Annons

Köpt en begagnad Fuji X-PRO 1, vilket objektiv för dagligt bruk ska man satsat på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mätaren...

Idag fick jag hem ett Fujinon 23/2 WR och kunde ta ett par kort utanför huset. Noterar en sak direkt, underexponerar X-Pro1 vid +/-0 ? Jag använde autoiso och 250 i slutartid.

/Lennart
Det är väl möjligt att exponeringsmätaren blivit lurad. Det händer hela tiden. För att kolla om mätaren mäter som den ska behöver du fota något som reflekterar lika mycket ljus som en neutralgrå yta. Prova att fota en stenmur som fyller upp bilden eller en mellangrå större sten. En klarblå himmel fungerar också om du fotar mot norr mitt på dagen. En frodig gräsmatta ska bli lite för ljus utan exponeringskompensering.

PS hade du bifogat bilden hade det varit lättare att ringa in orsaken.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mätmetod?

Idag fick jag hem ett Fujinon 23/2 WR och kunde ta ett par kort utanför huset. Noterar en sak direkt, underexponerar X-Pro1 vid +/-0 ? Jag använde autoiso och 250 i slutartid.

/Lennart
Vilken ljusmätningsmetod än vände du? Multi, centrumvägd osv. Testa med olika mätmetoder kan kanske ge dig ett svar.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns (åtminstone) två möjliga felkällor här.

1. Kameran exponerar fel relativt inställd bländare och slutare.

2. Exponeringsmätaren ger ett felaktigt värde.

För se om 1 är ett problem kan man mäta ljuset med en handhållen, kalibrerad, ljusmätare. Man bör då mäta det infallande ljuset så att reflektansen av det man fotograferar inte lurar mätaren.

För att se om 2 är ett problem kan man jämföra kamerans inbyggda ljusmätare med en handhållen, kalibrerad ljusmätare.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Noterar en sak direkt, underexponerar X-Pro1 vid +/-0 ? Jag använde autoiso och 250 i slutartid.
Bilden du har tagit har info om vilken inställning kameran hade när bilden togs. Den kanske har svaret.

Fotar du med spotmätning kan bilden i mitten vara rätt exponerad men inte runt om.
Hur har du ställt in ISO auto setting? Kolla att max sensitivity inte är för låg.

Tror inte att kameran mäter fel.

För egen del fotar jag helst manuellt för man har inte alltid koll på vad automatiken hittar på.

Det är anledningen till att jag gick över till Fuji. Väldigt intuitiv att fota manuellt med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte om det går på Fuji, men på Nikon (åtminstone avancerade modeller) kan man "justera" ljusmätningen så att den alltid ligger över eller under vad som är fabriksinställningen utan att man rör exponeringskompensationen. Om det går på Fuji kan det vara en kontrollpunkt, om den nu verkligen mäter avvikande, i och med att kameran är köpt begagnad.
 

janc

Aktiv medlem
Idag fick jag hem ett Fujinon 23/2 WR och kunde ta ett par kort utanför huset. Noterar en sak direkt, underexponerar X-Pro1 vid +/-0 ? Jag använde autoiso och 250 i slutartid.

/Lennart
Inte så sannolikt att kameran konsekvent underexponerar men om du efter lite mer tester upplever det så är nog en service att rekommendera. (OM det verkligen är ett tekniskt fel kan det ju var mer komplext än att "bara" konsekvent underexponera).

Som påpekats tidigare är vald mätmetod i kombination med hur motivet är belyst helt avgörande - och min erfarenhet av X-Pro 1 ( och X-Pro 2) är att exponeringskompensationen är tänkt att användas ;-) Sist men inte minst - håll koll på histogrammet i sökaren...

Vag gäller optiken tror jag knappast du blir missnöjd med detta val - speciellt inte om du tänkt använda OVF då detta objektiv (till skillnad från mer ljusstarka varianter) fungerar bra med den.

Lycka till !
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns ju ingen "rätt" eller "fel" exponering. Däremot finns en standard enl hur ett 18% grått kort återges. Funderar du på att det helt enkelt är fel på ljusmätaren eller på slutare eller bländare är det enkelt att hitta en jämn grå betongvägg och fota den i jämn skugga. Ser den OK ut är det knappast ett tekniskt fel.

Man måste komma ihåg att ett verkligt motiv sällan är helt jämn i belysning eller lyster och i synnerhet med modern matrixmätning tolkas exponering av en mikroprocessor som är olika programmerad hos olika tillverkare men även mellan modeller. Kör man med vanlig "dum" centrumvägd mätning är nog olika modeller mer lika då mindre tolkning äger rum. Tänk på att då man kör matrixmätning i synnerhet gör flera tillverkare så att deras mer avancerade modeller exponerar mindre för att inte bränna ut högdager eftersom dessa användare oftare redigerar bilderna i efterhand och vill bevara detaljer. Enklare modeller kan exponera rikligare då dessa oftare vill ha färdiga bilder direkt i kameran.
 
ANNONS