Annons

Pentax LX

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobbo V

Aktiv medlem
Om du lyckas hitta den sk actionsökaren till LX:en så köp den om du kan. Den är i mitt tycke helt fantastisk att använda. Sökaren kan roteras så att sökarbilden kan ses även uppifrån och i 45 graders vinkel när kameran är i vertikalt läge(konstant rättvänd bild). Ett helt unikt tillbehör.

Det finns en liten och nätt winder (winder LX) som är riktigt behändig. Tillsammans med hangreppet blir kameran riktigt ergonomisk.

Ang. service:
Om man lämnar in sin kamera till Pentax så skickas den till Holland tror jag. Jag lämnade in min LX för att fixa "sticky-mirror"-problemet. Det + justering av slutaren och byte av nån packning kostade ca 2000:-. Dom går alltid igenom hela kameran och fixar det som behövs.

Det verkar som om iso-vredets kontaktbana har oxiderat, därav glappet.

Skulle föreslå att du skickar kameran till Pentax så får dom kolla igenom den och fixa de problem som finns.
 

Polskiszwed

Ny medlem
Pentax LX vs. Canon AE-1
Subjektivt tyckande.

Storlek: Pentaxen är mindre och smidigare. Om Pentaxen inte har det lilla extra handtaget "Grip B" så är Canonen lättare att hantera. Med "grip B" så vinner Pentaxen.

Inställningsmöjligheter automatik: Canonen har slutartidsförval, Pentaxen har bländarförval. Jag tycker att Canonen är svårare att hantera. Slutartidsrattens placering kräver att man skiftar högerhandens grepp lite för att ändra tid. Pentaxen är lättare att använda i och med att vänstehanden redan sitter kring objektivet.

Inställningsmöjligheter manuellt: Pentaxen vinner. Canonen är lite trixig manuellt.

Batteriberoende: Canonen är batteriberoende; inget batteri=inget plåtande. Pentaxen klarar de korta tiderna utan batteri (blixtsynk(1/75) - 1/2000).

Sökarbilden i Canonen ger inte så god information om inställningarna som Pentaxen. Pentaxens kan vara lite mörk om man inte skaffar en modernare mattskiva.

På det hela taget tycker jag att Pentaxen har åldrats med behag, medan Canonen känns lite gammaldags.

-- MW
Canon AE-1 är en orättvis jämförelse. AE-1:an är en instegskamera medan LX är en proffskamera. Som att försöka jämföra en Fiat med en Ferrari...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Otroligt med en tråd från 2005 då jag köpte min första DSLR. Till dessa har jag alltid haft min Pentax ME i alla år. Inte lika flexibel som en MX men väldigt smidig och framförallt tålig. Det enda som pajat efter alla år är räkneverket men vem f_n behöver ett räkneverk när man kan sätta i en bakvänd filmförpackningsflik och markera skotten på den med blyertspenna? En Pentax ME verkar ju i princip oförstörbar med dagens mått mätt och under de 45 år jag haft min så har jag använt den fram till just 2005 och det är 29 år och då har jag haft den på massor av resor under alla typer av klimat och väder.

På de senaste 15-16 åren som är drygt hälften så lång tid har jag hittills haft tio digitala systemkamerahus och nu har jag beställt ett elfte. Vad ska man säga om det?

Olle Bjernulf som svarat TS på sid 1 var den som svarade på min absolut första fråga jag ställde någonsin på FS och den handlade om min oro över att fotoindustrin inte verkade ha tänkt på eller löst långtidslagringsfrågan för digitala bilder och det har den ju faktiskt inte riktigt brytt sig om än utan det har väl andra fått göra hjälpligt.

Det som är underbart är objektiven som har en fantastiskt känsla och precision och jag har fortfarande ett 40/2,8 (pannkaka), ett 100mm/2,8 och ett 50mm/1,7. Det fantastiska är ju dessutom att de presterar bättre än de någonsin gjort med peaking på mina Sony-hus. Använder dem fortfarande ibland när nostalgin blir för svår eller jag blir trött på dagens betydligt mekaniskt smäckigare objektiv och husbyggen. Ingen jäkla plast där inte och definitivt inte som någon jäkla kondom över ett magnesiumhus.
 
Senast ändrad:

objernulf

Aktiv medlem
Otroligt med en tråd från 2005 då jag köpte min första DSLR. Till dessa har jag alltid haft min Pentax ME i alla år. Inte lika flexibel som en MX men väldigt smidig och framförallt tålig. Det enda som pajat efter alla år är räkneverket men vem f_n behöver ett räkneverk när man kan sätta i en bakvänd filmförpackningsflik och markera skotten på den med blyertspenna? En Pentax ME verkar ju i princip oförstörbar med dagens mått mätt och under de 45 år jag haft min så har jag använt den fram till just 2005 och det är 29 år och då har jag haft den på massor av resor under alla typer av klimat och väder.

På de senaste 15-16 åren som är drygt hälften så lång tid har jag hittills haft tio digitala systemkamerahus och nu har jag beställt ett elfte. Vad ska man säga om det?

Olle Bjernulf som svarat TS på sid 1 var den som svarade på min absolut första fråga jag ställde någonsin på FS och den handlade om min oro över att fotoindustrin inte verkade ha tänkt på eller löst långtidslagringsfrågan för digitala bilder och det har den ju faktiskt inte riktigt brytt sig om än utan det har väl andra fått göra hjälpligt.

Det som är underbart är objektiven som har en fantastiskt känsla och precision och jag har fortfarande ett 40/2,8 (pannkaka), ett 100mm/2,8 och ett 50mm/1,7. Det fantastiska är ju dessutom att de presterar bättre än de någonsin gjort med peaking på mina Sony-hus. Använder dem fortfarande ibland när nostalgin blir för svår eller jag blir trött på dagens betydligt mekaniskt smäckigare objektiv och husbyggen. Ingen jäkla plast där inte och definitivt inte som någon jäkla kondom över ett magnesiumhus.
Kommer du ihåg vad jag skrev? Jag har glömt det men kan väl konstatera att det inte finns någon bra lösning på långtidslagring. Jag tror inte att det kommer att vara så lätt att läsa en USB-hårddisk om 50 år. Försök hitta en läsare till 5,25-tums disketter. Inte ens 3,5-tums går nog bra.
Enda sättet är att med jämna rum kopiera över allt till nya lagringsformat men det är ju både tidsödande och lätt att kommande generationer låter bli.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej Olle! Du skrev väl ungefär så att det faktiskt inte fanns någon pålitlig lösning då för långgtidslagring, vilket jag alltså misstänkte redan då och jag hade precis köpt en Minolta D7D och skulle åka till Öst-Afrika och det gjorde mig så pass nedslagen att jag lämnade den hemma och tog med analoga kameror istället.

Sedan kom denna tråd att nog bli en av de längsta jag deltagit på Fotosidan. Eftersom jag ju är gammal IT-kille och även arbetat på större företags IT-avdelningar, så har jag ju sett olika gränssnitt komma och gå, både seriella och diskgränssnitt samt olika lagringsmedia och läsare.

Jag var Databas admin i många år och har genom en lång tid som utvecklare inom IT-productdistribution satt upp många Windowsservrar och databassystem, ja även datawarehouses och förundrats över hur korta produktcykler även serverserier haft hos många bolag som exv. Compac och HP. Det gjorde mig rätt brydd. Om folk inte skaffade serviceavtal så blev det snabbt spotmarknaden de fick köpa delar på.

Kul att höra av dig! Ha det! I mina ögon var du en av pionjärerna! Du skrev ju en del dokument också som vi kunde läsa på FS som förkortade inlärningskurvan en del. Får väl tacka för det i efterskott.
 

PMD

Aktiv medlem
Olle Bjernulf som svarat TS på sid 1 var den som svarade på min absolut första fråga jag ställde någonsin på FS och den handlade om min oro över att fotoindustrin inte verkade ha tänkt på eller löst långtidslagringsfrågan för digitala bilder och det har den ju faktiskt inte riktigt brytt sig om än utan det har väl andra fått göra hjälpligt.
Ja, det är väl Apple, Google och kanske nån till som har bekväma tjänster för långtidslagring, men fotoindustrin (om man menar kameratillverkarna) har knappast bemödat sig om att få till något bra sätt att integrera med dessa tjänster.

För att hålla mig åtminstone lite till ämnet så får jag meddela att jag har en LX sen förra hösten. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är väl Apple, Google och kanske nån till som har bekväma tjänster för långtidslagring, men fotoindustrin (om man menar kameratillverkarna) har knappast bemödat sig om att få till något bra sätt att integrera med dessa tjänster.

För att hålla mig åtminstone lite till ämnet så får jag meddela att jag har en LX sen förra hösten. :)
Cool, klart du har :)
Det jag är mest sugen på i det avseendet är faktiskt en svart Olympus OM1. Jag gillar min ME men OM1:an var faktiskt coolare. Jag har en OM2 men det är något med den som gör att den känns som något annat och det beror inte bara på att den är i silver.
 

PMD

Aktiv medlem
En svart OM-1 står faktiskt också på min önskelista, men de flesta som har dykt upp hittills har varit alldeles för fult slitna för min smak.

LX är dock något utöver det vanliga. Något av en doldis i kamerasammanhang men både snygg och kompetent.
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag köpte en LX 1988 efter att blivit inspirerad av Mattias Klum. Bra kamera men den hade sina brister. Efter en kort tid med Contax blev det en Nikon F3. Oj, det är en kamera det! Så mycket bättre än LX :) Sen körde jag med plast (Canon) många år innan det blev en ny F3 och sen kom det digitala...
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Orden Pentax MX och ME... man får nästan tårar i ögonen. Kvaliteten i bilder och utrrustning. Känslan och tyngden. Har en liten historia kring min ME med Winder. Hade den inte monterad under flera/många år utan låg lite bortglömd under de år som jag gled över till digital kompaktkamera.

En dag såg jag den... Javisst ja. Den.... Monterade på den igen. Greppet blir fantastiskt. Kände på tyngden att batterierna fortfarande satt kvar. Slog på av gammal vana och den fungerade. Fortfarande. Det hade jag inte räknat med. Trodde att batterierna skulle ha svällt och förstört.

Tyvärr sålde jag alla Pentax prylarna. Hade en KX som jag bytte bort mot en K2DMD och en MX som jag bytte mot en ME. Vilka fina kameror. 100 mm makrot extremt skarpt
 
ANNONS