Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

RG

Avslutat medlemskap
jag försökte göra ett macro men det gick inte att spela in lagningspenseln varför går inte det?
 

Andreas K

Aktiv medlem
I Adobe Lightroom så kan du klona bort damm fläckar på en bild.
Sedan synkroniserar du damm borttagnings funktionen på samtliga bilder som du vet har samma mönster.

Sedan får du gå igenom och göra lite finjusteringar men oftast är dom väldigt små.

Mvh, Andreas
 

RG

Avslutat medlemskap
Varför funkar dte inte att spela in klonstämpel eller lagningspensel i photoshop?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Varför funkar dte inte att spela in klonstämpel eller lagningspensel i photoshop?
Adobe har väl inte räknat med att du har exakt samma motiv på alla dina bilder... Det är bättre att ta skiten vid roten än att försöka åtgärda det i efterhand, på alla bilderna. Photoshop CS2 kostar trots allt ca 20 sensorrengörningar.
 

RG

Avslutat medlemskap
Men finns det ingen som har gjort en liknande programvara som finns med 400D?
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Bra inlägg Kent..Kan inte annat än hålla med.

Jag fick en "droppe" som liksom torkade fast på glasskivan...SATT som F-n. och då började jag snoka runt i kameran och olika metoder.

Det gick väldigt bra att "gnugga" bort fläcken med tjocka tops och Isopropylalkohol. Sedan kör jag med en scotch tejp för lösa grejer. Har inte sett några skillnader efter det.



(Tyvärr är det väl som vanligt på FOTOsidan att andra börjar tjöta om "fel" grejer och så är tråden inte om rengöring längre.)
 

tannler

Aktiv medlem
Andreas K skrev:
...

Dessutom så bör man vara noga med att kolla vilken typ av sensor och kamera modell som man har.
Canon 5D har t.ex UV beläggningen på utsidan och lämpar sig inte för alla typer av rengöring.

...
Inte bara EOS 5D har ett lager tennoxid på åtsidan av glaset, även EOS 400D, Pentax K10D och Sony Alpha har den "nya" beläggningen. För samtliga dessa kameror rekommenderas EclipseE2. Vad det är för skillnad mellan Eclipse och EclipseE2 vete sjutton, men det är minimal prisskillnad på dem, så jag har bytt ut Eclipse mot E2.
 

Anders Östberg

Guest
Euroshots skrev:
...
(Tyvärr är det väl som vanligt på FOTOsidan att andra börjar tjöta om "fel" grejer och så är tråden inte om rengöring längre.)
Bara man förstår vad man gör och vilka risker man tar så kan man väl använda vad man tror på. Du har väl sett tråden om kameran som tappade delar av ytbeläggningen med tejpmetoden, och kameror som fått beläggningen skadad av fel vätska? Får man inte "tjöta" så kanske inte alla aspekter på och risker med olika metoder kommer fram, och det är väl i allra högsta grad relevant för rengöring.

(Jag har för övrigt alltid rengjort själv, blåsa, pensel och Eclipse).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
tannler skrev:
Inte bara EOS 5D har ett lager tennoxid på åtsidan av glaset, även EOS 400D, Pentax K10D och Sony Alpha har den "nya" beläggningen. För samtliga dessa kameror rekommenderas EclipseE2. Vad det är för skillnad mellan Eclipse och EclipseE2 vete sjutton, men det är minimal prisskillnad på dem, så jag har bytt ut Eclipse mot E2.
Canon 5D är inte längre med på listan.
Jag skrev till Photographic solutions och frågade. Tydligen hade de gjort en tabbe. Se svaret:
"We had discovered that the coating of the 5D is on the down side of the glass over the sensor. There for Eclipse will not affect the coating. At first we thought the coating was on the outside. We have tested the Eclipse and it is safe.

--
Joel
Photographic Solutions"

Bra att veta för dem med en 5D, ni kan fortsätta svabba med vanlig Eclipse.
 

tannler

Aktiv medlem
Bra att veta, men lite slött av dem att inte uppdatera sin hemsida. Saxat nyssens;

"Eclipse E2™ is the chemical formulation from Sony for cleaning the sensors of their Alpha series of cameras as they now have Tin Oxide Sensors. Other cameras with Tin Oxide Sensors include the Canon XTi/400D and 5D along with the Pentax K10D and it is recommended that you use the E2 on these also,

* Pros: This is the only chemical endorsed by Sony for cleaning their sensors. Dries extremely fast. Can be used on all D-SLR Sensors.
* Cons: The chemical used are flammable and cannot be shipped by air."
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Bara man förstår vad man gör och vilka risker man tar så kan man väl använda vad man tror på. Du har väl sett tråden om kameran som tappade delar av ytbeläggningen med tejpmetoden, och kameror som fått beläggningen skadad av fel vätska? Får man inte "tjöta" så kanske inte alla aspekter på och risker med olika metoder kommer fram, och det är väl i allra högsta grad relevant för rengöring.

(Jag har för övrigt alltid rengjort själv, blåsa, pensel och Eclipse).
Ja anders...det är väl en sak att tjöta om rengöringen och dess risker...men när det går över på photoshop macron mm är det väl inte rätt..Tjöta du hur mycket du vill =)
Jag behöver ju inte läsa, haha
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Lennart, De har uppdaterat listan men tydligen inte på en del andra ställen.
Listan för rekommenderat medel för Canon kameror ser nu ut så här:

Canon EOS 5D 3 Eclipse N CMOS
Canon EOS 350D 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS 10D 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS 1D 1 Eclipse N CCD
Canon EOS 1D Mark II 1 Eclipse N CMOS
Canon EOS 1D Mark III 2 E2 N CMOS
Canon EOS 1Ds 3 Eclipse N CMOS
Canon EOS 1Ds Mark II 3 Eclipse N CMOS
Canon EOS 20D 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS 300D 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS 30D 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS D30 2 Eclipse N CMOS
Canon EOS D60 2 Eclipse N CMOS
Canon Rebel (original) 2 Eclipse N CMOS
Canon 400D Rebel Xti 2 E2 N CMOS
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Eclipse, första versionen är ren Methanol.

Det kanske gå att skaffa på ett annat sätt.
Dessutom borde Isopropanol fungera även om det dunstar långsammare. Ev. torkfläckar är väl smuts som spateln inte sugit upp.
 

tannler

Aktiv medlem
Detta är lite OT, men i alla fall i trådens anda.

Jag har försökt, men det fanns två hakar; "Rätt kvalitet" av CH3OH är minst puriss ( vattenfri räcker inte ) och den är dyr, samt att leverantören har en minimibeställning på fyra liter ( 2 x 2L ) för att komma över beloppsgränsen.

Att beställa kemikalier som privatperson i Sverige är numera ( efter 11/9 ) svårt. Efter det att KEBO lade ner sina "kemikalie-cachar" är det nästan omöjligt. Jag har hört många mörkrumsansvariga i fotoklubbar svära över dessa svårigheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
JanOlofHärnström skrev:
Eclipse, första versionen är ren Methanol.

Det kanske gå att skaffa på ett annat sätt.
Dessutom borde Isopropanol fungera även om det dunstar långsammare. Ev. torkfläckar är väl smuts som spateln inte sugit upp.
Jag har provat Isoprpopanol från Apoteket. Det lämnade spår och fläckar på min 20D. Gjorde samma sak med Eclipse någon dag senare. Ränderna och fläckarna försvann och sedan dess håller jag mig till Eclipse. Den lilla flaskan räcker nog resten av mitt liv. Köpte också en flaska E2 när Photographic solution påstod att Canon 5D skulle kunna skadas av vanlig Eclipse. Så nu har jag nog för 2 liv
 

tannler

Aktiv medlem
Iso-propanol på Apoteket är av teknisk kvalitet = duger till att putsa fönster och tvätta huvuden på rullbandspelare med.
 

tannler

Aktiv medlem
Om allt fungerar och inte de övernitiska vakterna på JFK hittar "godiset", så kommer det hem "ett antal" flaskor E2 i slutet av juni. Jag hade tänkt dela med mig till behövande för 85:-/st, inkl frakt. Vanlig Eclipse kostar 135:- på Scandinavian Photo. E2 kostar 95:- + frakt på Microstore Europa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack Lennart för tipset. Jag har en flaska sedan 3 år tillbaka av Apotekets Isopropylalkohol. Effter första försöket hamnar det aldrig på någon av mina sensorer igen.
Fönsterputs för det bli.
 
ANNONS