Annons

Köpa från Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Om jag köper ett objektiv från Japan via Ebay vad har jag för skyldigheter avseende tull och moms? Är det något som tas ut automatiskt eller skall man betala det i efterhand? Är det värt det idag? Funderar på antingen Sony DT 16-50 eller 16-105 eftersom min 16-105 har gått sönder.
 

Sabud

Aktiv medlem

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om jag köper ett objektiv från Japan via Ebay vad har jag för skyldigheter avseende tull och moms? Är det något som tas ut automatiskt eller skall man betala det i efterhand? Är det värt det idag? Funderar på antingen Sony DT 16-50 eller 16-105 eftersom min 16-105 har gått sönder.
Min erfarenhet är att Postnord numera stoppar alla sådana paket och lägger på 25% moms på värdet (beloppet som avsändaren skrivit på paketet) och sedan en hanteringsavgift på runt 80 kr (har jag för mig). Du kommer att få ett sms där en bild på försändelsen finns och instruktion för att betala.

Man kan alltid fråga eBay säljaren om de går med på att skriva ett lägre belopp på värdet om man vågar och vill det.
 

younso

Aktiv medlem
Verkar inte som någon bra ide´. Svenska kronan är mycket svag, relativt lågt varuvärde och dyr frakt. Moms och tull samt avgifter får du betala här. Ta alltid reda på bästa pris i sverige innan du går till verket.

Här nedan ett ställe du kan handla billigt (Sony) och det ligger i EU så du slipper tull /moms. Jag har handlat några gånger utan problem.

https://www.e-infin.com/eu/item/1546/sony_e_pz_16-50mm_f3.5-5.6_oss_e-mount_lens_selp1650_(white_box)_(black)

/Stephan
tack Stephan. Nu var det objektiv till en A77 som jag letade efter, inte det nya formatet och dessutom måste jag undrar när ett objektiv kostar 125 euro...
 

Sabud

Aktiv medlem
Om jag köper ett objektiv från Japan via Ebay vad har jag för skyldigheter avseende tull och moms? Är det något som tas ut automatiskt eller skall man betala det i efterhand? Är det värt det idag? Funderar på antingen Sony DT 16-50 eller 16-105 eftersom min 16-105 har gått sönder.
Nu ser jag att du söker optik med Sony A-fattning. DT 16-50 kom 2007 och tillverkas-säljs nog inte längre. Varför inte leta efter en begagnad i sverige eller E-bay (EU)

/Stephan
 

younso

Aktiv medlem
Nu ser jag att du söker optik med Sony A-fattning. DT 16-50 kom 2007 och tillverkas-säljs nog inte längre. Varför inte leta efter en begagnad i sverige eller E-bay (EU)

/Stephan
Jo, jag har letat där och visst kan man hitta på ebay inom EU. Hade föredragit en ny :).
men tack för hjälpen.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Har köpt mycket från Japan via eBay.
Du betalar tull/moms antingen när du hämtar ut paketet eller så får du ett brev hem där du får instruktioner hur du ska betala online, och sedan skickas paketet till ditt ombud och du hämtar ut det som vanligt.

En del säljare kan gå med på att skriva ner värdet om du frågar dem innan köp, men det är olagligt.
 
ANNONS