaden är påtaglig. Men även dom gamla kameraorna kommer man långt med. Allt beror på användningsområde.

Vi tror ofta att en mer avancerad kamera ger mycket bättre bilder. Jag har varit med i det digitala fotograferandet i 20 år.
Sålde av mina Nikon-prylar redan runt år 2000. Skaffade en Olympus E-10 som var ganska bra. Har faktiskt kvar den fortfarande. Kan inte fota i raw utan bara TIFF.
Trots det kan den fortfarande ta hyfsade bilder.
Våra tekniknissar kan diskuterar små skillnader i en evighet mellan den gamla modellen och den senaste.
Om FF är bättre än APS-C och så vidare.
Jag tvingades av omständigheterna fota med en gammal APS-H kamera.
Fast när man jämför resultatet med vad jag kunde fått med en FujiX-H1 eller Canon 5D MK IVHV är skillnaden liten.
Visst är fler pixlar bättre. Fast när man jämför en print från en 1D MKIIN och en 5D MKIV är det inte så stor skillnad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vi tror ofta att en mer avancerad kamera ger mycket bättre bilder. Jag har varit med i det digitala fotograferandet i 20 år.
Sålde av mina Nikon-prylar redan runt år 2000. Skaffade en Olympus E-10 som var ganska bra. Har faktiskt kvar den fortfarande. Kan inte fota i raw utan bara TIFF.
Trots det kan den fortfarande ta hyfsade bilder.
Våra tekniknissar kan diskuterar små skillnader i en evighet mellan den gamla modellen och den senaste.
Om FF är bättre än APS-C och så vidare.
Jag tvingades av omständigheterna fota med en gammal APS-H kamera.
Fast när man jämför resultatet med vad jag kunde fått med en FujiX-H1 eller Canon 5D MK IVHV är skillnaden liten.
Visst är fler pixlar bättre. Fast när man jämför en print från en 1D MKIIN och en 5D MKIV är det inte så stor skillnad.
Om du går och tittar i spegeln så kommer den som i den här tråden började diskutera skillnader mellan kameror att uppenbara sig... ;)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du går och tittar i spegeln så kommer den som i den här tråden började diskutera skillnader mellan kameror att uppenbara sig... ;)
Om du läser lite bättre ser du snart att jag faktiskt äger en sådan kamera. Dessutom ägt snart varje 5D kameraversion som finns. Också flera varianter av 1D.
Så vad är det jag kommer se när jag kikar i spegeln.
Troligen mig själv eller kommer jag se framtiden som i en kristallkula.
Vad är det nu som fått dig att flippa ur?
 

Tomas63

Medlem
Äldre utrustning

Kolla med denna fick rådet av Canon sverige när jag inte fick hjälp av dom för utrustningen var för gammal för service, har haft egen reparatör tidigare vet ej om han är kvar Mvh Tomas http://www.l-foto.se/
 
ANNONS